Google+

oleh: marjina Sambal Tumis Sotong Kering

Dsc02112

sambal tumis yang tak memerlukan belacan


Created on : 09-02-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi marjina




Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 1 ekor sotong kering - di rendam dengan soda bikarbonat semalaman
  • 1/2 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 1/2 sudu makan cili kering yang dah siap di blender
  • sedikit air asam jawa
  • garam & gula secukup nya
  • minyak masak untuk menumis

Cara-cara

  1. Dsc02106
    Bersihkan sotong. Potong panjang-panjang.
  2. Dsc02107
    1/2 biji bawang besar dipotong dua. Ambil satu bahagian untuk diblender dengan 2 ulas bawang putih dan sedikit air.
  3. Dsc02108
    Panaskan minyak dalam periuk kecil atau kuali. Tumis bahan blender dan cili blender sampai naik bau.
  4. Dsc02110
    Bila bahan tumisan dah agak kering dan pekat, masukkan sotong dan sebahagian lagi bawang tadi yang dipotong melintang.
  5. Masukkan air asam jawa dan biarkan mendidih. Biarkan kuah kering dan pekat. Sebelum tutup api, masukkan garam dan gula mengikut citarasa anda.
  6. Dsc02111
    Siap untuk dihidangkan.

Tag

sambal









Laporan Masakan Bergambar (1)

Pa314688
18-11-2009
sotong keras sket..heheh..sebab rendam ngan air biasa jer..tp ok lar..sedap gak makan dgn nasik panas2
Laporan oleh: fahmar169

Komen (2)

10-02-2009, farahana01 komen :

assalam marjina nak tanya sikit lah sotong kering tu kalau di rendam ngan soda bikarbonat tu banyak mana digunakan..... lagi satu adakah sotong tu betul2 kembang bila menggunakan soda tu????


11-02-2009, marjina komen :

farahana01, saya rendam 1 ekor sotong kering saiz sederhana dengan lebih kurang 1 1/2 sudu makan soda bikarbonat. nak kata sotong ni jadi kembang macam sotong kering kembang yang dijual kat pasar tu tak juga tapi sotong kering ni mengembang la.harap jawapan ni membantu.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd