Google+

oleh: kakfiza Bingka ubi kayu

Dscn0607

kuih lama yg semakin dilupakan..


Created on : 26-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakfiza




Bahan-bahan ( loyang 4 segi 9"x 9"x 3" )

  • 2 kilo ubi kayu kuning @ putih.
  • 2 1/2 cawan gula pasir
  • 4 1/2 cawan santan pekat
  • 1 sudu teh garam
  • sagu dari ubi kayu

Cara-cara

  1. ubi kayu dibuang kulit dan dibersihkan.
  2. Dscn0592
    kemudian sagat ubi dgn sagat kelapa.
  3. setelah habis sagat perah ubi dgn kain bersih utk mengeluarkan airnya.
  4. air dari perahan tadi jangan terus dibuang.biarkan 20 min di dlm mangkuk @ besen.
  5. setelah itu tuang air perahan tadi perlahan2 dan kita akan dapati sagu ubi kayu.
  6. kemudian campur ubi kayu,sagu,gula,garam dan santan.gaul hingga sebati.
  7. tuang adunan dlm acuan yg telah disapu dgn minyak kelapa @ butter.
  8. bakar dlm oven 180C selama 11/2 jam @ sehingga masak.

Tag

kuih-muih









Laporan Masakan Bergambar (5)

Dsc_4341
22-05-2009
salam kfiza...best la resepi ni,ada resepi tepung bungkus tak?
Laporan oleh: zaina
P2160708
17-02-2010
Saya buat separuh dari resepi ini...sungguh sedappp...senang sungguh!! Terimakasih kerna berkongsi resepi yg original ini.
Laporan oleh: Mama chombi
Sam_1930
22-12-2010
saya guna gula merah, nampak tak cantik bingka saya tapi tetap sedap... tq kak fiza.
Laporan oleh: hafaza
Fp2
14-06-2011
Percubaan pertama buat bingka ubi kayu.. mudah dan sangat sedap.. hb suka sangat.. terima kasih kak fiza!
Laporan oleh: LynnSham
Bingka_ubi
01-07-2013
Buat semalam utk kenduri cukur jambul. Sedap, tetamu & family suka. Senang. T.kasih kerana berkongsi resepi.
Laporan oleh: mrs ooi

Komen (21)

26-11-2008, eugeniadarwis komen :

takmo bingka, nak lopes ubi!!!


26-11-2008, quinnie komen :

bestnya kak fiza...saya tengah banyak ubi kayu ni..leh try resepi bingka style kak fiza lak lepas ni....


27-11-2008, kakfiza komen :

ok G ..nanti akak letak resepi lopes pula ...sabar2.


27-11-2008, kakfiza komen :

Q..ubi kat rumah tu putih ke kuning.. kalau ubi putih leh buat bingka gula merah..sedap gak tu...!


26-12-2008, mardi komen :

Kakfiza, sagu2 brape sukatannya? x guna tpg gandum ke?


03-03-2009, powergirl komen :

kakfiza... sagu .. sagu mata ikan tu ke >>??


03-03-2009, powergirl komen :

mmg jarang nak jumpa ubi warna kuning.. kebykn jumpa warna putih je


03-03-2009, azatiesayang komen :

sy tolong jwpkn bg pihak k.fiza....blh ya?sagu tu bkn sagu mata ikan tp sagu yg di dapati dr perahan ubi kayu td..okey powergirl


11-03-2009, kakfiza komen :

mardi..sori ye lama baru nak jwb..baca cara2 no 4 & 5. akak x guna tpg. TQ azatie..jwb bagi pihak akak..


12-03-2009, powergirl komen :

thank you ; -) , azatie ....bagi jwpanya...


02-04-2009, azatiesayang komen :

Sama-sama kakfiza,powergirl..Sy bakar bingka ubikayu ni pakai dapur gas je...mkn masa lama gak,maklumlh guna api kecik.Resepi kakfiza,yani,matgebu best2 belaka.sy selalu mencubanya..sy pun bknnya pandai sgt msk tp boleh la....yg penting husbd & anak2 suka!!!


17-06-2009, doris asmani komen :

kak fiza sy xphm ler step 4 & 5..time step 4 kak fiza ckap buang terus air perahan ubi kayu kan..so step 5 tu plak cm ne??maksudnyr, kte just ambik sagu yg termendap aje lah yek..air ubi kayu 2 kte buang..btl x?


27-09-2010, ctah85 komen :

nak bakar guna api atas ker bawah klu dgn oven..?


27-09-2010, HaSue komen :

ctah85:meh tlg jawab, kalo guna oven,bakar guna api atas bawah..


27-09-2010, HaSue komen :

ctah85:meh tlg jawab, kalo guna oven,bakar guna api atas bawah..


06-11-2010, mely komen :

wah2 sedap nampak bingka ubi tu,boleh minta sepotongkah? Saya lapar tengok ini kuih.Saya mau ambil ni resepi,mau bikin kuih bingka ubi nanti,puas hati lg kalau sendiri buat kan2 kak Fiza?


23-03-2011, nyaman ke tidak komen :

macam senang...nk buat takut x menjadi...cadagan anda,boleh ke saya buat??


24-03-2011, marryanne komen :

Nyaman.......cuba buat setengah adunan dulu,kalau takut mencuba bila kita nak pandai..... practise make perfect


28-03-2011, heart komen :

Assalamualaikum wbt. Boleh saya guna resepi puan tanpa ada harga bayaran? Saya hanya perlukannya untuk makan di rumah kerana saya bekerja sepenuh masa.


21-12-2011, Zureyn komen :

salam..terliur tgok gambar kuih bingka kakfiza...pas ni nak gi cari ubi kayu lak..tq utk resepinya


17-08-2012, momon92 komen :

nampak sedap..berliur dah tekak ..nak makan .nyumm nyumm


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd