Google+

oleh: missayu Puli ubi kayu

Poli

resipi mak, kuih tradisional orang tganu..


Created on : 28-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi missayu




Bahan-bahan ( sekaluarga )

  • Ubi kayu
  • Garam
  • Kelapa muda
  • Gula nisan
  • Beras pulut
  • Air

Cara-cara

  1. Parut ubi kayu dan perah airnya sehingga tidak ada air ubi kayu. Kemudian masukan air dan sedikit garam dan gaul rata.masukan dalam loyang dan tekan untuk padatkan ubi dalam loyang kemudian kukus(nak tahu masak caranya sama mcm kek, masukan lidi).
  2. Masak gula nisan (jangan tlalu pekat ) dan parut kelapa muda ambil putihnya sahaja dan masukan sedikit garam. Goreng beras pulut sehingga kekuningan.
  3. Setelah semuanya masak dan siap. Potong ubi kayu kecilĀ² dan gaul dalam kelapa muda dan taborkan bers pulut tadi di atas. Kemudian curahkan gula nisan di atas..sedia di makan..
  4. Klik untuk isi cara-cara di sini








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (4)

28-12-2008, nor_67 komen :

salam ayu, k.nor pun org ganu gak.. setahu k.nor org panggil puli kan, bukannya poli..


28-12-2008, missayu komen :

salam..sorry k.nor slap eja daa...hehehe..x perasan lak..tq k.nor..bagus plihatan k.nor ye..


28-12-2009, haniaz komen :

suka kuih ni..mak slalu buat.tp kt kl susah sket nk dapatkan kelapa yg muda tu..byk yg tuaa...kt kampung, kait je


26-12-2010, ummuljannati komen :

gula nisan tu apa? ada nama lain x? blh beli kat mana?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu