Google+

oleh: McE Ikan sumbat istimewa

No picture

senang, mudah, cepat dan sedap


Created on : 10-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi McE




Bahan-bahan ( 4 ekor ikan )

  • 4 ekor ikan kembong (selayang, mabong pun ok)
  • cili giling (cili boh) kalau x pun 20 tangkai cili kering di blend
  • 1 sudu besar belacan
  • 2 sudu besar air asam jawa pekat (kalau guna yg segera jenama adabi tu, sesudu besar dah ok)
  • gula ( secukup rasa)
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. ikan dibersihkan dan dibelah di belakangnya.buat kedua- dua belah
  2. satukan semua bahan- bahan sambal tadi.biar sambal rasa manis sikit.
  3. masukkan sambal tadi ke dalam ikan.nanti mesti ada sambal yg lebih.jangan bimbang.nanti kita buat kuah dari sambal tu
  4. goreng ikan tadi sampai masak.angkat dan hidangkan
  5. sambal yang lebih tadi, kita goreng dgn minyak sikit.ala- ala macam dah mendidih , tutup api dan tuang atas ikan yang sudah digoreng tadi.
  6. sedap dimakan dengan nasi putih masa masih panas- panas
  7. selamat mencuba

Tag

ikan








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (6)

10-02-2009, McE komen :

maaflah..gambar x sempat nk upload lg..nanti kita upload...


26-01-2011, sherill aida komen :

letak lah gambar...brrrrrr...


10-03-2011, zulya komen :

mcm best je..tp xde gmbr la


08-07-2011, baihaqi komen :

terbaikkk...den da toraii...


17-09-2012, nana_reanna komen :

mana gambar nyer?


17-09-2012, nana_reanna komen :

mana gambar nyer?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu