Google+

oleh: Sharm1969 Kek buah tanpa telur-2

Dsc01069

Resepi kek ini saya ambil dari Merpati66.fotopages cuma tambah sedikit F&N Skuas Oren-rasanya masam-masam manis.


Created on : 15-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Sharm1969




Bahan-bahan ( Loyang 9" )

  • 500 gm buah campuran
  • 1 1/2 cawan gula ising (boleh dikurangkan ikut suka kita)
  • 2 cawan air (saya guna air yang telah dimasak)
  • 1 cawan F&N skuas oren
  • 120 gm mentega
  • 4 cawan tepung naik sendiri
  • 2 sk serbuk rempah campuran (ikut suka nak letak atau tidak)

Cara-cara

  1. Campurkan 1 cawan air, buah campuran dan gula serta F&N skuas oren, dimasak hingga gula larut dengan api yang perlahan.
  2. Masuk mentega, kacau rata dan tambah 1 cawan air lagi. Sejukkan dalam peti ais.
  3. Esoknya, keluarkan dan biarkan sementara campuran buah-buahan tadi sementara itu ayak tepung beserta serbuk rempah campuran sekurang-2nya 3x.
  4. Masuk tepung yang telah diayak kedalam buah campuran dan kacau rata.
  5. Griskan loyang dan bakar sehingga kek masak. Tuan/puan mesti dah otai bila kek masak. SELAMAT MENCUBA DAN TQ kepada tuan punya resepi.

Tag

kek









Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc01066
15-02-2009
Inilah rupanya kek buah tanpa telur-2 sebelum dipotong. Saya buat sebab nak balas jiran sebelah rumah beri kuih semalam-popiah, seri ayu n kuih dadar.
Laporan oleh: Sharm1969

Komen (6)

15-02-2009, aludra komen :

Sharm.. serbuk rempah campuran tu yg mana satu yek?


15-02-2009, farra-hanna komen :

nak tanye....skuash oren tu jus oren ke?


16-02-2009, Sharm1969 komen :

Aludra, serbuk rempah campuran-mixed spices tu memang ada dijual, saya beli jenama Nur. Kalau x letak pun tak pe, saya x letak sbb x suka baunya. SELAMAT MENCUBA.


16-02-2009, Sharm1969 komen :

Farra-hanna, F&N skuas oren tu jus oren dlm botol bukannya perahan jus oren yang diperah sendiri. Kalau saudari nak guna perahan jus oren pun boleh. Try & error dulu, buat 1/2 adunan. Saya pun selalu macam tu. Anyway SELAMAT MENCUBA, member pejabat saya kata sedap n lembut. TQ gak untuk pemilik resepi.


09-10-2011, azzua komen :

MEMANG SEMP0I !!! User click URL anda,anda dapat duit..Jom sama2 buat duit lebih..sertai sekarang.. http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=azzua SY CUMA INGIN BERK0NGSI REZEKI YG TUHAN BERI..CUBA DULU BARU TAHU..


11-12-2011, Mfaiz Faizi komen :

memang sedap. bru jer try resipi ni petang tadi tp xletak serbuk rempah. husband suka kek ni. yummyyyy...... tq 4 d resipi.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd