Google+

oleh: kak fida ♥Belinjau Madu™

Belinjau_madu_-siap

sejenis cookie...sesuai utk hari perayaan...


Created on : 13-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 70 - 80 keping )

  • 175 g keropok belinjau yang telah digoreng dan dihancurkan kasar2
  • 100 g mentega
  • 60 g gula pasir
  • 2 sb madu
  • mangkuk kertas yg kecil secukupnya

Cara-cara

  1. Belinjau_madu_d_campur
    Satukan mentega,gula dan madu di dlm kuali.Kacau.
  2. Belinjau_madu_d_msk
    Masak di atas api sederhana panas hingga gula larut.
  3. Belinjau_madu_d_gaul
    Masukkan pula keropok belinjau dan gaul hingga sebati.Matikan api.
  4. Bubuh adunan belinjau di dlm mangkuk2 kertas.Buat hingga habis dan susun kan diatas dulang pembakar.
  5. Belinjau_madu_d_bkr
    Bakar selama 8-10 min atau hingga keperangan.
  6. Belinjau_madu_d_sejukkan
    Sejukkan belinjau madu di atas redai dan simpan di dlm bekas kedap udara.

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (1)

Img-20130803-wa0005
04-08-2013
honey belinjau ni mmg sedap. tk manis sgt dn keras mcm cornflakes. dulu pernah makan kt umah org time raya. ni kali cuba buat sendiri. puas hati. kalau ade time, ingat nk buat lagi. nk masukkan dlm botol as gifts. terima kasi kak fida for the resipi. :)
Laporan oleh: black1205e

alhamdulillah...mmng jrg nk jumpe kukis ni di rumah org bila beraya, satu keistimewaan jugak bila dh ada atas meja dan lebih2 lagi dijadikn gifts, semuge mndapt berkat...amiiin...mekaseh yer black krane sudi mncube... :)


Komen (10)

24-12-2008, ikin scha komen :

ala2 cornflakes madu ye kak...?


24-12-2008, kak fida komen :

betul tu ikin scha,ala2 c.f. madu tapi rasenye jauh beza....


09-09-2009, tomyamcendawan komen :

mesti best! simple je. nak try la..


11-09-2009, kak fida komen :

tomyamcendawan...try jgn tk try...raye dh nk dkt nih...heheee...slmt menerai yer... :)


13-09-2009, mazniyusoff komen :

maaf yer...nak tnya...belinjau tu aper...pertama kali saya dgr


22-07-2010, ifa afifah komen :

saya nak cuba resepi ni.... & klu jd lebh buat bisnes hehe $$$


23-07-2010, kak fida komen :

mazniyusoff..asal belinjau seperti biji kopi kemudian diproses menjadi keropok...rase2nye klau kedai2 yang bnyk menjual keropok mesti ade keropok belinjau...dlm rcp ini keropok perlu digoreng dulu baru digunakn utk dijadikn cookies... :)


23-07-2010, kak fida komen :

ifa afifah..slmt mencube semoga berhasil dn boleh dijadikan sumber rezki...hari perayaan pon dh nk dkt, bolehlh cube2 dulu...tq... :)


29-07-2012, leeya87 komen :

salam kak fida...nak tanye, suhu nak bakar nie berapa yer ?


30-07-2012, kak fida komen :

salam leeya87...gune suhu 160C dn bkr selama 8-10 min je atau hingga kelihtn keperangn...slmt mncube yer... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd