Google+

oleh: as75 Wajik Pulut

Wajik

Kuih tradisional melayu..


Created on : 22-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi as75




Bahan-bahan ( Guna loyang 9" x 9" )

  • 500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal)
  • *300gm gula melaka @ gula merah
  • *200gm gula pasir
  • bahan * dimasak dengan 1 cawan air
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 helai daun pandan
  • Daun pisang utk alas talam/loyang
  • 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina..

Cara-cara

  1. *Kaedah kukus-Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
  2. *Kaedah tanak di rice cooker- 3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
  3. *Kaedah masak pulut guna microwave- 3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit
  4. Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis
  5. Panaskan semula gula yg ditapis tadi, masukkan daun pandan & secubit garam (masukkan durian- bagi yg suka perisa durian)
  6. Setelah mendidih masukkan 2 cawan santan pekat biarkan merenih dlm 1/2 jam guna api yg kecil
  7. Setelah gula pekat berkilat & bertali, masukkan pulut yg dikukus @ ditanak tadi dan gaul rata
  8. Setelah agak kering,keluarkan daun pandan tadi.. tuang kedalam loyang yg telah di alas dengan daun pisang..
  9. Sejukan..dan sedia dipotong..
  10. Klik untuk isi cara-cara di sini









Laporan Masakan Bergambar (9)

Dsc_1928
26-01-2009
salam as.......ni projek balik dari cuti2 malaysia petang tadi.......sedap.......kat kampung panggil pulut kacau.
Laporan oleh: zaina

salam zaina.. rajinnya..balik bercuti terus buat pulut kacau! lagi nampak sedap bila posing kat piring tu..tq kerana sudi mencuba!..

Dsc_1920
26-01-2009
yang ini pula.......masukkan isi durian........permintaan husband,sedapnya.
Laporan oleh: zaina

patut la lama x muncul rupanya gi cuti2 Msia..Hu..hu..ada durian lagi.. tu yg belakang lagi 1 talam tu..nak sikit ba....pebret tu yg ada durian..salam wat yr fmly ya..hepi holiday....:D

Wajik_gubahan_as
27-01-2009
salam as...dh lame rasenye tk buat wajik.... yg ni wajik pulut dijadikan gubahan utk ank sedare sepupu....heee....ade lebih buat mkn pulak....kacau 2 kilo pulut mcm nk rak...hihiiii.... tq as.... :D
Laporan oleh: kak fida

salam kak fida..kreatifnya.. sentuhan kak fida semua menjadi! tq kak fida kerana sudi cuba resipi as ni.. amboi sampai 2kg! mesti seronok makan ramai2..rindu akak la..

Wajik_pulut_copy
28-06-2009
salam kak as..thanks resepi mudah nih.sebelum nih main campak2 jek..hehee.jemputlah makan kak.. :)
Laporan oleh: HaSue

salam HaSue.. rcp campak2 sue lagi mudah tu.. mekasih ya Sue, sudi cube dan siap pelawa lagi tu.. rajin la sue ni..nice kalernya!!

P1020627
01-11-2010
kuih zaman dahulu kala,tp ttp sdp,ni pon tgh mkn weh wajik,..tq tq ya as..
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc02754
18-02-2011
Tq 4 the recipe...
Laporan oleh: zalieda_a2
Wajik
04-03-2011
prtame kaly wat wajik..............mmg sdap glerw.....kgemaran ank2......tq
Laporan oleh: siti amira
Fp
31-03-2011
as75, terima kasih share resipi.. pada saya, manisnya sedang elok.. saya buat sebab ada mak buyung kat ofis ni mengidam nak makan wajik.. cuma, wajik yang saya buat tak secantik as75 punya bila dipotong.. saya rasa kena masak lama sikit lain kali..
Laporan oleh: LynnSham
Dsc07326
23-03-2012
As, resepi as ni lebih kurang mak akk..nak share gmbr kt sni hehee..mekasih ya...
Laporan oleh: k.zila66

Komen (20)

22-01-2009, hana6877 komen :

ya rabbi as nih.... wajik pon dier rajin buat! bak ler setalam anto jepong! hehehehee....


22-01-2009, as75 komen :

salam hana..ada la org tu dah teringin nak makan...kat NZ x ada jual wajik la hana..bole2 nanti as antar jepong..bekulat x?..kalau bekulat bak ler sepotong dua antar laporan..he..he...:-P


22-01-2009, shafea komen :

salam org jauh rajin nya ...baru je masuk dapur as. tut tut kat mry dah ada menu baru heee..


23-01-2009, as75 komen :

salam buat shafea juga.. rajinnya dia.. he..he.. ala shafea bila dah duk jauh ni, mcm2 teringin nak makan.. nak beli x ada jual plk....:-)


23-01-2009, as75 komen :

oh ya.. baru perasan.. org utara panggil wajik ni..pulut kacau ya?? hu..hu.. baru tau ni..


26-01-2009, as75 komen :

Salam zaina disebabkan kat sini susah nak dpt durian lupa lak nak add kat bahan2 tu.. boleh add isi durian..terima kasih ya zaina kerana ingatkan as psl durian tu.. anyway terima kasih sekali lagi kerana sudi mencuba...


27-01-2009, zaina komen :

salam as.......husband yg suruh letak...dia ckp dah lama tak makan pulut kacau yg letak durian.


28-01-2009, tebuhitam komen :

hmmm.....frbat saya ,tp yg sakitnya bila wat ni .....pulut yeeeee. selalu buat hal.kekadang lembk @ berasye tak berapa masak.tolong bagi tip plzz......


28-01-2009, as75 komen :

tebuhitam...try la step cara masak pulut tu..kalau cara kukus perlu direndam dulu..kalau cara tanak di rice cooker pun boleh..biasa as masak alhamdulillah..sedang2 elok je pulut tu..selamat mencuba ya tebuhitam....:)


28-01-2009, tebuhitam komen :

tq as75 4d tips


10-02-2009, tebuhitam komen :

as tebu dah try cara tanak di rice cooker.menjadiiiiii.terima kasih:)


10-02-2009, as75 komen :

salam tebu..sama2 kasih alhamdulillah menjadi. Lpsni senang lah nak buat pulut panggang.. kaedah ini juga boleh digunakan utk buat Pulut Kuning.. as ada kongsikan resipi Pulut Kuning di MyR ni.. Resipi Pulut Kuning Express..Cuba jgn x cuba..kalau menjadi as tumpang hepi!...


14-11-2009, sharifah azizah komen :

saya pulak suka yang pulutnya tak cukup masak..pelik juga, tapi dah suka nak buat cam ne..


28-02-2010, LonelyAzie komen :

hmm.... setiap orang mempunyai cita rase yg brlainnan tau........................


18-02-2011, siti amira komen :

sharifah citerasa kita sama..arwah nenek dulu wat pulut dia keras2 cikit..bila tengao resepi terus nak wat...selalunya beli aje


13-03-2011, linameso komen :

dah lama saya cari resepi wajik yg ringks mcm ni. tak sabo nak cuba ni.


12-06-2011, AuntieZah komen :

Assalam, selalu tengokk aje kakak buat.. tp dah ada resepi ni, teringin nak buat sendiri pulak..


23-06-2011, pn lia komen :

assalamualaikum resipi ini mudah dan menarik untuk menambahbaikkan rasa dan aroma nya kalau kita buat gula hangus dulu sebelum kita masukkuan gula merah dan santan mungkin dapat kita nikmati enaknya rasa lemak dan manisnya.ini resipi dulu dulu cubalah.


21-08-2011, umija komen :

Alhamdulillah,akak jumpa resipi adik ni,Arwah emak akak dulu selalu buat wajik utk tempahan..sekarang 2-3 org duk minta akak buat juga,ada yang nak makan ada yang nak buat hantaran. akak tgk adunan adik ni sama mcm arwah mak.akak nak cubalah,if jadi akak update kan. terima kasih sekali ya.Selamat menyambut Hari Raya.


30-09-2011, safialee komen :

assalam..mak cik saya selalu buat bila ada majlis tahlil..tapi x tau nak buat x da resipi.kuih ni memang sedap.nak cubalah nanti..tq kak fida


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd