Google+

oleh: diquenon Kek Lapis Masam Manis

Dsc00204

kek lapis yg senang dibuat, dan tak terlalu banyak pakai telur


Created on : 09-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi diquenon




Bahan-bahan ( loyang 8"x8" )

  • 1 1/2 cawan tepung biskut marie (biskut marie yg dikisar dan diayak)
  • 3/4 cawan gula halus (gula castor / gula pasir yg dah di'blend')
  • 1 cawan butter - suhu bilik (saya guna buttercup)
  • 5 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • sedikit esen vanilla, pewarna (ikut suka), asam hawflakes

Cara-cara

  1. pukul butter dan gula sehingga kembang dan ringan
  2. masukkan telur satu-persatu
  3. masukkan tepung diselang seli dengan susu, pukul sebati
  4. tambah esen vanilla, gaul rata
  5. asingkan adunan beberapa bahagian (ikut jumlah warna yang dipakai)
  6. masukkan 2-3 sudu adunan ke dalam loyang yang dah disapu dgn butter dan kukus lapisan pertama (lebih kurang 5 minit or less. kalau tak melekat di jari, maknanye dah masak dah tu)
  7. susun asam hawflakes di atas lapisan pertama tadi, dan lapiskan dgn 2-3 sudu adunan yg berlainan warna
  8. ulang langkah 6 & 7 sehingga adunan habis (kalau rajin boleh lapis nipis2, masa utk kukus selapis-selapis jadi lebih singkat. kalau malas, buat jer besor-besor..hhee)

Tag

kek









Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc00205
09-12-2008
pakai mangkuk nasi je..hehhe (takde loyang kecik kat rumah mak)
Laporan oleh: diquenon

boleh, kena adjust api atas bawah. tp kukus lebih sedap

Gambar_e_amik_034
06-05-2009
dh buat smlm...tp instead of haw flakes..i guna jem blackcurrant je..tp best gak resipi ni..simple n senang..thanx
Laporan oleh: McE
Image_4343
16-11-2010
dh siap pn kek lapis sya.. kira bleh tahan le rasa die. Pnh rase yg lg sedap, tp malas nk wat coz bnyk sgt bahan... thanx pd tuan punya resepi, at least dpt gk wat versi yg lbh mudah
Laporan oleh: nurizatti

Komen (11)

09-12-2008, sua_sue komen :

agak2 boleh di bakar x kek ni?


09-12-2008, nananis komen :

saya penah buat kek lapis ni versi bakar dan juga kukus... tapi lagi sedap yang kukus sbb lagi moist.


10-12-2008, diquenon komen :

boleh dibakar, kena adjust api atas bawah. tp kukus lebih sedap


11-12-2008, NurKasHa komen :

selalu buat kek ni...kukus dulu.. lepas dah habis setiap lapisan..barulah dibakar supaya kek tahan lagi lama..


05-09-2009, ayucun87 komen :

mcm mane nk bg lapisan 2 nipis ek?


16-11-2010, nurizatti komen :

tuk dptkn lapisan nipis, jgn letak adunan bnyk sgt bg setiap lapisan


16-12-2010, Oyah Bujang komen :

Assalamualaikum,Selamat berjumpa kepada member baru


22-04-2011, shaa lovecook komen :

knpe guna tpng bskut marie?cme nk taw je ek..


26-04-2011, cik comey komen :

penah try buat ni tp pakai resepi lain x menjadi...nk try resepi ni plak la. hope menjadi


06-09-2011, mus effa komen :

assalamualaikum.... dah lama saya mencari resepi kek ni semuanyanya agak susah , tp yg ni senang sangat terima kasih banyak.....


11-10-2011, nizanasrul komen :

msti sedap..esk nk cuba buat...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd