Google+

oleh: mama kastam tioman Goreng Pisang / Keledek Ala Kampung

Img_1764

Mak kita. Masa 30 minit


Created on : 30-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama kastam tioman




Bahan-bahan ( 5 orang makan )

  • 7 biji pisang siam/nangka
  • 1 1/2 cawan tepong gandum
  • 1 1/2 cawan air
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh kunyit serbuk
  • 3 sudu besar minyak masak
  • Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Pisang di potong serong-serong. Biar potongan tu nampak cantik dan kecil-kecil..
  2. Bancuh adunan tepong, garam, serbuk kunyit, air dan minyak masak. Bila dah sekata, masukan pisang sedikit demi sedikit, cukup untuk sekali gorengan.
  3. Panaskan minyak secukupnya untuk mengoreng pisang kita tu..dan mula lah mengoreng macam biasa..
  4. Bila dah kekuningan, angkat. Siap untuk di hidangkan..sabar..tunggu suam sedikit baru boleh makan..








Laporan Masakan Bergambar (11)

Ubi
13-02-2009
mama...saya buat tuk goring ubi keledek...sedap la...kruk..krak...bila makan dia..memang rangup....terima kasih mama tuk resepi ni..
Laporan oleh: quinnie

sama2..terima kasih kerana mencuba..idea org lama ni memang sedap, diaorg guna apa yg ada aje..

Grg_psng_ala_kmpng_mama_kstm_tiomn
02-03-2009
salam mama...mmng garing tpg goreng pisng nih...penyediaan 30 min tapi tk smpai 30 min dh abis kena ngap...heheee....tq mama.... :)
Laporan oleh: kak fida

wa'alaikummussallam..memang betul kak Fida..kekadang tu, tukang goreng dpt tengok aje..

Dsc00188
21-03-2009
asku.mama..stelah hmpir brthun x mkn gre.psang ni..smlm p s.mrket jmpa psang yg bleh dgreng..trus bli..ni lah hsilnya..buat ptang kelmrin..psang ni dr india..jauh dtg psang ni..tq ya mama...
Laporan oleh: Hoora-perantau

wa'alaikummussallam..pisang apa datang dari India tu ek.. : )

P1030760
23-03-2009
thanks mama kastam...mmg rangup...dah sejuk pun masih rangup ler...besh sgt..saya goreng keledek jer.
Laporan oleh: enas_eryna

sama2 kasih enas...ianya adalah asas utk wat goreng pisang , keledek, cempedak atau ape2 aje.. : D

P1010894
11-12-2009
pisang x der la mama.. gnti kledek jer.. tp ttp rangup... tq ma...
Laporan oleh: Mariani(KT)

apa2 pun bolih mariani..terima kasih kerana kamu tersangat lah rajin mencuba..

2010-12-31_08-25-49_898
31-12-2010
rcp yg senang,uat utk srapan td pg guna psang tanduk,mmg rangup wlpon dah sjuk,tq bbanyak mama...
Laporan oleh: manjasayang

sama2.. : )

2010-12-31_11-28-00_974
31-12-2010
ade lebihan adunan buat goreng tempe pulak,rangup skali mmg best rcp ni...
Laporan oleh: manjasayang

Alhamdulillah..sama2 kasih

Dsc02010
15-02-2011
sy guna tepung beras dan tmbh air kapur, yg lain sm cam mama... rangupny.. tq
Laporan oleh: she honey

Alhamdulillah..

P1030520
25-03-2011
dh bnyk kli wat ikut cra mama,ank2 sik mkn tpgnya je..
Laporan oleh: Mariani(KT)

hahaha..mama pun macam tu jugak..saja lebihkan adunan tepung tu..

Dsc03905
28-01-2013
salam mama, dh selau wat, lupa nk antor report..ingt kn dh ada,ghupanya lum heee... sori ya cikgu! kali ni guna cempedak best! hah! tgk tu masih dok dlm tapis lagii :) maceh2..
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikummussallam..Alhamdulillah..

20130521_102236
21-05-2013
teringin makan pisang goreng,sya buat guna respi mama..sedap makan panas2
Laporan oleh: eyssa

Alhamdulillah..


Komen (11)

14-02-2009, kak fida komen :

slmt pagi quinnie...mkn goreng pisng...kruk krak kruk krak....kedengaran sampai kt umah akak lah...heheee.... :)


15-02-2009, quinnie komen :

hehehheh...best tau kak fida..resepi tepung mama ni....saya kalau diikutkan memang nak makan selalu...tapi bila fikir kesihatan.....kena la berpada2.... memang kuat bunyi dia kak fida....kruk..krak....sampai la duk teringat...hahhahaha saya nak sarankan kepada sesiapa yg ada masalah dgn bancuhan tepung tuk menggoring ni..cuba la resepi mama...


22-02-2009, mama kastam tioman komen :

Amboi2..jauhnya bunyi kruk krakk..bagus tu..kesihatan kena jaga..sebab tu dah ada pesanan, berhenti makan sebelum kenyang..


23-03-2009, Hoora-perantau komen :

mama kat sni klu psang dr india memang mahal,nama pisang tu yellow india banana,rega dia 900 dinar bahrain 1kg=rm9,saya bli 2 bji je rm4.50 sbb psang ni bsar mcm psang tnduk gitu....


23-03-2009, mama kastam tioman komen :

Oooo...mahai yek? mama rasa kalu wat pengat sedap tu...mama suka kalu pisang tu ada rasa masam2 skek...nyumm..nyumm..


14-04-2009, zila66 komen :

salam mama...buat minum ptg td.ganti keledak..kruk krakk sedap le...nnti nk cari pisang pulak hihii...tq mama...


15-04-2009, mama kastam tioman komen :

wa'alaikummussallam..alhamdulillah...kerana anda semua puashati..sama-sama kasih..muuaaahhh..


12-03-2011, mailmisai komen :

mama..nk tanya sikit..guna tepung beras bleh tak


14-08-2011, ibuaiman komen :

assalamualaikum mama....alhamdulillah dengan resepi ringkas mama ini saya tidak lagi bermasalah mengoreng pisang/cempedak. Memang ranggup walaupun dah sejuk. terima kasih


15-10-2011, afzatul komen :

terima kaseh byk2..sy sbnrnye memg xreti nk wat adunan goreng pisang ni tp bila cuba resipi ni perghh rangup tp sy tmbh satu sudu tpg beras sikit...tq ea mama..


16-10-2011, mama kastam tioman komen :

Alhamdulillah kerana sudi mencuba..bolih tambah sedikit tepung beras..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu