Google+

oleh: 14sept Sup Daging Berempah

Sup_daging_berempah__1_

sup ni makin dipanaskan makin sedap, daging menyerap rempah... *gambar hodoh skit sbb saya tak reti nak menghias sup... tau makan jek. hihihi..


Created on : 03-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi 14sept




Bahan-bahan ( - )

  • 1 kilo daging (dipotong kecil)
  • 1.8 liter air
  • *1 biji bawang besar
  • *7 biji bawang kecil
  • *7 biji bawang putih
  • *2 inchi halia
  • *2 sudu makan ketumbar
  • *1/2 sudu makan jintan putih
  • *1 sudu kecil jintan manis
  • 1 sup bunjut
  • Garam
  • Minyak masak

Cara-cara

  1. Daging dalam keadaan suhu bilik agar tidak masak terlalu lama untuk empuk. Rebus dengan air bersama sup bunjut sehingga air rebusan menjadi separuh atau daging empuk.
  2. Blender bahan bertanda * dan tumis dengan minyak sehingga hampir garing.
  3. Kemudian tuang tumisan tadi ke dalam sup daging.
  4. Letak garam secukup rasa dan serbuk perasa (aji no moto) untuk perasa tambahan.
  5. Bila dah siap, bolehlah dihidang...









Laporan Masakan Bergambar (3)

Sup_daging_berempah
27-07-2009
salam, sedapnyer sup ni, hirup kuah smpai licin.TQ ye 14sept
Laporan oleh: Lina_pg

wslm... hiskkk!! sedapnyaaa hiruppp!! x ajak ponggg!! akeekeke.. tq lina pg

Image_710_
27-11-2011
sedap sgt...tq
Laporan oleh: ross84
20120912_202901
13-09-2012
mak saya cakap, rasa sup saya kurang. tak ada kulit kayu manis :/ , bunga pekak dan lada putih. bawang goreng pun kena buat sendiri bg sedap.
Laporan oleh: sayacomel

Komen (13)

03-12-2008, sua_sue komen :

emm..mcm senang..leh cober nih..


10-12-2008, aura kasih komen :

Nak cuba since ada daging korban kat fridge.


11-10-2010, anuarsaliza komen :

selalu buat tapi jarang letakkan rempah bolehlah cuba. tq very much. good idea!!!!


31-12-2010, meira komen :

emmmm. sedap...tq


03-04-2011, zsrina komen :

Sedap ada atas dapur sedang mendidih dgn jayanya :D...


05-04-2011, ellyzack komen :

baru siap masak.. mcm sedap pulak..hehe..


05-04-2011, ellyzack komen :

baru siap masak.. mcm sedap pulak..hehe..


07-04-2011, farisha.susb komen :

Baru cuba resepi ni... thanks.. memang sedap..


13-05-2011, nazifah3108 komen :

nampak macam sedap nak try ni


14-05-2011, karambit komen :

lazat,,,,,


21-06-2011, azrynshah komen :

TQ bg resipi


20-11-2011, AFIQ DANISH komen :

Nampak mmg sdp.tp bila sy wt x same wane dye.wane sup daging sy gelap.hmm..mungkin tlebih taruk rempah.ape2 pon thanks bg resipi.


18-07-2012, maniesmengula komen :

dah buat! sedap tergolek!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd