Google+

oleh: sofinar Ayam masak serai

Ayamserai

resepi yang mudah, sedap dimakan dengan nasi tomato ataupun nasi putih biasa....


Created on : 20-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sofinar




Bahan-bahan ( 10 orang )

  • 1 ekor ayam - boleh dipotong 12, saya buat potong kecil2, terpulangla
  • garam dan kunyit
  • 8 batang serai - dititik sehingga pecah di bahagian hujung
  • 2 keping asam keping
  • 6 ulas bawang merah
  • 1 labu bawang besar
  • 4 ulas bwg putih
  • 20 tangkai cili kering
  • garam,gula dan serbuk perasa secukupnya
  • minyak untuk menumis

Cara-cara

  1. lumur ayam dgn garam dan kunyit dan goreng separuh masak
  2. kisar bersama bawang merah, bwg putih, bwg besar dan cili kering
  3. tumis bahan2 yang dikisar hingga garing sedikit, masukkan ayam, serai dan asam keping.
  4. goreng sehingga kering dan naik minyak, masukkan gula, garam dan serbuk perasa. siap untuk di makan

Tag

ayam

Laporan Masakan Bergambar (3)

Image004
18-03-2009
saje2 try..i otter sket..blender sebatang serai tmis dgn bawang & cili..uummpph...sedap..cuma kering sket xde kuah...anyway..tq..berguna gak serai dlm fridge..kalau tak kena buang je..
Laporan oleh: rina_79

tima kasih sudi mencuba... hanya resepi biasa

Ayam_msk_serai
26-06-2009
salam sofinar...msk lauk utk hari ni...sdp famili sume suke...tq sofinar... :)
Laporan oleh: kak fida

tq kak fida sudi mencuba resepi yang biasa2 aje ni

Dsc02607
19-03-2011
sedap..rase cam paprik pun ade..:)
Laporan oleh: diana76


Komen (5)

30-03-2009, wawa1590 komen :

leh x nk tukar asam keping 2 dgn asam jawa..kl asam jawa byk mane erk?erm dititik 2 ape?


27-06-2009, nur aini komen :

dititik tu,maknanya diketuk2 sedikit pecah.


27-06-2009, ct juwita komen :

salam,...saya nak cuba la masak ni , tq... dalam fridge ada ayam dah...ke dua sebagai langkah2 kesihatan....... sebab pagi tadi saya tbaca article katanya ...serai is very2 good , can make cancer cell to commit suicide....wah, cukup bagus kan..mudah2an jauh kita semua dp sakit2 teruk cm tu.....


19-03-2011, diana76 komen :

saya wat kurangkan skit pedas n banyakkan kuah skit jd termenderhaka skit..jgn marah tuan py resepi..anyway mmg sedap..


28-04-2011, Flibberdigibit komen :

Terima kasih dengan resepi yang sedap ini. Suami saya yang tidak gemar makanan Melayu dan amat cerewet dengan makanan juga suka masakkan ini. Saya guna isi dada ayam yang dihiris nipis.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd