Google+

oleh: telukibh Ikan Bilis Tumis Sambal Tempoyak

Tumis_sambal_tempoyak

Resepi dari blog Mak Lang Azie...sedap smpi terbabas-babas. Klo nak tambah petai pun boleh, lagi sedap.


Created on : 07-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi telukibh




Bahan-bahan ( 2 orang makan )

  • 1 genggam ikan bilis digoreng dahulu (ikut suka, tak nak goreng pun tak per)
  • *10-15 biji cili padi
  • *0.5cm kunyit hidup
  • Sebatang serai dititik
  • Sehelai daun kunyit dihiris
  • Sedikit minyak utk menumis
  • Sedikit garam
  • Tempoyak secukupnya (suka ati nak boh baper byk)

Cara-cara

  1. Tumbuk lumat kunyit hidup, di ikuti dgn cili padi, cili tu tak berapa lumat pun tak per
  2. Panaskan sedikit minyak dlm kuali, kemudian tumiskan bhn2 tumbuk, masakkan sedikit cili, org2 tua kata matikan cili.
  3. Kemudian masukkan tempoyak, daun kunyit hiris dan serai. Kacau. Taburkan garam, kena igt sket kwn2, kekadang ikan bilis dah masin, so agak2 ler ek.
  4. Selepas 3 minit, agak2 bau semua dah naik, barulah masukkan ikan bilis. Gaulkan, tutup api. Boleh ler di hidang.
  5. Kalo tempoyak tu agak2 tak masam, masa menumis tadi boleh ler ditambahkan asam keping, barang sekeping dua ya.

Tag

ikan

Laporan Masakan Bergambar (10)

Sambal_tempoyak__1_
25-06-2009
ni masa 1st time buat, baunya memang membuka selera...hehe...bau pun dah sedap. masuk dalam tekak, lagi la sedap...tq la share, ada gak variety menikmati tempoyak
Laporan oleh: ati_hayat

heh, thx coz berani mencuba

Image058
25-06-2009
2nd time buat...hahaha...kali ni upclose dpd kuali, n buat ala2 berkuah skit, tapi memang cedapppp...tiada tandingan...
Laporan oleh: ati_hayat

haha ni lagik ler mcm kena demam tempoyak kuali. Bagus, bagus!!! Mementang musim deghoyan..nanti anto sket.

001_066
30-06-2009
memang best la lauk ni, makan ngan nasi panas dan ikan kering..yum,yum...thanks telukibh :)
Laporan oleh: Mummy7857

ya ya, saya gumbira jika anda gumbira..mari kitaaaa mari kita, bergumbira sama2 hahahaaa..

Ikan_bilis_tumis_sambal_tempoyak
30-06-2009
makan dgn nasi putih panas2, sedap!!!
Laporan oleh: nor_67

uihhh mmg nampak menyelerakan tol gambo kak nor. Aduyaiiii bikin terliyo.

Sambaltempoyak
03-07-2009
mmg cedappp!! tQ telukibh!
Laporan oleh: hana6877

hah!! mak yung pun sama gak terliyo. Ni kena balun cecukup nih, kot beberapa bulan lagi kan ke maklum ler dlm pantang, ekekek meleleh2 tgk jek. Sedap2 tu kak hana.

Dsc03076
26-08-2009
buat utk bebuka slm.mmg sedap.tq telukibh....
Laporan oleh: eiyna
Picture_687
22-10-2009
tambah petai sket..mmg menambah selera ni..tq
Laporan oleh: junjs11
Imej0473
31-10-2009
tq untuk resipi ,at least ada kelainan sedikit.Sedap sangat tambahan pula mkan dgn nasi panas
Laporan oleh: aliya insyirah
P1020208
02-04-2010
sya tmbh lda..perhhh.mmg terangkat.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dscn4610
03-01-2012
Alhamdulillah, dah lama nak buat tapi tak ingat resipi. Arwah mak dulu kadang2 guna udang. Kalau udang guna yg kecil, tak payah goreng dulu. Terima kasih byk2.
Laporan oleh: opah212


Komen (4)

09-01-2009, tenainer komen :

hai kekawan, akan ku cuba respi nie...pasti best....


25-06-2009, ati_hayat komen :

ati memang hantu durian la telukibh...muahahaha...sbb senang m'buatnya tu yg berkali-kali buat tu, dh tu cedapppp pulak, lagi la rajin membuatnya...musim lak lagi ni, lagi la...hahaha


19-01-2011, thumbelina komen :

mak aiii...ade resepi ni?huhu igt arwah mak selalu buat...tp x reti...leh try ni...best!


13-02-2013, suryaiza komen :

Baru nak mencuba...org dh berthn htr komen hehehe kita baru nk htr


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd