Google+

oleh: kak fida ♥Nasi Kuning Aroma™

Nasi_kuning_aroma_001

Sesuai untuk majlis perkahwinan atau majlis kenduri kecil2an atau hidangan hujung minggu.


Created on : 16-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 8-10 orang )

  • 1 kilo beras basmathi - cuci,rendam 15 min dan toskan
  • 1.5 ltr santan - drpd 1 1/2 biji kelapa
  • 4 batang serai - dititik
  • 3 helai daun pandan - disimpul
  • 5 helai daun salam
  • 5 helai daun limau purut
  • 1/2 jari halia - diketuk
  • 1 1/2 sb jus limau kasturi/lemon/nipis
  • 1 sb garam
  • 2 ibu jari kunyit hidup ditumbuk dan diambil airnya atau 2 sk kunyit serbuk

Cara-cara

  1. Didalam sebuah periuk,masukkan santan dan kesemua bahan2 kecuali beras dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan beras dan kacau rata dan masak hingga kering seperti nasi biasa.
  3. **Jika menggunakan beras biasa,kesemua bahan2 disatukan dalam periuk dan dimasak seperti memasak nasi lemak.Sekiranya tk ingin nasi berkerak,apabila nasi kering bolehlah dialihkan dlm pengukus dan kukus hingga masak.
  4. **Untuk menambahkan seri pada nasi kuning aroma ini boleh juga dimasukkan lobak merah yg didadu dan kacang peas ketika nasi hampir kering,ikut selera masing2.

Tag

nasi

Laporan Masakan Bergambar (5)

Nasi_kuning_aroma
25-01-2009
Salam Kak Fida..sedap nasi ni..cam nasi lemak sikit rasanya.. tapi x cantik cam cikgu punya..
Laporan oleh: as75

tu laaaa...cikgu suro pakai kunyit idup nape as pakai kunyit mati...hihiiii.... :o

N
25-01-2009
Makan ngan Sambal Udang & ayam goreng..jemput makan kak fida..tq share resipi yg sedap ni..ngheee...
Laporan oleh: as75

bismillah...jmput mkn as...sdp nmpk,lengkap dgn lauk skali...tq as krane mencube.... :)

Nasikuning
18-04-2010
ct masak sama mak utk kenduri smalam..memng beraroma satu dapor ketika memasak nasi ini...thanks kk fida.
Laporan oleh: ctmas

mesti seronok dpt jamu tetamu yer..tq ct krane mncube... :)

Sdc11696
22-04-2011
suke suke sukee...bikin gempak la kak fida...mmg edapp rasenye....saya mkn ngan ayam madu datinlulu & telor brempah...tap rasenye kalo mkan ngan sambal / kari,ok kot...apepun,ikut selera masing2la ye...yg penting,abizzz sumenyee...& dpt pingattt saya dr B....ihihih..tq kak....
Laporan oleh: tasriffyra

tasriffyra...rcp nasik ni simple jer...tapi mmng sdp digandingkn dgn ape je lauk ikut selere...mekaseh krane dh mncube dn tahniah krane dh mndpt pingat...heheee.. :)

Dsc04757
12-05-2011
Sgt sedap! Tq kongsi resepi ni:).. bau wangi satu rumah & sy cmbine gan lauk beraroma juga.. hehhe ayam rempah aroma:)
Laporan oleh: mammaolyn2010

amboiii...nyumm2...menyelerekan....mekaseh mammaolyn krane sudi mncube... :)



Komen (7)

01-03-2009, cqin komen :

nampak cantik warna nasi tu..sedap makan berlaukkan sambal ayam @ sambal ikan,tu pun ikut selera org gak..tp nasi kuning paling sedap kat tawau ler..sy dah jd org tawau selera pun dah sebati...


11-07-2009, pisces^amie komen :

errr daun salam tu cemana? daun selom tau ler.. :)


12-07-2009, kak fida komen :

pisces^amie...ade org kate daun dr pokok jalanan,sbb pokoknye bnyk tumbuh di tepi2 jln...klau nk tengok contoh daun salam ade di glossary...omputih panggil bay leaf...tk pdn daun pokok jlnn nih ade name omputih...hehehee... :)


13-07-2009, pisces^amie komen :

oooo omputih rajin kutip kot.. :) ada jual kat pasaraya x?


13-07-2009, kak fida komen :

a'ah tu psl skrng dh susah nk jumpe pokok salam tepi jln...heheheee...klau kt psraya ade jual yg tlh dikeringkn bahagian rmph ratus seperti oregano,thyme dn herba2 yg lain,daunnye kecik2 tapi akak tk pasti aromanye same ke tk sbb tk pernh beli...heee...tapi rase2nye lebih mudah klau amie beli di pasar basah...ok..tq.. :)


23-10-2011, aton_ila komen :

salam .. nak tnya.. daun salam, snang nak beli kat mana ye..??? hurm... klu nak gantikan daun tu @ tak letak langsung ok tak..???


24-10-2011, kak fida komen :

w'salam aton_ila...daun salam boleh beli di pasaraye dan pasar basah...klau tk buboh pon boleh cume lebihkn daun pndn dan serai atau boleh jugak tmbah daun limau purut yg di siat2...slmt mncube yer.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd