Google+

oleh: HaSue Daging Masak Kari - versi mudah

Daging_msk_kari

Walaupun mudah,tp ttp terangkat..


Created on : 26-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi HaSue




Bahan-bahan ( Hidangan Sekeluarga )

  • 500g daging - potong,bersihkan dan tos air.
  • 2cm halia
  • 3 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 4 sudu mkn(penuh) serbuk kari (sy guna ayam brand)- campurkn dgn sedikit air hingga jd paste
  • 1/2 cawan air asam jawa pekat
  • 1 batang serai - dititik
  • Air,garam,gula dan perasa secukupnya..

Cara-cara

  1. Tumbuk halia bersama bawang merah dan bawang putih..boleh letak belacan jika suka.
  2. Panaskan minyak dan tumis bhn yg dtumbuk td hingga kekuningan(kalau suka,leh tumis rempah tumis terlebih dahulu-jintan manis,pelaga,kayu manis). Masukkan serai yg sdh dtitik dan paste kari..kacau goreng sehingga kari betul2 masak dan pecah minyak..(gunakan api perlahan-sederhana)
  3. Setelah kari masak,masukkan daging dan kacau rata..tutup periuk dan tunggu sehingga daging mengecut dan airnya mengering barulah masukkan air asam jawa.
  4. Kacau seketika dan masukkan air,garam,gula dan perasa secukupnya..Masak sehingga daging empuk..Jika daging belum empuk gak,tambahkan air dan tutup periuk.setelah air sedikit surut(cam air sungai lak ye)..dan daging pun empuk,tutup api dan sedia untuk dhidangkn.. SELAMAT MENCUBA! :)

Tag

daging









Laporan Masakan Bergambar (2)

Img_1997
06-12-2008
kita sebenonyer tk pandai sgt masak kari daging.. tp sbb en.hb suka sgt ngan kari daging, kene blaja la juga sampai pandai! hehehe... thnx HaSue..
Laporan oleh: hana6877

sama la kite ek..bak kate mr hb,karinya kena betul2 msk..then kuahnya x pekat n cair sgt..yg lelain tu leh ejas ikut tekak.hehe thanks 2u2 cik puan :)

Ayam_kari
19-12-2008
ayam kari pulak...mskn hari2 nak yg mudahhh aje..hihii.resepi ni sesuai bg yg x pnh msk kari ataupun yg suka msk simple2..mcm sy.hee
Laporan oleh: HaSue

Komen (3)

27-11-2008, shafea komen :

salam, hai kira x pakai santan lah ni,,, sedap... kira asam lah ni yeee


27-11-2008, HaSue komen :

salam shafea..a'ah,mmg x ltk santan..kalo nak ltk santan or susu sejat leh gak,rase lg lemak ler..nama resepi pun 'versi mudah',nak tmbh bhn lain terpulang pd selera masing2.hehee.. :)


13-03-2014, Snur komen :

Aslmkm..rspi ni mmg mudah ttp trangkat!!menu smlm.tq..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd