Google+

oleh: rrozie17 Laksa Beras

3123872404_409a102c69

Resipi Laksa beras paling simple...


Created on : 23-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rrozie17




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 500gm tepung beras
  • air panas mendidih secukupnya
  • acuan maruku
  • Periuk pengukus

Cara-cara

  1. Masukkan air panas mendidih secukupnya ke dalam tepung besar, gaul dengan senduk kayu sehingga adunan boleh di kepal-kepal.
  2. Panaskan air kukusan
  3. Masukkan adunan ke dalam acuan maruku, tekan ke dalam periuk pengukus. Kukus selama 5 minit atau hingga masak.
  4. Setelah masak, masukkan laksa tadi ke dalam air sejuk(air paip) sekejap sambil di kirai-kirai sedikit kemudian toskan airnya
  5. 3123046095_36de933646
    sedia untuk dihidangkan

Tag

laksa








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (14)

23-12-2008, emmalin komen :

bestnya resepi ni!


23-12-2008, as75 komen :

nak buat lah..tp x ada acuan maruku plk???


23-12-2008, shafea komen :

mkn yg tampa bhan pegawit...elok buat sendiri....TQ rrozie17...


23-12-2008, rrozie17 komen :

senang sangat nak membuatnya... kalau duk kat perantauan acuan maruku memang berguna sgt...


23-12-2008, rrozie17 komen :

sebaik sahaja air mendidih terus masuk dlm tepung...kalau air panas biasa, laksa tak menjadi


23-01-2009, ascool komen :

macam manakau buat .aku cuba try tapi laksa tu jadi patah-patah. aku tak suka laksa macam tu


28-04-2009, untielong komen :

emmm.. MIL klo buat laksa asam.. laksa lemak.. laksam.. laksanya dier buat sendiri... mmg sedap..


07-05-2009, rrozie17 komen :

ascool...aku rasa ngko letak air yg dah kurang kepanasannya... aku dah buat xperiment, mmg laksa tu jadi patah2 kalu tak guna air panas MENDIDIH... lepas jer air mendidih trus masukkan ke dalam adunan, jgn tunggu lama-lama... sori lambat sesgt reply soalan ngko..


08-02-2010, zaiharm komen :

kalo nak best lg, x nak laksa putus-putus, campur sedikit tepung gandum..nak elok lg, biar sama banyak dengan sukatan tepung beras...pas tu tambah sedikit tepung ubi...sikit jer...1 - 2 camca jer...pas tu baru bancuh/gaul dengan air panas... and then tekan dengan acuan maruku....pas tu kukus kalo x mau rebus....eloknya kukus....pas tu boleh makan dah... kuahnya boleh beli kat kedai tepi jalan....kalo nak sedap, gi beli di kuala perlis nun...sedap mak oii..hingga menjilat siku....


02-12-2010, kamazyla komen :

klu xde acuan muruku cmner?? de cara lain x??


07-08-2011, haryana1512 komen :

time kasih rrozie 17... alhamdulillah.. saya buat jadi... bestnya.. saya dah boleh buat laksa beras sendiri lepas ni... nak upload gambar tp x pandai.. heheheh


29-09-2011, Adawiyah Illias komen :

alhamdulillah..rini leh juga wat laksa beras.....jadi juga...sblm ni pnh buat tp path2...rini cuba resepi kak rrozei...


30-09-2011, Mr nice guy komen :

ok boleh cuba,,,,,minat jugak makan laksa,,,,


23-10-2011, zfaiz komen :

memang mcm ni ke resepi buat laksa? xcampur ke dengan gandum n tepung ubi?..xkukus pn xpe kan?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu