Google+

oleh: akma_4th Popia Bunga Ros

Dsc00821

resipi ni dah ada kat MYR, cuma buat inovasi sket


Created on : 04-01-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi akma_4th




Bahan-bahan ( 1 balang besar )

  • 1 paket besar kulit popia
  • Nestum 3 in 1 (guna yg TESCO je)
  • Tepung jagung dibancuh dengan sedikit air
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Gulung kulit popia. Gamkan dengan paste tepung jagung. Tips: jangan gulung time beku or suhu bilik, nnti koyak kertas popia tu ;-p
  2. Potong serong (pakai gunting lagi senang) terus ke dalam minyak yang panas, guna api sederhana. Goreng sehingga kekuningan (jangan keperangan yer...) Angkat dan toskan.
  3. Kisar halus nestum 3 in 1, tabur jer kat atas popia bunga ros. Simpan dalam bekas kedap udara.

Related Recipes









Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc00812
04-01-2009
ni yg xsalut ngn nestum, bg yg x suka manis blh try yg ni.
Laporan oleh: akma_4th

Komen (6)

05-01-2009, ameskay komen :

1. bleh tunjuk tak nak gulung caner dari arah mana? 2. step 2 kurang jelas lah :- potong serong terus ke dalam minyak yg panas, caner nak potong dalam minyak? harap dapat terangkan, saya budak baru blaja, banyak sangat tak paham la, tq!


05-01-2009, akma_4th komen :

hai ameskay! sori la klau awk x fhm baca step 2 tu. mcm ni ye, dlm byk2 resipi jenis ni kat MYR, biasanya potongan serong tu letak dalam bekas lain dulu. bila dah siap potong baru masuk dalam kuali. so gulungan popia xkan kembang n xkan membentuk kelopak bunga. tapi kalau kita terus potong ke dalam kuali, kelopaknya akan kembang.


05-01-2009, akma_4th komen :

klau nak lebih faham, blh la tgk resipi ni yer--->http://www.myresipi.com/top/detail/1415


06-01-2009, ameskay komen :

ahhh...penerangan akma menjelaskan segala2nya...thanks... bukan apa, takpat nak bayangkan caner caranya, camne dia kembang cantik camtu, hish... (kui3...) apapun thanks atas penerangan dan link tersebut, tikiu again!


24-11-2010, salmier komen :

wow cantik gak popia ros.ari 2 da buat ltk gula jer tp xbrkelopak cm ni.kulit popia ada nk try buat la ari ni. sya ngah cari resepi popia perisa bbq/kari.de sesapa blh syer x?


02-08-2011, zai cute komen :

hmmmm mcm sedap jer...nak cube la


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu