Google+

oleh: missayu Bubur beras pulut hitam

Img_1613

masakan terengganu


Created on : 26-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi missayu




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • beras pulut hitan
  • santan kelapa
  • gula
  • daun pandan

Cara-cara

  1. Rebus beras pulut hitam bersama daun pandan sehingga beras empuk.
  2. Setelah empuk masukkan santan dan gula secukupnya.
  3. Kemudian biarkan sehingga mendidih.(jgn terlalu pekat sebab bila dah sejuk bers akan mengembang dengan sendiri). Sedia di hidangkan…









Laporan Masakan Bergambar (5)

Bubur_pulut_hitam_missayu
28-11-2008
akak buat hari ni tapi bahan2nye akak agak2 aje ikut selera...salah satu bubur manis kegemaran famili akak...tq...missayu... :)
Laporan oleh: kak fida

sm2 akak..trm ksh krn mcuba..

Bubur_pulut_hitam
16-12-2008
Main hentam je. Letak santan serbuk + susu pekat sikit sebab santan serbuk pun ada sikit je. Ni kes malas nak gi kedai beli santan. Main letak je apa yg ada. Tapi rasa maintain.. Sodappp
Laporan oleh: samsuria7943

janji anak tekak leh trm..kira ok la 2 campur2..hehehe

Pulut_hitam
21-12-2008
hi missayu.. ni bubur beras pulut hitam my version.. beras tu kita rendam dulu supaya lembut.. daun pandan mmg takde so seperti biasa kejenye meletak esen pandan hehe buat minum ptg td.. thanks for the recipe, maybe u should update resipi tu.. i mean letak sukatan.. boleh tanya ur family yg expert :)
Laporan oleh: sunkist

lain dr yg lain..yg akak pya npak meyelerakan je..

Snv32279
30-05-2009
Thanks, ni buat mlm tadi sbb nak abiskan pulut hitam yg bawak dr m'sia ari tu. Ikut sunkistnyer idea letak esen pandan sbb x der daun pandan. Tq all!
Laporan oleh: aludra
Bubur_pulut_hitam
19-06-2009
salam missayu.. x tau plk ni masakan trengganu..kami kat Johor pun biasa masak bubur ni..btw thanks.. rcp kita pun sama tapi as ikut sukatan agak2 as lah ya.. TQ!
Laporan oleh: as75

Komen (3)

26-11-2008, kak fida komen :

salam missayu,rupenyer bubur pulut hitam...dr tadi akak tengok gmbr aje...ini mmng bubur manis kegemaran famili akak...prnh msk 10 kilo pulut hitam di majlis perkahwinn rumah kakak akak kt Melaka,cuti ujung thun lepas...tk cukup sbb kate kakak akak org sane jrng msk manisan begitu sebagai pencuci mulut...jadi rase seronok lah...mungkin nk buat jugak sbb dh lame tk buat....tq missayu....


27-11-2008, missayu komen :

salam..sm2 k.fida..buat ari 2..mmg dah lm x mkn..buat 1 periuk hbis 1 famili mkn..jiran yg datang umah pun mkn bertambah..nak2 plk skrg ni musim hujan..mkn panas..sedap 2...


22-12-2008, missayu komen :

k.fida, sunkist,samsuria..maaf sy xpandai nak tulis laporan kat bawah laporan kalian semua..ape2 pun thanks sbb cuba resipi yg xseberapa ni..anyway..kalian semua idola sy..semua resipi kalian mmg top la..thank jgk utk resipi kalian semua..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd