Google+

oleh: cikmanggis Ayam panggang madu

100_2758

Masakan untuk mereka yang berdiet,masa memasak dan persediaan lebih kurang 45 minit ke 1 jam terpulang pada ketuhar yang digunakan


Created on : 26-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cikmanggis




Bahan-bahan ( 1/2 ekor ayam )

  • 1/2 ekor ayam bersihkan ,jangan dibuang kulitnya.
  • 5 cm halia
  • 4 ulas bawang putih
  • Garam dan gula melaka sedikit lada hitam
  • 1 sudu besar madu
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 kiub pati ayam
  • 3 sudu besar kicap pekat
  • Bahan untuk perap:
  • 5 cm halia dan 2 ulas bawang putih serta garam

Cara-cara

  1. 100_2733
    Tumbuk halia dan bawang putih serta garam,lumurkan pada ayam,biarkan sebentar
  2. Sementara itu siapkan bahan bahan untuk disapukan pada ayam nanti..bumbunya.
  3. 100_2741
    Tumbuk halia dan bawang putih sampai lumat dan masukkan sos tiram,lada hitam,gula melaka,kicap pekat,madu dan pati ayam kacau sampai sebati
  4. Masukkan ayam dalam ketuhar dengan kepanasan 190 darjah celsius,bakar sehingga masak,tapi jangan sampai kekuningan.
  5. apabila masak,keluarkan ayam,lumurkan dgn bumbunya tadi,masukkan dalam ketuhar kembali,bakar selama 5 minit.Harus berhati hati kerana pada tahap ni,ayam cepat hangus.
  6. 100_2759
    Keluakan ayam sekali lagi,terbalikkan,sapu bumbu selebihnya pada bahagian bawah ayam tadi,bakar lagi sehingga ayam berwarna keemasan.Siap untuk dihidang.

Tag

ayam

Laporan Masakan Bergambar (2)

Dscn5043
19-08-2010
saya tambah penggunaan kentang dan carrot bersama sedikit butter untuk bahan perap. apa2 pun memang sedap n tqvm cik manggis!
Laporan oleh: farahkamal
Image007
10-12-2010
tu dia ayam panggang perap smlmn..blk kje smlm trus msuk oben..dapp..saje tglkn sketul tuk bwk bekal g opis pg td..tq share resipi mudah2an brtmbh ilmu u..hikhik
Laporan oleh: fifidoralin


Komen (22)

28-01-2009, suka_masak komen :

salam..kalau tag tu letak "ayam" lg sesuai kot. senang org nk cari nnti.. ;-)


28-01-2009, aini03 komen :

resepi ni oklah I suka


24-03-2009, hazwanpony89 komen :

ble thn... nnt sy cbe..


17-08-2009, lan3456@streamyx komen :

tma kseh je lah cikmanggis.sya akn cba.tp lmbt lglah.sbb bru mkn aym 2-3 hri ni.muak plk


04-11-2009, putrina komen :

nmpk sedap sgt, sy nk cube tp xde ketuhar...huhuhuhu kebetulan mmg tgh diet.


15-04-2010, jovialgirl komen :

1st time sy jupe resepi ayam panggang letak gula melaka..huhuhu~ kena try nih..sy pembeli tegar ayam bandar..hohoho~


19-08-2010, farahkamal komen :

saya dok mencari resepi ayam panggang simple dan sedap...inilah yang saya cari! sangat sedap...dan saya ada buat sedikit penambahan bahan mengikut selera...apa2 pun terima kasih bebanyak... :)


15-11-2010, sha bella bella komen :

nk kena cuba ni, resepi yg senang ;)


15-11-2010, sha bella bella komen :

nk kena cuba ni, resepi yg senang ;)


18-11-2010, ashya komen :

terima kasih utk resepi yg sedap nie...sy dh cube 2x..mmg sedap


09-12-2010, fifidoralin komen :

saye dh perap ayam dr mlm td..teruja nk bakar blk kje ni kang..nk brbuke puase dgn aym panggang resipi cikmanggis..huhu


20-02-2011, zarina_sabli komen :

bsk nk try...


11-04-2011, mia amyra komen :

emm blum wat mcm da tarse rase plak....


11-04-2011, mia amyra komen :

emm blum wat mcm da tarse rase plak....


21-04-2011, azizah abd sukor komen :

lau xde kicap pekat paki kicap manis leu x....


03-05-2011, lolipop01 komen :

mlas nk msk...rasa cm nk mkn jew...masyita..


08-06-2011, abdmok komen :

sayer mesti cuba yummyy


03-08-2011, masak-masak chef komen :

mmm....boleh cuba ni mmg favourite ayam panggang madu


03-08-2011, ikanemas komen :

sodapnya


18-09-2011, fiza4849 komen :

nak try ..tengok jadik ka tax


12-10-2011, nurul2011 komen :

wahhh.. cdap3...


20-12-2011, nuraiza_ml komen :

ayam yang saya bakar tak garing la...memang tak garing ke atau oven saya yang tak panas


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd