Google+

oleh: syuhaiza Sambal jawa

Dscn4221

sambal ni dari zaman nenek hingga sekarang. sape suka makan pedas boleh cuba coz senang dan sedap


Created on : 15-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi syuhaiza




Bahan-bahan ( 3 orang makan )

  • 3 biji cili besar merah (ditumbuk kasar)
  • 15 biji cili api (ditumbuk kasar)
  • 2 biji bawang besar di hiris
  • 3 biji bawang putih di hiris
  • ikan bilis secukupnyer (ditumbuk kasar)
  • asam jawa, garam, gula secukupnyer
  • sedikit air
  • minyak untuk menumis

Cara-cara

  1. tumis cili besar, cili api, bawang putih, bawang merah dan ikan bilis sekali sehingga naik bau. jangan sampai garing
  2. masukkan air (ikut suka banyak mana nak buat kuah)
  3. masukkan air asam jawa, garam dan gula
  4. rasa untuk sambal jawa ni mesti ada rasa masam2 manis dan sedikit rasa masin
  5. biarkan sekejap selapas masuk air tadi sehingga mendidih atau masak.
  6. siap untuk dimakan. lebih sedap makan dengan telur dadar.

Laporan Masakan Bergambar (2)

S
19-01-2009
letak sotong..... enakkkkkk! hehehe...
Laporan oleh: hana6877

wah....good idea. mesti sedapkan. nak komen dalam bahasa jawa tak pandai. hehehe.

Sambal_jawa
20-07-2009
Sedap, mmng pebret sambal ni...terangkat sungguh! thanks syuhaiza
Laporan oleh: as75

pedas2 mkn ngan nasi panas2. lagi terangkat



Komen (23)

15-01-2009, as75 komen :

suhaiza, sedapnya sambal ni.. teringat arwah abah selalu suruh as buat sambal ni.. bertambah2 selera dia makan..kalau ada lebih buat cicah ngan jemput2 ikan bilis..pergh!! memang terangkat.. kue wong jowo yo??


15-01-2009, syuhaiza komen :

hahaha. betul lar...kalu cicah ngan cekodok memang sedapkan...hehehe. saya memang orang jawa betul coz mak ngan ayah orang jawa tapi saya ni dah murtad. tau cakap jawa sikit2 jer. hehehe


15-01-2009, as75 komen :

syuhaiza.. kat tag tu tulis la sambal ikan bilis pencicah lain kali senang nak search..


16-01-2009, mamabalqis komen :

hahahaha...... family saya panggil sambal setan. pedas sampai kepala nak pitam. tapi yang herannya tak berenti makan........ kalau letak kiub ayam sikit pon sodap.....


16-01-2009, choa komen :

ada yang panggil sambal pekak. kawan saya dulu penah buat sambal nie..n dia mmg org jawa. punyer laa pedas..tp terangkat gilerr.... fuhh..sedap!!.. boleh try nie.. :D


16-01-2009, baya74 komen :

dah lama x mkn sambal ni. cicah ngan ulam2 & ikan bakar pun sedap. bila2 masa sesuai nk buat la.


16-01-2009, nurul_aiman komen :

ermppp...sambal jawa dah keluar....enak iki rasane....hehehee......waaa... as75 siap speaking jawanis lg...sedap bila dapat cicah ngan pisang mentah goreng...mmg kesukaan hubby...


16-01-2009, syuhaiza komen :

wah...tak tau lar plak ada banyak nama tuk sambal ni......tapi memang kalu makan tak mau berenti...hehehehe


16-01-2009, ameskay komen :

orak pernah kerungu pun jeneng eh... (ni ada akak jawa kat opis ni ajar pasal dia pelik dia sendiri tak penah jumpa sambal ni spanjang kehidupannya sbagai seorang jawa moden...) hak3...memang bleh pekak dan pitam la punya pedas ek... mesti gatal2 kulit kepala makan pedas cenggini... tapi kalo buat dgn cili api betul lah... kalo cili akar mesti tak kick sangat kan...


16-01-2009, hana6877 komen :

wong jowo mmg seneng mangan sambel iki! enakkkk! nek cicah karo ubi rebus pon wallaaaaa....... bojo ner manggil pon orak kerungu! kuikuikuikui..............


16-01-2009, as75 komen :

salam, aku wes pangleng kambek kue hana.. wong jepang ngomong jowo.. aku nang NZ iki wes arek cemplang arek ngomong jowo..aku dak songko kue wong jowo hana..walah..walah..ehemm..hemm (control ayu mbakyu!!)


16-01-2009, hana6877 komen :

lorrrrr... kue pon wong jowo yo as? jowo jepang+jowo NZ! waduhhh.... memang leh jd konco ki! hihihii...aku pon reti sitik2 waie as.... nek seng ora2 waduhh mumet endasku! kihkihkihkih....... (control cun ya mbak!! :P )


16-01-2009, ameskay komen :

woohoohoo...opo kiye? reunion wong jowo yo? nang kene pun penak yo!


19-01-2009, syuhaiza komen :

ramainyer orang jawak yek...sori ar tak dapat nak joint cakap jawa. hehehehe. tapi korang cakap syu paham. nak keluarkan bahasa jawa tiba2 lidah kelu. hahahaha. elok gak reunion tuk orang2 jawa.


30-01-2009, noraarfah komen :

Yess, saya masak resepi ni tengahhari tadi memang sedap giles heee kebetulan hubby singgah umah tgh hari tadi so sempat mkn terangkat katanye....resepi mudah dan best.


11-04-2009, eastna komen :

ermm biasa east pgl ni sambal lada hijau.. hehehe oleh sbab xmakan lada.. faiz amek kuah die je sampai kering.. isi fmly yg mkn..


05-02-2010, adek82 komen :

salam kak{aku yo wong jowo,tapi seelingku aku urung tau ki ndelok sambel iki tapi biasa mak ku gawe sambel ancen pedes tenan nganti berdesing telinga}maaf ka jadi terbawa2 ckp jawa,tgok byk yg ckp jawa sye pun terikut2 jgak la....


06-01-2011, reen_noor komen :

mm dh lme tk buat sambal ni..tgk kt sini teringat pulak.sye panggil sambal kuah asam.sye suke buat masam2 sikit n pedas..pastu letak tomato potong kecil2.lada pun potong2. pastu makan ngn roti....sedapnye.lapar le pulak hujan2 ni.hihi...


18-02-2011, Ain86 komen :

Mmg sdap smbl ni,slalu wat pkai cili api je,mkn dgn ulam2..mk mtua ajo,org jawa gak.myengat,siap bpeluh2 mkn!hihi


18-02-2011, Ain86 komen :

Kdg2 2,tmbh blacan skt,kringkn skt kuah,tmbah petai@trung tlunjuk@bendi..melotop!hikhik..btmbah2 mkn ns,xpyah lauk lain dah!


15-04-2011, cariresepi@yahoo.com komen :

hidop jawa....


15-04-2011, cariresepi@yahoo.com komen :

hidop jawa....


27-05-2011, diaz lisya komen :

mmg sedap sambal jawa ni.... sy pun org jawa.... lagi pedas lagi sedap......


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd