Google+

oleh: rahman bestari Kentang Goreng

Kentang_goreng

Menu orang bujang yang ringkas dan lazat. Boleh juga dimakan sebagai pengganti nasi untuk pengamal diet. Sesuai untuk sajian minum petang.


Created on : 22-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rahman bestari




Bahan-bahan ( 3 biji kentang saiz besar )

  • 3 biji kentang bersaiz besar
  • 1 kiub pati ayam / bilis
  • Air secukupnya utk merebus
  • Minyak utk menggoreng - "deep fry"

Cara-cara

  1. Kupas kulit kentang di dalam rendaman air supaya isi kentang tidak hitam.
  2. Cuci bersih kentang dan potong ikut suka - saya potong kentang kepada 4 bahagian.
  3. Rebus kentang sehingga agak empuk. Masukkan sekali kiub pati ayam / bilis ke dalam rebusan kentang.
  4. Setelah kentang agak empuk, angkat dan toskan sebentar sambil menunggu minyak panas.
  5. Apabila minyak sudah panas. Goreng kentang secara "deep fry" sehingga warna kentang kelihatan perang.
  6. Angkat dan toskan minyak dengan menggunakan tisu serap minyak.

Laporan Masakan Bergambar (9)

Kntang_grg
22-11-2008
Sekali skala ubah selera minum ptg dgn kntang goreng ni mmg best..x lah asik ngadap kuih jer..hehe.gandingkn ngan sos cili+mayo,iskhh2 mmg yummy2!kejap dah lesap..tQ yea for sharing d recipe :)
Laporan oleh: HaSue

thanks sue coz sudi wat kentang goreng ni. ramai yang dah buat dan tau buat tp tak masukkan dalam myr ni. kalo ada pon yg tambah bahan lain. kentang goreng man ni yg biasa aja, tak taruk apa2 len. you're most welcome sue...

Snv30725
28-11-2008
Buat tadi for dinner. Sedap makan dengan ayam goreng tepung. Tima kacih yea.
Laporan oleh: aludra
Img_6334
12-01-2009
mmg best.cicah ngn smbal kicap bertmbh la best.tmbah tandoori spice sbb tu jd merah.thanks ye!=)
Laporan oleh: zatiMJ
11012009482
12-01-2009
simple & sedap, blh buat selalu.
Laporan oleh: baya74
Fries_nurin
22-03-2009
Salam....Really YUMMMMMYYYYY....Thankyou for sharing the resepi....;)
Laporan oleh: spongegirl
Dscn1331
22-07-2009
Best.. best..cicah ngan sos mayonis.. lagi tambah keenakkanya..
Laporan oleh: tfsalihah
Dscn5172ee
19-04-2011
Salam..Memang sedap, menjadik..Cuma lain kali nak goreng lama sikit supaya kentang lagi cantik..Anyway, TQVM..^_^
Laporan oleh: sue_ginola
P1050137
30-04-2012
slm..sdpnye ktg ni..sekejap je dah abis..tq ye.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc00448
25-05-2012
sedap cicah ngn sos cil + mayo...yummy2..tq2.
Laporan oleh: k.zila66


Komen (15)

23-11-2008, ds_saniah komen :

emmm sedap jer nampak. sy biasa buat kentang goreng yg biasa jer, x letak kiub ayam/bilis,still sedap makan ngan mayonis.ummpp gituh. t.kasih resipi man.


23-11-2008, aa_iezah komen :

hmm..bagus gak nih..nant leh cuba!


25-11-2008, snfmfa komen :

ermm..nmpk cm syedap..nk cbe la nnt..nk bg abah sye rse..abah sye mmg ske mkn kentang goreng or fun fries..hihi..;)


25-11-2008, rahman bestari komen :

ds_saniah, same2 kiub tu penyedap rasa je. kalau tak buh kiub tu kentang jadik tawar le kan melainkan buh garam dan msg .


25-11-2008, rahman bestari komen :

salam aa_iezah & snfmfa, tengkiu le ek, bkn payah nak sediakan. kiub tu optional le kalau x nak.tp kalau buh kiub memang enak dan lazat. cube arrr. kalau wat sket ja, memadai masukkan 1 kiub, kalo byk lak mungkin leh masukkan 2 atau 1 stgh. kibu tu dah ada rasa masin dan msgnya.


25-11-2008, snfmfa komen :

sye dh cbe buat resipi nie..ermmmmmmmm,....syedap2!!len kli nk buat lg..hehe..thanks!;)


28-11-2008, IkhlasMurni komen :

da cuba buat, ok..sejuk pun masih sedap.


28-11-2008, rahman bestari komen :

salam snfmfa & IkhlasMurni, terima kasih krn sudi buat resipi ni. ringkas kan nak buat nyer...?


17-03-2009, zila66 komen :

salam man.....tq man!!...sedapp..mkn ngan nasi goreng mentega dyg...pulak tu panas2....aduuss.....sedapnyerr....hihi..


22-05-2009, rose_resepi komen :

mcm maner nak kasi kentang goreng tuu ...cantik dan tidak layu dan lembik sesudah goreng... mcm maner nak jadi mcm kentang goreng KFC


11-07-2009, mirrsoul komen :

a'kum Rose after cutting into wedges soak the potato in cold water for 15-20 minutes.then boil until soft i would say around 15 minutes.


07-08-2009, manina komen :

Ooo...kira tak yah masuk garam la ek? Konpius ni..Baru nak try


12-08-2009, bujang7 komen :

rahman bestari macam mana nak goreng kentang ni sampai perang mcm dalam gambar tu? saya goreng x jadi-jadi perang pun, kuning je macam biasa bape lama yerk nak tgu sampai jadi perang....


20-01-2011, Ha~Jar komen :

saye biasa wat goreng kentang guna garam n kunyit n cicah ngan mayonis jer pun dah sedap. rasenye lagi sedap kalu wat mcm rahman bestari ni.nk tryla..


07-09-2011, ratu anjasmoro komen :

saya ade menjual cheesy powder utk dimkn bersama kentang goreng dll. Mcm KFC punyer. Boleh dapatkan drpd saya. Hubungi ellycun@gmail.com utk keterangan lanjut


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd