Google+

oleh: ruhie Talam Tokyo

Dsc00181

special bagi penggemar kuih talam


Created on : 16-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ruhie




Bahan-bahan ( loyang saiz 8x8 inci )

  • Lapisan bawah:
  • 1 cawan sagu biji
  • 1 peket kecil suhun -rendam hingga lembut
  • 1/2 cawan kelapa parut-ambil putih sahaja
  • 1/2 cawan santan cair
  • secubit garam
  • Lapisan atas:
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 1/4 cawan santan
  • 6 sudu besar tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung kastad
  • sedikit pewarna hijau dan kuning

Cara-cara

  1. sapukan loyang dengan sedikit minyak masak.
  2. untuk membuat lapisan bawah,rendam sagu biji dan tus kan.campurkan kesemua bahan dan kukus selama 10 minit.
  3. apabila lapisan bawah sudah masak,tekan lapisan tu dengan sudu supaya mampat.sama kaedahnya dengan kuih serimuka.
  4. untuk lapisan atas pula,campurkan kesemua bahan dan kacau rata supaya tak bergentel.tapi kalau nak lebih mudah blender aje.lebih halus...
  5. bahagikan adunan kepada 2 bahagian.satu bahagian di warnakan kuning dan satu lagi di warnakan hijau.kalau nak bagi warna hijau tu cantik campurkan sedikit warna kuning.
  6. kukus lapisan yang bewarna kuning dahulu selama 10 minit.kukus dengan api sederhana.
  7. Bila lapisan kedua sudah masak masukkan lapisan yang bewarna hijau.sebelum tu lorekkan sikit dengan garfu supaya lapisan yang hijau tu melekat kat lapisan yang kuning
  8. kukus hingga masak.slalunya setiap lapisan ambil masa lebih kurang 10 minit jer.Jangan lupa alas penutup kukus dengan kain bersih bagi mengelakkan air wap jatuh kat kuih.nanti tak cantik pulak kuih talam tu.tapi saya guna aluminium foil jer.boleh juga...

Tag

kuih muih









Laporan Masakan Bergambar (5)

Talam_tokyo
18-01-2009
salam ruhie, buat utk gotong royong di Masjid pagi tadi.. mmng sedap kuih talam ni..tq ruhie kerana share resipi yg sedap ni..
Laporan oleh: as75

terima kasih as kerana sudi mencuba.cantik jer as susun kuih tu,mcm askar berbaris.hehehe

Talam_tokyo__1_
20-01-2009
1st time wat kuih camni dan menjadik tapi terlembik skit kat lapisan bawah sbb terlebih letak santan. huhuhu! Tenkiu ruhie
Laporan oleh: 14sept

terima kasih sbb sudi mencuba.tak pe lah...next time cuba lagi

Dsc05570
04-02-2009
hehe pucat losi jo talam den , x cukup zat agaknyer .. ;)
Laporan oleh: yatiezaini

ok lah tu yatie.tak de lah pucat sangat.lapis atas tu 3 lapis ya? kreatif...anyway thanks sbb cuba resepi ni.

Talam_tokyo_ruhie
06-02-2009
salam ruhie,ni akak buat utk jamu kwn2...mmng sedap kuih talam ni...tq ruhie atas resipinye... :)
Laporan oleh: kak fida

waaa...cantik lapisannya ya.terima kasih kembali sbb kak fida sudi mencuba.

Dscn2576tlm
14-03-2012
as salam,tima kasih sudi kongsi resepi..sedap
Laporan oleh: wanH

Komen (7)

16-01-2009, dania76 komen :

kenapa nama dia talam tokyo? sbb ruhie duk kat tokyo ker? nmpk sedap...


16-01-2009, as75 komen :

salam runie..cantiknya talam dia, menarik ni, guna sagu biji..insyaAllah nak cuba..tq share resipi..:)


16-01-2009, ruhie komen :

cubalah as,memang sedap kuih ni...


16-01-2009, ruhie komen :

salam dania...actually nama kuih ni memang talam tokyo.tak tau lah kalau di negeri lain kuih ni di panggil apa.hehehe bukan sebab ruhie dok kat tokyo.


17-01-2009, baya74 komen :

salam ruhie. suhun tu nk kena potong2 @ biarkn panjang2 .


17-01-2009, ruhie komen :

salam baya,suhun tu kena potong2 tapi jgn pendek sangat.


30-12-2009, masera komen :

Salam ruhie, akk one family memang suka kuih ni, lepas ni nak tryla...sbb selalu beli aja., tq 4 the recipee


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd