Google+

oleh: mama kastam tioman Kuih Puteri Ayu

Sdc12946

cuba lah try..


Created on : 28-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( 55 biji )

  • 4 cawan tepong gandum
  • 1 1/2 cawan gula caster
  • 3 biji telor
  • 1 1/2 cawan santan ( di ambil dari 1 paket ( 50 gm )santan segera +1 1/2 cwn air )
  • 1 sudu makan ovelette
  • 1 sudu makan baking powder
  • 1 sudu teh pewarna hijau
  • Inti kelapa
  • 1 biji kelapa parut putih sahaja
  • 2 sudu teh garam
  • 1 sudu makan tepong ubi

Cara-cara

  1. Ayak tepong bersama baking powder, ketepikan.
  2. Putar telor + gula sehingga betul2 kembang.
  3. Masukkan ovelette dan pewarna hijau, putar lagi sehingga sebati.
  4. Masukkan tepong sedikit demi sedikit berselangseli dengan santan sehingga habis.
  5. Inti kelapa- satukan semua bahan, gaul sehingga rata.
  6. Sapu acuan dengan minyak, ambil sedikit inti kelapa, tekan2 dalam acuan tadi, tuang adunan. Kukus selama 5 minit.

Tag

kuih-muih








Laporan Masakan Bergambar (16)

Puteri_ayu_2
19-03-2009
Salam Mama.. sedap & gebu..x ada acuan Puteri Ayu guna Acuan agar2 je.. he.he.. 10Q mama!
Laporan oleh: as75

wa'alaikummussallam..caya lah..kreatif betul... : )

Puteri_ayu1
30-06-2009
salam mama K.T...sedap n gebu.thanks yer share resepi ni n byk resepi kuih tradisional yg lain kat sini.. :)
Laporan oleh: HaSue

wa'alaikummussallam..bersamalah kita manafaatkan apa2 yang patut dikongsi bersama..

Photo1217
18-08-2009
Lembut & gebuss sgguh. Kuih Fav yg x t'pikir lgsg nk wat s'diri. Biase beli je kt pasar mlm. Dh dok merantau nih usahakn gak la buat s'diri even x acuan yg btl & pki kelapa kering jek, yg pnting sdp..he..he..Thnks MKT share recipe.
Laporan oleh: nora_kai

alhamdulillah..mama pun tumpang gembira..terima kasih..

Dscn1531
30-08-2009
buat sikit untuk berbuka puasa, bg jiran-jiran skit
Laporan oleh: tfsalihah

semuga rezeki kita semakin bertambah..alhamdulillah..

03092009363-001
04-09-2009
salam mama...buat utk berbuka smlm. kami sekeluarga suka. terima kasih mama.
Laporan oleh: baya74

wa'alaikummussallam baya74, org lain cuba resipi mama, mama punya sibuk, anak sorang nak makan mama beli aje..alah setakat 3 biji..nak buat tak berbaloi..papa ketawa..apalah tukang kuih ni..

Puteri_ayu4
09-09-2009
mama...nih puteri ayu utk berbuka.td tersalah anta jeli kelapa laks..ahak..mekasih mama sekali lg.heee..
Laporan oleh: HaSue

alhamdulillah..gebu nampaknya..

P1010368
26-11-2009
x sangka plak sng wat nyer....tq...(^-^)
Laporan oleh: Mariani(KT)

alhamdulillah..memang senang membuatnya..

18022010631
07-03-2010
salam & tq mama. Gebu & sedap. Rupanya mudah jer nk wat..siap kasi jiran & frozen lagi....berbaloi2..(",)
Laporan oleh: LYndhiaZ

terima LYndhiaz..mudah2an murah rezeki kamu..

Imag0198
29-11-2010
salam mama..walaupun kuih ni tak berapa ayu namun..rasanya sedap sangat n gebusss je..tq ya mama
Laporan oleh: rosaliza

alhamdulillah...pukul telur biar betul2 sebati dan lagi satu jgn buka penutup kukusan di atas dapur, angkat kebawah dulu baru buka penutupnya, kalau tak kuih akan jadi mengerutu di permukaannya..

Pu3
16-12-2010
Kuih saya x berapa gebu la :( tp rasanya sedap. Anyway TQ ya mama :)
Laporan oleh: mrs_noor

tak apa..cuba lagi..pukul telur dengan gula biar betul2 kembang putih..

17122010_007
18-12-2010
sya buat 1/2 adunan je.. Dpt 40 biji. Sedap.. TQ
Laporan oleh: nurizatti

Alhamdulillah..cantik nampaknya..

130969046118348922274
16-07-2011
Dah lama buat kuih ni tpi bru htr laporan.mmng sedap n gebu.saya letak esen pandan cket.wangi jek baunya....tima kaseh mama
Laporan oleh: erda

terima kasih kerana sudi mencuba..

2011-10-28_07
30-10-2011
salam...1 time wat dh jadi..sronoknya...thanks mama
Laporan oleh: UmmiRaudhah

Alhamdulillah..

381729_2432999938863_1067589232_32687553_417401261_n
20-11-2011
Salam mama... dah banyak resipi mama yang saya cuba buat... alhamdulillah dengan izin ALLAH s.w.t semuanya menjadi.... Terima kasih yea mama... minta halal segala ilmu yang diberi....jazakallah...
Laporan oleh: Azurida

wa'alaikummussallam..Alhamdulillah memang itu yang mama harapkan..

Dsc04239
10-12-2011
1st time buat ni...terima kasih kongsi resepi...ramai puji kuih ni best! tq
Laporan oleh: aisyahsid82

Alhamdulillah..

15072012131
15-07-2012
terima kasih myresepi.com. Kerana memberi resepi kuih seri ayu ini.
Laporan oleh: awang_damin1@yahoo.com

sama2 kasih awang damin..


Komen (56)

19-03-2009, yumna komen :

amboi kak as.. kreatip betui guna acuan agar2 jer. kalau yumna la.. org kata guna acuan puteri ayu.. tak boleh fikir acuan lain. ada can nak buat kat tasmania nih.. :)


20-03-2009, as75 komen :

salam yumna, ni dah kes teringin tahap gaban.. ekekekek.. smlm jenjalan jumpa lak jelly mould tu.. ape lagi.. sambar je la, nak melepas gian makan kuih putri ayu ni.. sekurang2nya walau dok NZ dapat gak merasa makan kuih puteri ayu.. kak as guna kelapa kering je. Kelapa kering + air panas sket,garam & tepung ubi. walau kurang ayu yg penting sodap! tq buat mama yg sudi kongsikan resipi.


20-03-2009, aludra komen :

bagus la idea tu kelapa kering tuh as, saya tertanya2 camner nak buat dgn kelapa tu sbb kat sini nak dapat kelapa pun susah.. kalau dapat nak parut satu lagi cerita...tq for the idea..


20-03-2009, as75 komen :

salam aludra, kelapa kering ni bnyk juga gunanya buat kita yg merantau.. kalau pandai gayakan sama saje rasanya dengan kelapa parut biasa tu..tapi kalau di sini ada 2 jenis 1 halus dan 1 lagi kasar.. as guna yg halus..kalau rajin, kukus lah..kalau kurang rajin campur sket air dan panaskan di microwave.. kalau telebih rajin sonang je.. campur air panas sket kembang la dia..ekekekek..sori mama.. terover plk as.. saje nak kongsi2 ..:)


20-03-2009, mama kastam tioman komen :

ahah lah as ni..kreatif betul..mama pun tak terfikir mcm tu..agak2nyakalutakada kelapa kempunan le nak makan...sama2 kasih...sorang kasi resipi dansorang lagi kasi idea..baaguusss


10-04-2009, Ladybird254 komen :

Salam Mama, Kalau takde ovelette boleh ganti dgn apa ya? Saya suka kuih ni tapi takde jual ovelette di sini. Saya tinggal di US.


10-04-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam Ladybird254..ovelette fungsi dia untuk menghaluskan struktur kuih tu aje..tak ada tak apa cuma ia nampak kasar sikit mcm bahulu..telor ngan gula tu, pukul biar betul2 kembang n putih...nak mama poskan?..he..he..


13-05-2009, kausar komen :

salam ....kalau tak guna mixer boleh lembut tak kuih ni?contohnya pakai pemukul telur yang buat kuih bahulu tu... kacau gandaum n santan just bagi sebati atau pukul sampai kembang adunan tu ? terima kasih mama kastam tioman


13-05-2009, mama kastam tioman komen :

bolih tp kena pukul betul2 kembang mcm wat baulu tu..sebiji mcm wat baulu..gula n telor kena betul2 kembang kemudian masukan tepong berselang seli ngan santan pukul sehingga sebati


25-10-2009, nurinbong komen :

salam.mama,mtk tlong lagi ya. sblm ni buat ok,cantik n sdp.smlm buat knpa ya bila mask kelapa tu dah bertukar colour...dari putih dah jadi tompok2 perang! apa yg tak kena ya..rasanya ttp sama,ok je. ada tak psal tpng ubi terlebih atau smtg wrong w kelapa.hpe mama blh bantu...tksh mama.


25-10-2009, mama kastam tioman komen :

salam juga buat nurinbong..mama pun tak tau jawapannya nurin.. atau nurin tersalah tepung kot?


27-11-2009, ina75 komen :

sedap kuih ni.. selalu beli, nampak gaya kena cari acuan kuih ni.. alahai tak sabo nak cuba.


27-11-2009, mama kastam tioman komen :

cuba jangan tak cuba ina..mama dah bagi sukatan yang mudah..buat separuh dulu untuk percubaan..selamat mencuba..


01-12-2009, farihafaizal komen :

saya mmg suka sgt kuih nie...insyaallah akan di buat juga 1 day..


05-12-2009, mama kastam tioman komen :

terima kasih..


06-12-2009, Mariani(KT) komen :

salam.saya mmg tecari-cari rspi ni.penah jg tnya kat kwn2 tp x psti nak try.jdi bla jmpa kat cni.saya suka sngt.try skli jdi lak 2.tq ya mama.sayangggg mama.


06-12-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikumussallam..terima kasih mariani kerana berani mencuba..sayang kamu juga.. : )


11-01-2010, Anis79 komen :

Salam mama, sy teringin sgt nk buat kuih ni..cuma krg pasti psl santan tu mama tulis 1 1/2 cwn santan tp tulis pula 1 paket santan segera + 1 1/2 cwn air tu cmne lak..1 paket tu brapa ml punya? satu lg ovellete tu ada jual kat mana ye? TQ so much!


11-01-2010, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam..1 paket santan serbuk ( 50 gm ) di campur dengan 1 1/2 cawan air maka jadilah santan 1 1/2 cawan santan..ovellete bolih di dapati di pasar raya dan kedai menjual peralatan kuihmuih..kekadang kat kedai runcit pun ada..


15-02-2010, rozi85 komen :

memang sedap dan lembut..., cuba la ikut resepi nie...tima kasih mama...


15-02-2010, mama kastam tioman komen :

terima kasih rozi85...


13-08-2010, mosti komen :

Tadi sy da cuba buat...tapi jadi mcm x naik..isi dalam terlampau padat tak gebu,tapi kalu tgk luaran mcm warna die pekat sgt. Bole tak terangkan bagaimana cara-cara mengukus dgn betul? Perlukah penutup pengukus dilapik dgn kain agar air tidak menitis terkena acuan? Atau adakah disebabkan sy memutar tepung terlalu lama ? Adakah saya perlu masukkan acuan berisi kelapa dulu semasa pengukus mendidih dan kemudianya baru tuang adunan tepung? Saya harap ada yg sudi tolong sy.


14-08-2010, mama kastam tioman komen :

pukul telur dan gula sehingga benar2 kembang..putih. Untuk kuih ini, adunan gula dan telur yang memainkan peranan penting, baru masukkan tepung dan santan berselangseli sehingga habis...acuan di sapu dengan sedikit minyak kemudian isi kelapa dan tekan kemas baru masukkan adunan. Kukus cuma selama 5 minit sahaja. Tak perlu di alas kain pada penutup kukusan..mama waktu pertama kali buat pun macam tu juga..


15-08-2010, mosti komen :

tadi saya dah try buat,jadi jugak akhirnya..:),tapi saya guna tepung naik sendri. Tak reti guna baking powder.Soalan saya;selalu untuk baking powder tu,perlu gaulkan dulu dengan tepung atau terus je letak atas tepung kemudian ayak(x perlu ratakan)ke? -Sukatan yang akak guna ni,sudu makan biasa atau yang slalu orang guna buat kek?


15-08-2010, mama kastam tioman komen :

alhamdulillah...sudu makan biasa..di gaul bolih dan di letak diatas tepung kemudian ayak pun bolih..


05-12-2010, nyza1005 komen :

kalu saya gantikan santan dgn susu cair boleh x?dan gantikan kelapa tu dgn kismis?


20-12-2010, mama kastam tioman komen :

nyza..mama tak berani nak komen sebab mama tak pernah cuba..selamat mencuba..dan jika menjadi bolih cipta satu nama baru..


30-12-2010, ann1574 komen :

mama tepung ubi nak masuk masa bila... campur gan tepung gandum ke?


30-12-2010, mama kastam tioman komen :

tepung ubi tu di gaul bersama garam dan kelapa parut. Ia berfungsi sebagai gam apabila kita menekan kelapa tu pada acuan dan apabila kuih tu masak, intinya elok je melekat pada kuih..


26-01-2011, nooysk komen :

salam mama.jadi tapi kurang cantik.mukin trlalu lama kukus.saya akan cuba lagi ,.bila uashati nati saya atar gmbr sekali ok.temakacih,mama.


26-01-2011, mama kastam tioman komen :

kan mama dah tulis tu kukus selama 5 minit je...tak pe lain kali cuba lagi..terima kasih kerana kesabaran anda..


19-02-2011, miss ieta komen :

salam,boleh sy tahu ovelette tu ape ye?


21-02-2011, my minat komen :

assalamualaikum..mama..tina dh pernah cube 2thn lepas..tp 2 kali gagal..xnaik jadi bantat...tp bile blajar dgn org yg dh biase buat kuih ni...dia ajar satu persatu...baru la menjadi akhirnye....yg penting...ikut aturan..dan pukul betul2 kembang....tina xsuke mkn kuih ni....tp suke buat...sbb ia nye cantik....sbb tu la nameye...PUTERI AYU...


05-03-2011, mutiarakasih komen :

tringinnye nk mkn kuih ni.......nk cuba buat la,,kena cr acuan ni,,hihihi


05-03-2011, mama kastam tioman komen :

miss ieta...ovalett tu sejenis pelembut kuih cuba tengok kat glossary..


05-03-2011, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam tina...memang ianya kena ikut step by step.. mutiarakasih...kalau tak ada acuan bubuh aje dalam loyang pastu bila nak makan cicah je dengan kelapa tu..tapi kalau ada acuan ianya nampak cantik..


22-03-2011, shasha78 komen :

Terima Kasih mama cubaan pertama saya terus menjadi gebu lagi best kuih nie.... punya nak buat merata cari acuan sampai jumpa... Memang Best...


01-04-2011, mar_anis komen :

hye mama....anis dh try bt kuih ni dgn cara mama,mmg mnjadi la,,,,sdp sgt.skali bt je dh mnjadi....sng sgt.nnt nk bt lagi!!! family smua suke :)


23-05-2011, abeza624 komen :

salam...mama saya buat kuihni petang ni.....memeng besttttttttt.....sangat gebu pulaktu.......saya buat pakai kelapa kering....je coz tersangat teliur tengok kuihniiiii......tqqqqq ma utk resepiniiiii


13-07-2011, cik meowww komen :

nk tanye saya slalu wt kuih ni tapi npa ye bantat,adkah krna air dri kukusan jatuh kat ats kuih tau ad sbb len,


16-07-2011, mama kastam tioman komen :

bantat mungkin di sebabkan cara memukul telur, gula dan ovalate kurang berkrim dan jangan sekali2 membuka penutup kukusan di atas api..angkat kukusan yg ada kuih ke bawah dgn penutupnya sekali baru bolih buka penutup kukusan tersebut..cara ini untuk apa2 jua jenis apam, pau dan yg sewaktu dgnnya..


16-07-2011, mama kastam tioman komen :

sama-sama kasih kepada semua yang telah mencuba..


22-07-2011, omarizah85@yahoo.com.my komen :

salam. mama terima kasih bg resepi nie...sedap lembut masa panas bile dah sejuk kenapa blh keras eh... boleh mama terangkan kenapa boleh jadi mcm tu tak. dan ape jalan penyelesaiannya....


30-10-2011, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam...cuba lagi kerana adunan tu tak cukup gebu masa di pukul..kuih yang elok menjadi walau dah sejuk ianya tetap gebu dan lembut..jangan berputus asa..


30-10-2011, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam...cuba lagi kerana adunan tu tak cukup gebu masa di pukul..kuih yang elok menjadi walau dah sejuk ianya tetap gebu dan lembut..jangan berputus asa..


30-10-2011, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam...cuba lagi kerana adunan tu tak cukup gebu masa di pukul..kuih yang elok menjadi walau dah sejuk ianya tetap gebu dan lembut..jangan berputus asa..


27-11-2011, sofea_yana komen :

Terima kasih. Resepi menjadi dan sedap. cuma kelapanya jadi kuning. kenapa yaa? :)


14-12-2011, 29071979 komen :

kenapa saya buat kuih dia berongga?


14-12-2011, 29071979 komen :

kuih gebu lembut sedap cuma xkemas,nmpk beronga mcm ada lubang lubang ckt


17-12-2011, mama kastam tioman komen :

sofea_yana..mungkin anda tersilap guna tepung kot.. 29071979...mungkin adunan tu sedikit keras..bolih tambah sikit lagi santan..


23-04-2012, maizatul.nadiya komen :

Mama thanks sbb konsi resepi ni..mai jual kuih,,buat kuih ni pn jual..smge allah murhkn rezki mama,,n blh x mai nk mntk tlg mama?mai nk bncuhn nye kurg2 dpt dalam 28 biji,,mcmmne bhannye,,mai xpndai lh,,


23-04-2012, maizatul.nadiya komen :

Mama thanks sbb konsi resepi ni..mai jual kuih,,buat kuih ni pn jual..smge allah murhkn rezki mama,,n blh x mai nk mntk tlg mama?mai nk bncuhn nye kurg2 dpt dalam 28 biji,,mcmmne bhannye,,mai xpndai lh,,


23-04-2012, maizatul.nadiya komen :

Mama thanks sbb konsi resepi ni..mai jual kuih,,buat kuih ni pn jual..smge allah murhkn rezki mama,,n blh x mai nk mntk tlg mama?mai nk bncuhn nye kurg2 dpt dalam 28 biji,,mcmmne bhannye,,mai xpndai lh,,


16-07-2012, mama kastam tioman komen :

maaf mai..lama mama tak menjengukm disini..bahagi adunan kepada dua bahagian...bolih agak2 je..


02-12-2012, savina komen :

salam mama.pakaba?aritu saya try tiwul ayu.mmg best sgt.arini nk try pu3 ayu plak.saya n anak2 suka mkn kue ni.mesti best gak mcm tiwul ayu.tima kasih ye mama.jazakallah.


03-12-2012, mama kastam tioman komen :

Wa'alaikummussallam..Alhamdulillah..sama2 kasih..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu