Google+

oleh: kak fida ♥Nasi Tomato Ayam™

Nasi_tomato_ayam

Sesuai dimasak untuk majlis2 keramaian.Kalau ingin memasak jumlah yg banyak,gandakan resipinya....


Created on : 15-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 8 0rang )

  • 1 kg beras basmathi - cuci dan toskan
  • 300 g ayam/isi ayam - potong kecil
  • 1100 ml air
  • 8 biji tomato buah - dicincang halus
  • 4 sb tomato puri
  • 1 1/4 cawan susu sejat
  • 3/4 cawan minyak sapi/majerin
  • garam secukup rasa
  • BAHAN KISAR:-
  • 3 biji bawang besar
  • 15 ulas bawang putih
  • 1 ibujari halia
  • BAHAN PENUMIS:-
  • 8 kuntum bunga cenkih
  • 8 biji pelaga
  • 3 inc. kulit kayu manis
  • 4 batang serai - dititik
  • 3 helai daun pandan - disimpul
  • BAHAN HIASAN:-
  • daun sup/bawang,bawang goreng,gajus goreng

Cara-cara

  1. Air dan ayam direbus hingga ayam empuk,toskan ayamnya dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan tumis hingga wangi dan masukkan bahan2 kisar dan tumis hingga garing.Masukkan pula tomato buah dan tomato puri dan kacau hingga rata.
  3. Masukkan pila air rebusan ayam dan susu cair dan biarkan mendidih lalu masukka beras dan masak hingga hampir kering.Masukkan ayam tadi dan garam secukup rasa dan kacau hingga sebati.Tutup periuk dan kecilkan api dan masak hingga nasi tomato ayam tanak.
  4. Matikan api.Taburhan dgn 1/2 bahagian bahan hiasan dan serihkan nasi perlahan2.
  5. Taburkan lebihan bahan hiasan di atas nasi ketika menghidang...

Tag

nasi








Laporan Masakan Bergambar (15)

Img_2614
16-12-2008
taraaaa.... mekacih kakfida! pas ni leh wat lg! hb siap bwk bekal lagik! hihihi...
Laporan oleh: hana6877

hana,pas ni boleh msk utk orng kawin pulak...hihiiii...hai hb awak bf nasik pas tu bwk bekal lagik! isk3...gagah tuuu..hehee...tq hana krane cpt beno mncube... :D

Nasi_toamto_ayam
22-12-2008
diet dah abes dahhh..apelagik....project ujung minggu...
Laporan oleh: cahayer

diet dh abis...haaa...tapi mkn tk abis2 yer..hehee...trima kasih cahayer krane mencube... :D

Nasi_tomato_ayam
11-01-2009
sedap...tp kan kita guna tomato fresh jer sbb xde tomato puree kat rmh..licin...TQ kak fida :)
Laporan oleh: Aziemas

trima kasih Azie krane mencube...gune tomato fresh ajer tetap jadi nasi tomato... kan kan kan...heheee... :D

Nasi_tomato_ayam
18-03-2009
Salam k.Fida,pestaim wt ns tomato nih.Mkn ngan ayam msk merah madu.Sedap x terkata.Hb & anak2 mkn b'tmbah2.Srnok tgk depa mkn berselera sgt.Jemput mkn k.Fida.TQ
Laporan oleh: Lina_pg

jmpot mkn..bismillah...dh sdp msk sendirik,tk pyh tunggu mkn jemputn kawin...laaambaaat....heheeee...trima kasih lina krane mencube dan slmt menjamu selera...mmmm.... :)

Nasi_tomato_ayam_set
24-05-2009
tq k.fida, mmg best nasi ni..
Laporan oleh: nor_67

tq jugak nor sudi mncube...sdp nmpk 1 set hidangan ari nih.... :)

Nasi_tomato_ayam
24-05-2009
ayam tertimbus dalam nasik.....hehehe.....apepun sdap resipi ni... makan ngan ayam masak merah n timun santan.... maceh k fida.... :)
Laporan oleh: nOOrsha

haaiii...mcm brjanji pulak dgn nor67...heheee...siap 1 set hidangan...sedap tuh..huhuuu...maceh jugak nOOrsha krane sudi mncube... :)

096
27-05-2009
ni lah nasi kita kak fida...tq yer
Laporan oleh: junjs11

penOh sepinggan nasik awak tu yer...heheeee...tq jun sudi mncube... :)

Nasi_tomato
23-08-2009
Dah banyak kali membuatnya,dlm bnyk2 resepi nasi tomato ,yg ni menjadi pojaan atiku kak,thanksss
Laporan oleh: imim

TQ3 imim krane dh slalu mmbuatnye...dn mudh2an akan tetap dn trus menjadi pOjaan ati muuu....heheeee... :)

Photo1228
25-08-2009
Cpt2 amik gmbar, lg seminit nk berbuke nih. Menu berbuke semlm, kite pki beras thai je la kak. Sedap hubby kate, leh la buat lg. Mkn ngn ayam madu, dalca, acar timun. Thks k.fida..Selamat berbuke. he..he..
Laporan oleh: nora_kai

adoi3...brbuke dgn 1 set nasik yg mnyelerekn...akak pulak yg trliurr...huuu....tq nora krane mncube dn slmt mnjlnkn ibadah puase... :)

Nt1
29-08-2009
selamat berbuka kak fida.. hari ni kita berbuka dgn nasi tomato kak fida.. sedapppnye.. hari raya nanti boleh buat lagi.. mekacih kak fida kongsi resepi yg best ni.. lebiuuuu :D
Laporan oleh: sunkist

selamat berbuka dn trima kasih krane dh mncube sunkist....kalau sdp nnti boleh lh msk lebey2 bnyk yer...heeeee...nk!!nk ayam goreng tuuuu....hihiiii....lep u toooo!!.... :o

P8140069
02-09-2009
sedap...x sempat posing lah nasi ni...dah nak masuk mulut...thanx kak fida
Laporan oleh: zana0508

seb baik sempat brgambar jugak nasik ni...kalau tk tinggal name jer..hehee...tq zana krane mncube... :)

P1020298
30-04-2010
slm kak..sdp nsi ni kak..hb tmbh smpi 2 kli.lwan ngan aym msk tmto n acar timun..tqtq kak.
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm ucu,ma'aflh arini 11/5 baru prasn ade lap0rn...heee..pp0n tq3 krane dh mncube...psstt2 ucu, tk smpt anac0nda branak..heheee... :D

Dsc06210
21-01-2011
Memang sedappp..bertambah2 bebudak makan.....
Laporan oleh: mass80

nyumm3...terlior pulak akak kt cni...hihii.. ;)..mekaseh mass krane mencube... :)

Dsc09893
18-04-2012
maceh atas resepi ni,mmg sedap lawan dgn ayam goreng w;pon ada ayam dlm nasi tu.. :)
Laporan oleh: k.zila66

belawan2 ler mkn ayam yer...heee...alhamdulillah, sdp yer..mekaseh zila krane sudi mncube... :)

Nasi_ayam_tomato_k
08-07-2014
Fu-yoh sedap giler...juadah berbuka puasa hari minggu berbuka dan saul keesokannya he...he...tq
Laporan oleh: Razzizz

fuyoooh... buat akak terlior aje..huhuuu..alhamdulillah, muai jadinye dpt mkn utk sahur sekali...mekaseh raz krane sudi mncube... :)


Komen (42)

15-12-2008, as75 komen :

Salam kak fida..cedapnye!! nak cikit..yum!yum!..as tau kak fida tgh x siap type lagi..saje je kacau kak fida..he..he..


15-12-2008, sunkist komen :

jom kita kacau dia... heheh :D


15-12-2008, sunkist komen :

kak fida, nasi ni mkn mcm tu je ke atau mkn dgn kuah?


15-12-2008, kak fida komen :

salam as...haaaiii... type baru abis tapi nasi tuuu dh lame abis lah ...hehee....as ade rotan panjang tak? akak nk sebat si sunkist ni...asyik kacau orang jer....ps tu dia ketawa...seronok nye die.... :o


15-12-2008, kak fida komen :

hai sunkist...awak pon....ikut suke lah...kan kite yg makan die...kihkihkih....mkn gitu jer pon sedap...klau mkn ngan kuah...kari ke,masak merah ke,ikut selera...ps tu nk sedap lagi klau ade pencuk ke rojak ke...haaa....klau ckp psl mkn smpai besok tk abis lah....hehe.... :)


15-12-2008, aludra komen :

alamak.. sedapnyer nampak nasi tuh...buat saya lapar plak.. ni rasa dah sampai kat tekak dah ni...


15-12-2008, cahayer komen :

selera aku mmg sama selera kak fida.. kene plak ngan rojak.. peghhh.. lawan ngan kari daging... kene plak lada merah tumbuk2 kasar perah ngan limau...tunggu ye..after habis diet kite..


15-12-2008, kak fida komen :

ye ke aludra...haaa...bace komen cahayer,bertambah lapar jadiknye..akak pon dh terikut2...>>cahayer...klau kite berkumpul..1 hidangan pon tk cukup agaknye ye....hehee....


15-12-2008, sunkist komen :

cahayer, kalau sdg diet mmg tak bukak MyR hehe ;)


16-12-2008, zila66 komen :

salam fida..hehee...sedapp nyee...nasi tomato ne kegemaran anak nnti leh cuba...tq...wow!! ina cepatnyee masak?...


16-12-2008, hana6877 komen :

hehehe.. kakzila, evryday ina kene masak cepat coz hb mau bf nasik ppgi n aka lunch box skali! hihihi...wat kak jgn tk buat! :)


16-12-2008, rossitamz komen :

mmg nampak menggiurkan!!!


16-12-2008, cahayer komen :

oit.. ingat badan org ke menggiurkan ..hehehe. nak tny..betul ke cara masak beras basmati ikut sukat beras.. contoh, 1 cawan beras, air pun 1 cawan..tlg jawab.. sukat2 ml ni payah..nggak ada sukatnya.. macih..


16-12-2008, kak fida komen :

salam jugak buat zila..lame tk dgr berita...hrp2 sihat hndknye...nasi tomato ni mmng sedap tk muak klau dmkn...lagi2 klau dipadankan dgn acar,pencuk dan lauk2 yg pedas...hmmm...cube zila jgn tk cube...mcm hana tu haa...mcm kretapi xpress...tk pyh ckp lagi,tau2 siaaap jer,kenyaaang jer...heheee.... :D


16-12-2008, kak fida komen :

betul tu ross...>>cahayer...ratio bagi beras basmathi : air = 1 : 1.5 ... atau pon,1 cwn beras : 1 1/2 cwn air... slmt mencube cahayer jugak pd ross...tq... :)


16-12-2008, hana6877 komen :

hohohooo cube jgn tak cube! tukang promote ni kakfida! ekekeke... hbku itew blk mlm nnti kul 8-9mlm kak! syiann dia tk makan nasi, lapoo la jwbnyer... hihihi.. baik bini dia kan? subuh2 msk nasik! kuang kuang kuang! :D


16-12-2008, kak fida komen :

ye lah dek hana...awak lah contoh istri misali....siap jadik promoter lagik...hihiii....skali lagik trima kasih hana...mudh2an sntiase siht akak do'akan..aamiiinn....


16-12-2008, zila66 komen :

Allahamdullilah sihat harap fida pun sama. Saya cuma jd pemerhati jerr.. Ada jg wat tp.... wat x wat sama sbb kamera x ada.Nk tnye fida mahal ke klu nk beli kamera? maafye . apa2 pun tq sbb ada jg org ingat kat sy... Buat ina jdlah istri misali seperti kak fida ckp AMINNN..... Tentang nasi tomato insyallah.............


16-12-2008, kak fida komen :

salam zila...eh...ape pulak,buat dgn tk buat kan tk same, cume tk dpt antr laporan jer sbb tk de kamera...sblum ni pon akak cume gunekan hp aje...tapi skrang gune kamera pon kebetulan hb dpt hadiah kamera sbb menang main bowling...heheee...klau kt s'pore ni kamera digital yg rndh hargenye $100+...haaa... bedengung jugak klau nk beli...mudh2an zila sntiase dimurhkan rezeki dn dpt miliki kamera satu hari nnti,insyaAllah...haaa.mase tu mcm2 pesen gmbr yg zila boleh upload ye...heheee :D


22-12-2008, cahayer komen :

kak fida.. nasi kite tak merah sgt..sbb tomato kite jenis kaler tak merah2.. kuning2 jek..mls nak cari kedai lain... ape2 pun rase mmg cam kenduri kawin org masak nasi tomato


22-12-2008, kak fida komen :

tk kesah lah cahayer...cahayer msk cukup smua bhn2, kire ok lah tuu....jgn pulak nasi kaler jadi hijau..baru lah pelik sikit...heheee....klau sdp,len kali boleh msk lagik...tk pyh tunggu kenduri kawin...hehehe....tq skali lagi krane dh mencube.... :)


22-12-2008, cahayer komen :

tapi gambo tu slack ler.. patut merah jugak lah..sebab ade tomato puree, tak pelah..janji sedap


22-07-2009, azsha komen :

1st time wat utk dinner semlm. Mkn dgn acar timun melaka.Menjadi k fida.....kita guna beras biasa je.tak dan nak beli basmathi.lembut nasinya ...HB puji sedap, kembang kejap. Thanx 4 the sincere recepi


23-07-2009, kak fida komen :

salam azsha...alhamdulillah...1st time wat dh mnjadik...mmng sdp mkn ngan acar timun melaka(e'eh tringat sedare kt melaka..heee...)...klau gune beras biase mmng boleh tapi kena pndai2lh sukat airnye yer...trima kasih azsha krane dh mncube...klau sdp boleh lh wat lagi yer...heeee... :)


26-07-2009, ifa206 komen :

saya ade try gak wat nasi tomato. tp bhn2, saya maen agak je.. nmpk mcm kak fida punye lagi proper.. i'll try this recipe later.. nway, thanks ye..


27-07-2009, kak fida komen :

ifa206...dah ade resipi dgn sukatan skali bolehlah cube yer....slmt mencube...tq... :)


30-04-2010, Mariani(KT) komen :

dlu ucu penah wat nsi ni tp ikut rspi dri mjlh..tp xtau silap ucu tau slap dia..rsa lomak sngt..bla ucu mkn senoneng pale ucu kak..stu periuk msuk tg smph..xde spa nk mkn..akan ku smpn rspi ni kat pti besi bwh katil...hehe.


11-05-2010, shamira77 komen :

hai kak fida.....smlm wat untk ank2,mkn mcm 2 aje pun sdp...xyah susah2 msak ayam msak merah tp klu ada lg best di tmbah dngan kuah dalca lak fuh...terangkat.......


11-05-2010, kak fida komen :

Ucu..bila2 sng bleh cube rcp nih..jgn lupe pulak list rcp yg dlm peti bsi tuh bwh katil lagik,nnti klu0r anac0nda ank-branak pulak...ekhehehee... :D


11-05-2010, kak fida komen :

hai shamira77...mekasih krane dh mncube...nasik nih mmng sedap mkn gitu jer,mmng lagi sdp klau ade dalca tmbh pulak klau ade acar..jgn kate terangkat jer..bleh menendang dibuatnye...ekheheee... :D


21-08-2010, mosti komen :

Salam kak, saya nak tanya ..camne nak sukat air tu kalu guna beras biasa?kalau macam 4 beras cawan?Selalu orang letak 4 cawan air jugak ke? saya takut nasi tu jadik lembik.


22-08-2010, kak fida komen :

w'salam mosti..klau guna beras biasa pastikan air sukatan seperti memasak nasi putih(tergantung jenama beras yg mosti guna hari2) tapi dibuang sikit airnye sebab ade campuran susu cair...bermakna air yang dibuang sama bnyk dgn susu cair yang digunakan dlm bahan2...slmt mncube yer..tq.. :)


02-04-2011, rmy komen :

salam kak fida,memmg nampak menggiurkan!! & menyelerakan !!!!!, nak tanya, klu kita masak apa-apa jenis nasi, boleh kah kita masak pakai periuk nasi, maaf sya baru nak blajar.


23-04-2011, marisa80 komen :

kak fida, thanx..sy baru lepas mencuba resipi ni..first time buat, alhamdulillah menjadi..sukatan yg diberikan mmg tepat kerana nasi tomato menjadi lembut, lemak dan terasa bahan2nya..mak mertua dan adik2 ipar sy pun alhamdulillah suka makan..:)


24-04-2011, kak fida komen :

w'salam rmy,ma'af ler akak baru prasan ade komen drp rmy...mungkin periuk nasik yg dimaksudkn yg letrik punye yer...dh tentu boleh asalkan nasi yg hndk dimasak muat dgn periuk yg nk digunekn..klau dlm rcp nasik yg ingin dimasak ade bhn2 yg perlu ditumis dulu,guna kuali utk menumis bahan2 tu kemudian curahkan kedalam periuk nasik letrik, dan truskn dn ikut process seterusnye seperti tercatit dlm care2 mmsk nasi yg dimaksudkn... :)


24-04-2011, kak fida komen :

marisa80..alhamdulillah,pertame kali mncube dn dh menjadi kesukaan famili...mekaseh yer krane dh mncube... :)


14-07-2011, Snur komen :

Salam kak fida..sy pun dh try buat nasi ni siang td..x merugikan!tenx akak share rspi...:))


21-10-2011, nohain@ymail.com komen :

t.kasih byk2 ain akan buat nasi ni untk nyambut party birtdy c twins..emmm kalau suap twins ni mkn nasi blm smpi mulut dia dh buka dulu uminye x sempt suap k mult sendiriii..xper yg ptg twins mkn dgn selera..thank k.fid...


24-10-2011, kak fida komen :

w'salam Snur...ma'af akak lmbt bls komen...mekaseh yer krane dh pon mncube... :)


24-10-2011, kak fida komen :

nohaini...slmt mencube yer...mudh2n menepati citerase kluarge dan mudh2n majlis b'day c twins brtmbh meriah... :)


09-04-2012, k.zila66 komen :

salam fida, ari ni teragak nk mkn nasi tomata,wat lunch,tunggu anak2 balik seklh baru mkn..tq2...lapuran msakn nnti dulu ya..mcm biasa laa he2 :)


10-04-2012, kak fida komen :

w'salam zila..sdpnye yer skali2 ubah selere...pstu mkn beramai2...mekaseh krane sudi mncube...nnti klau dh klua laporn bergmbar, akak pulak tk terkejo nk mnjwb komen...heheee... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu