Google+

oleh: mama kastam tioman Kuih Ketayap

Sdc11097

Kuih Ketayap (Kuih Gulung ). masakan yg ringkas


Created on : 25-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( 22 btg )

  • 3 cawan tepong gandum
  • 1 biji telor
  • 1 1/2 sudu kecil garam
  • 1/2 sudu kecil perwarna hijau
  • 4 cawan air
  • 1/2 cawan minyak masak*
  • 3 helai daun pandan*

Cara-cara

  1. Satukan semua bahan, kecuali yang bertanda *, kacau sehingga rata. Kemudian tapis.
  2. Masukan minyak dalam mangkuk kecil. Daun pandan di potong 3 bahagian kemudian di ikat dengan getah gelang. Bahagian hujungnya di siat2 supaya senang untuk menyapu minyak pada kuali.
  3. Panaskan kuali. Angkat kuali tadi kemudian sapu minyak dan sendukan satu senduk kecil adunan kedalam kuali tadi dan goyang2 kan kuali supaya adunan menjadi dadar. Letakkan semula kuali di atas api.
  4. Setelah dadar masak, angkat. Isi satu sudu kecil inti kelapa. Susun memanjang, kemudian lipat di kiri dan kanan. Setelah itu gulung dadar tersebut.
  5. Dah siap..makan..makan..

Tag

kuih-muih









Laporan Masakan Bergambar (17)

Dsc_0314
14-04-2009
dah buat tp size tak sama besar. ada yang slim ada yang buntal.thanks 4 the recipe
Laporan oleh: chomeyl

maaf chomeyl..mama baru perasan..tak kisah lah buntal ke ape ke..janji ada rasa. Mama pun dulu mcm tu jugak..lama kelamaan dpt jugak di sama kan sizenya..terima kasih kerana mencuba..

Photo894
22-05-2009
Salam mama, b'fst pg td nih. Gune kelapa kering je wat inti. Kuih fav sekuarge nih. Thnks.
Laporan oleh: nora_kai

wa'alaikummussallam..tak kisah lah tu..semoga kita semua tak ketandusan idea untuk menggunakan apa aje yang ada..terima kasih kerana mencuba..cantik deretan ketayap tuh...

Photo875
22-05-2009
Haa..yg ni bekal hubby p keja.
Laporan oleh: nora_kai

aik?..empat batang jek?..

Ketayap
23-07-2009
buat untuk serapan pagi. memang ringkas dan sedap.
Laporan oleh: cendawancun

terima kasih cendawancun, kerana sudi mencuba..

Kuih_ketayap
26-07-2009
salam mama, wt utk bf..senang n sedap.TQ ye mama
Laporan oleh: Lina_pg

wa'alaikummussalam lina..cantik berbaris ketayap tu menunggu giliran..sama2 kasih..semoga berpanjangan hendaknya..

Copy_of_p1010153
20-08-2009
mama...nilah hasil tangan sy,x cantik mcm mama punya tp sedap dan lembut.x brapa pandai nak menggulung.tq mama..
Laporan oleh: kecikcomel

sama2 kasih kecikcomel..mula2 buat memang mcam tu le..ta pe cuba lagi..lipat kiri kanan tu biar sama besar baru le gulungannya jadi cantik..

Imag0002
09-09-2009
salam mama, buat untuk buka ari ni, senang je buat, tq mama kongsi resepi
Laporan oleh: rosaliza

wa'alaikummussallam..alhamdulillah..

Dsc00362
18-12-2009
slm ma..wat minum ptg.x smpi setengah jam dah siap.tq ma sbb bgi rspi yg cpt n sdp...leb u..
Laporan oleh: Mariani(KT)

wa'alaikummussallam..wah sedapnya makan waktu ianya masih panas2..teria kasih..luv u 2

Ketayap
19-12-2009
Dh buat mama...TQ senang rupanya mbuatnya, buat half dr adunan...dpt 13 ketul :) ...minta izin CnP resepi d blog ya :)
Laporan oleh: Aziemas

sama2 aziemas..apa salahnya..silakan..semuga bolih di manafaatkan..

P1020063
27-12-2009
wat lg...jamu mak metua dtg.wat yg senang je.yg susah takut x jd lak...malu ah....hehehe.
Laporan oleh: Mariani(KT)

yg susah2 tu kena praktik dulu betul2 baru bolih tunjuk kat mak mentua...

Dsc05144
19-05-2011
salam mama..nk tunjuk gak kite buat..wat num ptg tq mama:)
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikummussallam..Alhamdulillah, memang sedap sebab sagu tu dah masak semuanya dan tak yang nampak putih2..

Img_6375
10-04-2012
kite takde pewarna hijau...jadi, airnya tu kite blend dengan daun pandan...wangiiiiiii sangat! terima kasih tuan punya resepi...sangat suke resepi ni...
Laporan oleh: nuni

Alhamdulillah..terima kasih kerana sudi mencuba..

Foto0606e002e001
13-04-2012
salam mama trma ksh.. nor gndingkan inti kelapa bsma ketayap mama.. sdapp.. mula lenggang tu kuali nor bt hal, mlekat plak.. dh 2,3 kli lenggang alhamdulillah ok je.. rsa sronok je melenggang.. trma ksh mama.
Laporan oleh: Norriyah

wa'alaikummussallam..ahah mula2 memang dia buat hal sikit..kena sabar..Alhamdulillah

Dsc03952
01-02-2013
salam ma...buat lagi hehee...;D tq tq..
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikummussallam..Alhamdulillah

20130502_203718
03-05-2013
Buat guna resipi mama pulak.. tapi letak susu cair sikit dan tukar warna sebab letak inti nutella.. terima kasih mama!
Laporan oleh: LynnSham

Alhamdulillah..cantik tu..

Dsc04692
08-05-2013
salam ma, request dr anak bujang..suka sgt dgn kuih ni,dia panggil kuih gulung..hanya ni yg smpt snap, itupon tinggal bhgian ibu he2...mekasih ya mama muahah!! :)
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikummussallam..sama2 kasih..selamat hari ibu..

Dsc06441
19-01-2014
Assalam ma..anak2 suka mkn kuih ni, respi ni yg selalu digunakn...gmbr gulung xada sbb masa amik gmbr bateri abis nk kena cas dulu..jwb nya x dan lah nk amik abiss... mekasih ya mama muuahhHh3...
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikummussallam k.zila66 terima kaseh dan sama2 kaseh..


Komen (21)

04-03-2009, CtCintaaa komen :

salam mama...try sapukan coklat jam...konpom sedap..dah try td..


05-03-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam..CtCintaaa..bab perasa tu kita bolih pelbagaikan ikut kesukaan masing2..yg penting kulit dia tu mesti sedap..terima kasih kerana mencuba..


14-04-2009, mama kastam tioman komen :

aik..macam janji2 aje kita chomeyl..mama pun wat gak tadi..masa melipat kiri kanan tu biar sama pastu gulung pelan2..tak pe le tak cantik..lama2 nanti mahir lah tu..terima kasih kerana berani mencuba..


20-06-2009, faderica komen :

slm mama..sya ni bdk bru nk bljr wt kuih muih..hu2..cm mne nk buat inti kelapa tu..??


21-06-2009, kak fida komen :

salam faderica...kak fida tolong jwb yer...mama dh tido gak nye...heheee....(jgn mare mama..)...inti kelapa resipioleh mama ade disini http://www.myresipi.com/top/detail/7216


21-06-2009, mama kastam tioman komen :

terima kasih kak fida kerana tolong jawapkan..semalam mama gi karaoke..he..he..dah penat masak..faderica, semua dah mama sediakan..ikut le step by step mudah2an berjaya membuatnya.. : )


21-06-2009, faderica komen :

terima kasih kak fida n mama...:)


21-08-2009, kecikcomel komen :

hai mama.. pa khabar?mama ada x resepi buah melaka..sedang mabuk buah melaka la nie..


21-08-2009, mama kastam tioman komen :

khabar baik kecikcomel..kat MYR ni dah banyak resipi tu..kecikcomel klik kat cari resipi..nanti bolih jumpa punya..gerenti tak sesat..he..he..selamat berpuasa..


21-08-2009, mama kastam tioman komen :

resipi mama sama ngan resipi ibufarzana..bila campur tepong gandum sikit, bila sejuk ia tetap lembut..selamat mencuba.. : )


03-11-2009, k.zila66 komen :

slm mama zila buat dua ari berturut2....buat cikit xckup heee..nih inti lbih wat pau...sedapp sgt2..tq ya mama..lebiuuu..


03-11-2009, mama kastam tioman komen :

lebiuuu tuuu...semoga gembira selalu..


23-12-2009, jayyid komen :

mama, sedap sungguh. X smpat amik gambar dh abes kna ngap. Esok nk wat lg ank request nak bwk bekal ke skolah. Smoga Allah berkati usaha mama share rcp ni :D


23-12-2009, mama kastam tioman komen :

terima kasih jayyid..semuga Allah memberkati kita semua..insya'allah..


28-03-2010, siti_laili komen :

tak bgtau pun mcm mana nk buat intinya.kalu pewarna diganti dgn hijau daun pandan lg best kan. wangi.


28-03-2010, mama kastam tioman komen :

klik kat cari resipi dan taip inti kelapa...kat situ ada cara2 buat inti kelapa...untuk guna pewarna daun pandan..blend daun pandan dengan air yang di gunakan untuk membancuh adunan dan tapis..anggaran daun pandan sebanyak 5 - 7 helai mengikut kesukaan..


23-01-2011, hafaza komen :

hmmm sedapnye, saya dah buat ketayap ni, sedap betul, cukup lembut dan lemak... dapat 18 biji, tapi takleh letak gambar lagi pasal kamera hb bwk, lain kali saya buat lg dan letak gambar, inti pun ade lagi tu. terima kasih la puan mama kastam tioman yer..


24-02-2011, NorOrchid komen :

saya dah bt byk kali...ada org ode lagi....tq mama


24-02-2011, nuurshahirah komen :

sedap..terima kasih resepi senang makan sedapppp...


19-05-2011, mama kastam tioman komen :

Alhamdulillah..terima kasih semua kerana sudi mencuba.. K.zila66..wa'alaikummussallam..maaf silap klik kuar yang lama..terima kasih kerana rajinm mencuba..


03-08-2011, nana76 komen :

ptg ni nk buat kuih ketayap tuk d,bawa ke masjid..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd