Google+

oleh: princessharyati Jem sekaya (jem serikaya)

Kaya

makan dengan roti


Created on : 21-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi princessharyati




Bahan-bahan ( seisi keluarga )

  • 6 biji telur
  • 3 cawan santan
  • 450 gm gula pasir
  • 2 sudu besar tepung gandum

Cara-cara

  1. Pukul telur dengan suku daripada sukatan gula (150 gm) gula hingga kembang.Masukkan santan kelapa dan tepung. Kacau rata. Jadikan selebih gula pasir tadi , gula hangus. Tuangkan gula hangus ke dalam bancuhan telur dan masakkan di atas api yang sederhana sehingga masak. Masakkan selama lebih kurang 40-30 minit.
  2. lebihan sekaya ini boleh di simpan di dalam bekas tertutup di dalam freezer








Laporan Masakan Bergambar (4)

30012009308
30-01-2009
Try buat sekaya, rindu rasa nak makan kaya, inilah hasilnya. sedap tq
Laporan oleh: azanie

tq too

Dsc01030
12-02-2009
TQ, princesshayati, sekurang-nye dapat mengawal kandungan gula dalam jem sekaya tu. Saya tapis untuk elakkan berketul-2. Anyway TQ.
Laporan oleh: Sharm1969

tul tu , tq

Imgp0076
11-11-2009
tima ksih byk utk resepi ni...nak wat kek lapis,tu yg kene wat sekaya ni.kat sini xde sekaya...guna utk kek lapis skit je,mkn ngan roti yg lebih...mmg sedap.lpas msk sy blend bg dia jd halus.
Laporan oleh: eena84
Img_2482
10-05-2011
sy masak kaya ni dekat 2 jam, konon nk bagi pekat & tahan disimpan, mcm aruah nenek sy buat dulu2, siap blh bw blk asrama, x perlu simpan dlm esbok..akhirnya jd terlampau pekat la pula, lgsg x blh sapu atas roti. nasib blh buat inti pau & kaya ball..satu lg, x habis baca resepi, terus buat, jd x buat gula hangus. warna pun pucat ja..apa2 pun thanks princessharyati...
Laporan oleh: ctzai

Komen (19)

21-01-2009, as75 komen :

salam..bestnya..nak buat la jem ni..


21-01-2009, Lieyana komen :

Salam princessharyati. dah lama dah cari nak buat sekaya sendiri...thanks..


22-01-2009, daspeeky komen :

emm..sedapnye..


22-01-2009, kelisa komen :

dah tak payah beli kaya lagi...dah boleh buat sendiri...senang


22-01-2009, obama komen :

ooo..letak tepung ek? biasanya tak letak tepung kan?


22-01-2009, obama komen :

buat yg tak letak tepung selalu tak pas, berketul-ketul...baik try yg letak tepung pulak. Tq


22-01-2009, HaSue komen :

waww..presiden as pun join myr rupanya..reti wat sekaya plak tuh..heheee


22-01-2009, alma komen :

tingat masa kecik2 dulu, kalo mak masak kaya, mula ler smua bradik nk 'take cover'!


23-01-2009, as75 komen :

Kena reti2kan HaSue lama x makan ni...he..he..kak alma, kali ni kita2 plk 'take over'... tq princess share resipi ni..


26-01-2009, princessharyati komen :

terima kasih semua.. buat sendiri kan lagi sedap kekwn... ank2 pun suka


30-01-2009, azanie komen :

salam, nak tanya masa campurkan gula hangus tu masa panas2 ke nak sejukkan dulu, terasa nak buat lah. terima kasih


05-03-2009, suwaidatul komen :

sya nak tanya santan tu santan cair atau pekat?


25-04-2009, tahrunnisah komen :

dah jumpe pun resepi yang kite dok cari-cari ni..kat bumi arab ni takde...tu yang sedih..ni dah ada resepi nak buat le....ni le jem favourite kalu kat msia mmg makan yang nile...hoorey..


24-06-2009, honeyB komen :

leh buat...kat kuwait pun tak de..lagipun my hb yg mmg pak arab pn suke kaya


29-03-2011, mymoonesa komen :

As salam, I dah buat 3x resepi ni. Tapi I buat 1/2 adunan sahaja, adik2 dan kawan2 kat ofis semua kata sedap, TQ princessharyati


09-04-2011, tarah komen :

nak buatlah...tapi klau tmbhkan air kayumanis lg wangi


17-08-2011, bluvik komen :

sedap-sedap...:)


18-01-2012, kieyza komen :

saya baru aje buat jem ni, sedappp, tapi saya olah skit, saya gune sebiji telur,santan saya ganti dgn satu sudu susu pekat yg dicampur dengan air lebih kurang satu cwn. terima kasih krn berkongsi resipi.


20-06-2012, KOLIJAH komen :

klu nk ltak tepung jagung boleh x???gantikan ngn tepung gandum


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu