Your MyResipi.com has been updated. To get started with new version of MyResipi.com, Reset Your Account Password using Forget Password
If you face any problem, please contact us at support@myresipi.com

Resepi 5 Spices Donut [Ham Chim Piang]

 Submitted By On 24 December, 2008
Category: 
Cuisine: 
Preparation time: 
Servings: 
0 Persons
Description

Kuihnya lembut dan terasa rempahnya..Byk nama kuih ni agaknya..tp nama timangan kat tmpt kite dpanggil kuih racun nyamuk jer..hehe..kalo kat bakery panggil 5 spices roll/spice roll...

Ingredients
  • Doh donut secukupnya-sila rujuk http://www.myresipi.com/top/detail/6486
  • 1 sudu mkn Rempah Lima Jenis(yg sedia dlm 1 peket)
  • 1 Sudu Kecil Gula
  • 1 Sudu Kecil Garam
  • 2 Sudu mkn Air Suam
Instructions
  1. Bancuh rempah lima jenis dgn air,garam dan gula. Ketepikan..

    5_spices_001.jpg
  2. Canaikan doh seperti di dalam gambar.Nak roll yg cantik hendak la canai nipis sket..lepas tu potong bahagian tepi2 doh yg x rata(utk mhasilkan roll yg cantik dan kemas)

    Kuih_Racun_Nyamuk-5_Spice_Roll_001.jpg
  3. Kemudian,titikkan sedikit bancuhan rempah dan sapukan rata di atas doh yg dicanai.Jika takde berus mskn,bleh guna blkg sudu mkn je utk ratakn..

    Kuih_Racun_Nyamuk-5_Spice_Roll_002.jpg
  4. Setelah itu,lipat sedikit bahagian hujung doh dan mulalah menggulung sehingga ke hujungnya..kemas2kn sdikit.Kemudian potong doh menggunakn pisau anggaran 2cm setiap satu..

    Kuih_Racun_Nyamuk-5_Spice_Roll_003.jpg
  5. Ambil satu potongan td,tekan2 sedikit mggunakan tgn dan canai nipis seperti di dlm gambar(yg dlm gambar baru nak mencanai,lum nipis lg)..ulang sehingga roll habis..Jika agak melekat,taburkn sedikit tepung..Panaskan minyak dan doh akan mulai naik(mcm donut gak)

    Kuih_Racun_Nyamuk-5_Spice_Roll_006.jpg
  6. Masukkan roll td ke dlm minyak yg sdh dpanaskan dan apabila selepas 2 saat(atau tepi kuih mula mendidih)terus balikkan.Ini utk mengelakkan kuih anda 'lentik' di tghnya dan kuih x brp msk bhgn tgh..balik2kn kuih utk mdpt warna keperangan yg sempurna..

    Kuih_Racun_Nyamuk-5_Spice_Roll_008.jpg
  7. Angkat dan toskan setelah kuih bertukar keperangan sepenuhnya..SELAMAT MENCUBA.. (^_^)

    Kuih_Racun_Nyamuk-5_Spice_Roll_009.jpg
Tags 
Related RecipesSee All
Recipes You May LikeSee All