Google+

oleh: lilysharizet Ketam Cili Black Pepper

04-01-09_2019

sesuai utk penggemar masakan laut esp. ketam, bole try menvariasikan menu hidangan anda..


Created on : 05-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lilysharizet




Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 3-4 ekor ketam
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk halus)
  • 2 sudu besar cili (blend)
  • 2 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar lada hitam (tumbuk)
  • sedikit air

Cara-cara

  1. Goreng ketam separuh masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumis bawang putih hingga wangi, kemudian masukkan cili dan kacau.
  3. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan lada hitam. Tambahkan sedikit air.
  4. Masukkan ketam tadi dan kacau hingga rata.
  5. Kepekatan kuah ikut citarasa masing-masing. Kalau nak cair dan byk kuah, tambah air. Kalau nak pekat, biar ia kering.








Laporan Masakan Bergambar (4)

Image141
23-03-2009
baki ketam dlm peti dibuat pula msk blck pepper, mmg sedap, di sbbkan nk pedas, tmbh lg dos blck pepper, sudahnya, b'api telinga, meleleh hidung, tp tetap meneruskan suapan...sedap sgt....time kasih byk2 sbb kongsi resepi ni, ada la variasi mskn ketam
Laporan oleh: ati_hayat

thanx kerana mencuba... bole juga try guna udang.. terangkat!!!

P1000453
25-06-2009
inilah hasilnya lepas mencuba... hubby suka sgt ketam b/pepper ni, ayu x penah masak lagi. bila try, dia kata sedap. alhamdulillah...
Laporan oleh: ayu_aree
001
29-06-2011
pergh!!! ..mmg marvellos ar rasanya..ratah jer xsempat nak mkn dgn nasi..tima kase tuan pya resepi
Laporan oleh: mamajija
Slide2
15-08-2011
memang sedap ...tak rugi mencubanyaskyblue..
Laporan oleh: zanarose

Komen (7)

25-03-2009, ati_hayat komen :

ooo..yeke...nnt ati try lak gnti dgn udang mmg suka mkn sea food compare mkn aym...hehe


25-06-2009, ayu_aree komen :

nampak ketam tu seko-sekor kan... hmm hubby suka makan ketam yang tak dibelah.. lagi2 kalau yg ada telor... sejak kawin ngan dia, masak ketam tak pernah buang cengkerang luarnye tu...


04-08-2009, apodiolaie komen :

aduhai..meleleh liur ngalah org ngidam plak ni..blik nnt nk cari ketam la kt pasar malam..


30-08-2009, khaireen73 komen :

bestnya ketam ni.....


21-11-2009, Yanti Ibrahim komen :

Hi Lily..nak tanye lah cili tu guna lada kering ke cili padi??I baru nak try resepi ni..tq


21-05-2011, nani wahid komen :

mcm best je.. ingat isnin ni blik keje trus ge pasar bli ketam.. so isnin ni kita mkn ketam blackpaper k...


07-10-2011, hani umairah komen :

sblm ni mmg xpernah masak ketam Black Pepper ...msk lemak jer.. hujung mggu ni nak try la...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu