Google+

oleh: dayang_jack Ikan Celup Tepung

Img2048a

setiap kali bl trasa nk mkn di restoran/gerai mkn, ikan celup tepung ni dh pasti menjadi pilihan dlm menu dyg. rasanya mmg sedap dan rangup. cara penyediaanya mudah je... bg yg x tau nk membuatnya tp tringin nk mkn n nk buat sendiri, cubalah resepi ini...


Created on : 29-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi dayang_jack




Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 3 ekor ikan kembung/selayang/ape2 je jenis ikan yg digemari (cuci bersih dan tuskan)
  • 3 camb tepung beras
  • 1 camt serbuk kunyit
  • sedikit kapur
  • sedikit garam
  • air secukupnya utk bancuhan
  • 1 biji telur
  • minyak yg banyak utk menggoreng

Cara-cara

  1. Img1200a
    Bancuh kesemua bahan adunan di dalam mangkuk dgn air yg secukupnya.
  2. Panaskan minyak di dlm kuali dgn api yg sederhana.
  3. Img1201a
    Celupkan ikan di dalam adunan tpg td.
  4. Img1206a
    Kemudian goreng sampai btl2 garing.
  5. Siap utk dihidangkan. Selamat Mencuba!

Tag

ikan

Laporan Masakan Bergambar (5)

Img_0970
22-01-2009
selama nih slalu fail goreng ikan.. melekat lah, merecik2 la.. senang rupanya goreng ikan dengan tepung! tak melekat, tak merecik! sukses!! sedap lak tu.. thanks k.dayang!
Laporan oleh: azwalissa

u're welcome, az...lain kali bole buat lagi eh..n cube cecah dgn sos cili lagilah sedap....nampak menggiurkan je ikan tu...heheh. thanks jg krn sudi mencube...

P1020160
18-03-2010
salam,guna ikan selayang,sdp ghupanya,tq ya.leb u.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Ikan_celup_tepung
13-03-2011
salam DJ,sedap iakn celup tepung ni rangup jerr keraknya..thxs sudi kongsi cayang dier muah
Laporan oleh: Lina_pg
Dsc08723
05-01-2012
dh lama nk wat....akhirnyer...dpt gak rasa..best!!..xpernah mkn cuma dgr2 jer hehe.. tq ya...
Laporan oleh: k.zila66
Dsc04041
14-02-2013
simple dn sedap..nyum..nyum..TQVM.
Laporan oleh: k.zila66


Komen (17)

29-11-2008, suka_masak komen :

ni juge salah satu peberet saya. tp saya buat stail tepung kering.


29-11-2008, dayang_jack komen :

o ye ke? mmm..cara tu pun ok gak. yg penting ianya sedap n sesuai dgn selera masing2.


29-11-2008, dayang_jack komen :

o ye ke? mmm..cara tu pun ok gak. yg penting ianya sedap n sesuai dgn selera masing2.


29-11-2008, fairuz_zan komen :

Klu balik kampung suami, kami anak beranak mesti makan ikan goreng tepung. Kdg buat kat rumah tapi tak sama dgn suasana mkn kat kampung, sbb mkn tepi pantai (kg suami kat dungun, terengganu). Mmg sedap resepi ni..tapi kami makan dgn sos cecah...nyam! nyam!


29-11-2008, dayang_jack komen :

yes, btl 2 fairuz, mkn ikan ni cecah ngn sos mmg sedap.


29-11-2008, Jue Hussin komen :

betul tu fairuz, saya pun kalo gumah kakak kat Dungun, petang2 mesti g makan ikan, sotong, keropok celup tepung kat tepi pantai dekat2 ngan UiTM tuh... sambil minum air jagung... huhuhu... bestnyaaa... lama dah tak g sana.


30-11-2008, salieysa komen :

saya kalau buat ikan celup tepung ni suka buat ngan ikan selayang kecik2 tu, sedap je meratahnya. kita kalau kat trg kan main ratah je ikan ni, hubby saya ni tak pandai, nak mkn dgn nasi jugak, skrang ni baru boleh makan cecah sos mcm tu aje..


30-11-2008, dayang_jack komen :

salieysa, famili dayang pun mcm tu gak main ratah je ikan bl masak mcm ni...hehe


30-11-2008, fairuz_zan komen :

saya pun mkn kat gerai dekat2 uitm dungun..semua gerai2 kat situ mengadap laut. Best sangat meratah ikan celup tepung+kepok leko+minum ais kacang sambil menikmati tiupan angin dari laut cina selatan. Raya Haji ni nak balik kg tapi sure semua gerai tutup. Saya org gombak,selangor tapi dah blh terima mknn org ganu


24-12-2008, cikguaf komen :

baguslah dayang ni siap tunjuk gambar satu2 lagi.... macam ni lah bagus.... tq..... dah try..... sedap!!!!!!


24-12-2008, dayang_jack komen :

same2 cikguaf...tq gak krn sudi mencuba dan juga komen. Nanti cubalah lg resepi2 dayang eh. kalau boleh postlah gambar masakannya sekali. tq


17-05-2009, azatie komen :

dayang i rasa resepi u ni klau mkn ngan ns kerabu msti bestkn?nti blh try nih.


15-04-2010, cikgusharri komen :

mcm sedap jer.....weekend ni nak wat lh utk wife aku...


21-04-2010, ummuhusna786 komen :

klu xde kapur camne ye?? boleh diganti dgn bahan lain x??


28-11-2010, umibest komen :

dah dua kali try..memang rangup dan sedap..saya guna ikan selayang


20-04-2011, amierasue komen :

klu nk bg isi ikan 2 msak, rebus ikan 2 dlu dalam 2-3 min, tambah garam sedikit...pas 2 msukkan dalam adunan....then goreng...wallahhhh.....


21-05-2011, saifussaleh komen :

guna kapur? kapur apa yer?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd