Google+

oleh: azwana_wan Daging gulai kawah

Image105

Masakan kelantan .... juga dipanggil gulai darat.. dimasak semasa kenduri kahwin... simple n sodap especiallay kalau guna daging hancur.... bukan daging kelas A....


Created on : 01-12-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi azwana_wan




Bahan-bahan ( 5-6 org makan )

  • 1kg daging hancur dibersihkan dan tos
  • Bahan A
  • 5 ulas bawang merah, 4 ulas bawang putih, 1 inci lengkuas, 1 inci kunyit, 5 tangkai cili kering, 2 sudu besar ketumbar di goreng tanpa minyak dan ditumbuk halus, 2 sudu kerisik, 1 sudu budu** optional, 2 sudu besar gula merah
  • Bahan B 1/2 kg santan atau 3 kotak kecil santan garam gula air asam jawa

Cara-cara

  1. Image093
    Bahan A dikisar dan ditumis hingga wangi
  2. Gaulkan bahan A bersama daging yang telah ditos. Masukkan 1/3 daripada kesemua santan.Masak sehingga daging empuk. Tambah air jika perlu.Masa yang diambil utk daging empuk bergantung pada jenis periuk yg anda gunakan. Petuanya.. jangan masukkan garam selagi daging belum empuk.
  3. Image103
    Apabila daging empuk, masukkan kerisik, garam dan gula, baki santan dan air asam jawa. Jika santan kotak digunakan, ianya perlu dicairkan dengan air.
  4. Masak sehingga mendidih. Sedia untuk dihidangkan









Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc04626_resize
04-12-2008
salam. kawe buak sie... td nilah hasil nya., daging msk lama sikit nak bg empok...sedap sungguh kawe make.. hha mekasi kat demo...
Laporan oleh: shafea
Rassam-glai_drat-ayam_5_rasa_018
23-05-2009
huish..bes lah gulai darat ni. dah lama mengidam nak makan..slalu balik kelate kg hubby je dapt makan or makan kt restoran masakn klate je merasa makan gulai ni. akhirnya ari ni dpat gak masak sdiri. sedaplah. ada 'kick' trsendiri. tq ye. bg la lagi respi gulai ayam darat pla..ke pape lak gulai klate ni..nak wt surprise kat hubby nti..huk..huk..o ye..ari ni tadi gulai ni lisa tukar guna ayam. gigi tak kuat nak gigit daging... ;)
Laporan oleh: lisa sharip

cik mylla.. tok payoh guno awah doh tuu.. doh buat doh awah sedighi.. sikit lagi tok leh cari make allagappas nge adabi :))

230620111941
15-07-2011
thanks utk resipi tu. Ni 1st time try..tp hb lak xsuka mkn daging campur2. So guna daging je. Mmg sedap ank sulung sy cukup suka ag..
Laporan oleh: june eyda

Komen (11)

02-12-2008, shafea komen :

salam, hai sedap ni leh cuba buat. cicah gan roti pun molek gak,,


03-12-2008, azwana_wan komen :

aaa... betul.. tapi kalu nok cicoh roti kuah dia tok leh pekat sangat.. pahtu santan tu masuk last sekali. Kalu pecah minyok tok sedap...mmm sedapp


12-03-2009, Mek Akok komen :

salam.. Mok wan tok pakai awas giling ko.. kawe tngok gulai demo ni.. sodap pulo ya..


14-03-2009, pakmat komen :

baru nak tra cuba. nak masak sendiri tika nak bekwah


20-05-2009, lisa sharip komen :

lisa ore n.9, tapi hubyy ore klnatan. dah lame doh kawe make budu, sblum kawin dgn ore klate ni. ni pah da kwin suko pulok dgn gulai darat n kwah ni. hekk. hek ..bleh wat surprise kt hby ni..nak cuba nanti.


04-09-2009, sweetmalam komen :

salam azwana tima kasih banyak bg rsepi ni saya peminat gulai kawah nak tanya resepi ni takyah guna rempah bunga ros ke saya cari serata kl tapi tak da pada sesapa yg duk kelantan boleh ke tolong belikan... kesian saya..


19-11-2009, sate itik komen :

Din raso mesti sodap ni, Pasti din cobe masak. Sonang begitu.


25-11-2010, weamiey komen :

sedap weh....mcm sng jer ni. nk acu cuba try wak lah pahni.


10-12-2010, sunmin komen :

nak tanya, kalau tak tumis boleh tak. kiranya gaul semua bahan dgn daging kemudian rebus? org kelate biasa tumis ke rebus?


21-12-2010, mylla komen :

nak tanya mok wan, pakai awas darat ko? confius lak coz x oyak pn kt sni pakai awas gpo


21-05-2011, isyafiera komen :

salam gulai nie tak payah gune rempah kari atau pun yg lain???nk tanya kt kak wan,pandai tak masak kari untuk nasi kukus...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd