Google+

oleh: nOOrsha Donut Sira Sambal

Donut_sambal

resipi ni sesuai utk roti juga. x payah pakai bread maker atau mixer, pakai tangan jer...insyaallah lembut sgt adunannye walopun dah goreng @ bakar lame...


Created on : 27-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nOOrsha




Bahan-bahan ( 18 biji )

  • Bahan² untuk donat:
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sb margerin
  • 2 sb susu tepung
  • 2 sb gula halus
  • 1 sb bread softener
  • 1 st bread improver
  • 2 st yis
  • 125 ml air suam
  • Bahan² untuk sira:
  • segenggam cili kering
  • 5 biji bawang putih
  • 2 sb gula pasir
  • 1 sudu makan cuka

Cara-cara

  1. Cara² untuk donut
  2. Gaulkan semua bahan² kecuali air sampai rata, pastu masukkan air sedikit demi sedikit. uli sampai licin n tak melekat di mangkuk.Kalau adunan kering sangat, tambah air suam sedikit lagi.
  3. Biarkan seketika hingga naik 2 kali ganda.
  4. Bila dah naik, tumbuk² adunan untuk buang angin. sapa yg ada donut cutter boleh terus canai n terap. saya x de, so bulatkan adunan sebanyak 18 biji sama besar, buat lubang menggunakan jari.
  5. sementara buat lubang adunan yg seterusnya tu, adunan pertama dah naik. habiskan membentuk donut baru digoreng. mulakan gorengan dengan donut yg mula2 dibentuk tadi hingga kuning keemasan.
  6. toskan dan biarkan sejuk sebentar.
  7. cara2 untuk sambal
  8. Blend lada kering dan bawang putih dan tumis hingga garing.
  9. Masukkan gula dan cuka. Gula terpulang pada citarasa samada nak manis atau tak. kalau nak manis, boleh tambah lagi.
  10. Kacau lagi hingga timusan garing sekali lagi. Kecilkan api dan buang lebihan minyak yg terhasil semasa menumis tadi.
  11. Dengan api yg pqaling kecil, kacaukan donat dengan sambal. teruskan kaedah kaup balik hingga sambal melekat pada kuih.
  12. matikan api n sedia dihidang.









Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc02354
26-07-2011
baru nak anto laporan...memang best donut ni...rasanya ala2 burger malaysia....maceh sha.....
Laporan oleh: mass80
Dsc_0781
12-11-2011
sedaaaap!
Laporan oleh: NURRULNADIA
Img_1328
15-09-2012
dah lama buat ni Aug tahun lepas cuma guna resepi sambal dari sini dan donut adalah donut kentang
Laporan oleh: noormala75

Komen (6)

19-12-2008, ita2308 komen :

salam noorsha, pg nie try buat donut nie...memang best...lembut & gebu ...tapi sira dgn gula je...t. kasih bagi resepi ni...


21-12-2008, nOOrsha komen :

tq ita coz sudi cube resipi ni... kalo da sdap lehla wat slalu ye....sayangnye xde gambar, kalo x leh juga tgk hasil tgn ita tu....)


23-01-2011, anis0909 komen :

salam noorsha..x yah letak garam ke...


16-02-2011, nurizwani komen :

salam noorsha...sy msh bru dsini...trus cari resepi ni...xsangka dapat n xsabar nk cube...mse ngandung dlu mmg mengidam sngt tp xdpt...dh lepas ni ha bru dpt resepi...thanx...


26-03-2011, mello's komen :

salam.... sb 2 ape?? st???


26-07-2011, cik gebu komen :

Mello sb>sudu besar st>sudu teh


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd