Google+

oleh: kak fida ♥Karipap Mini™

Karipap_mini_001

Sejenis kudapan dan juga kuih raya.Karipap mini yg berintikan serunding udang kering.


Created on : 13-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 130 -140 keping )

  • BAHAN DOH :-
  • 2 sb minyak sapi
  • 100 ml air
  • 1/2 sk garam
  • 1 biji limau kasturi ambil jusnya
  • 225 g tepung gandum
  • INTI :-
  • 100 g udang kering
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 biji lada merah (atau 2 sb lada kisar)
  • 1 batang serai
  • garam,gula,perasa secukup rasa.
  • 3 sb minyak - utk menumis

Cara-cara

  1. Untuk menyediakan doh :-
  2. Minyak sapi,air,garam dimasak hingga mendidih.Masukkan jus limau dan matikan api.Tuang air minyak yg panas ini kedalam tepung dan uli hingga sebati.Diamkan 10 min.
  3. Karipap_mini_004
    Canai doh nipis2,terap bulat sebesar syiling 50 sen.Isi inti dan kelim kemas2.
  4. Karipap_mini_003
    Buat hingga habis dan goreng terendam dlm minyak banyak sambil digaul2 hingga karipap garing kechoklatan sama rata.Angkat dan toskan.
  5. Karipap_mini_002
    Siap utk disajikan.Jika ingin menyimpan,sejukkan karipap mini dan simpan dlm bekas kedap udara.
  6. Untuk menyediakan inti:-
  7. Kisar semua bahan inti kecuali minyak masak hingga halus.
  8. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga kering.Sejukkan dan siap utk digunakan.
  9. **inti ini jugak akak gunakan utk POPIA MINI sejenis snack yg popular pd hari raya....








Laporan Masakan Bergambar (1)

Img_2460
03-05-2011
seperti dijanjikan, nuni buat jugak karipap mini ni. dua cawan tepung, dpt 80 biji lebih kurang.rumah nuni xde minyak sapi, bantai aje marjerin. pastu inti, nuni buat guna serunding daging blend dlu. nanti baru try buat inti sendiri. kawan2 pon kagum je makan sbb dah 2 hari pon kulit masih rangup.terima kasih kak
Laporan oleh: nuni

klau nk rengkas mmng ade jual inti srondeng yg siap pakai...mnjadik jugak kakripap tu wlpon gune bhn2 yg sedia ade pt dapo.....mekaseh Cikgu krane dh pon mncube... :)


Komen (49)

13-11-2008, shafea komen :

salam , memang rajin betol akk kita ni, macam ni byk lah koleksi resepi saya,, perlu buat ,x nak megalah haaaa


13-11-2008, kak fida komen :

salam shafea...klau shafea tinggal dkt ngan,akak semua resipi yg akak ade akak suruh shafea copy sndiri sbb shafea rajin mncube...tapi tk pe,mane yg akak smpt buat akak kongsi saje kt MYR ni,insya'Allah....tq...


14-11-2008, ctmalek komen :

salam kak fida, inilah resepi yg ct cari kak, ini mmg favourite ct ni, insyaAllah balik keje petang ni ct nak buat,..tq kak fida sbb kongsi resipi,..


14-11-2008, IbuMai komen :

salam kak fida...wah...my fav. ni...tp kak, klu letak minyak masak biase blh x? pas2 kan kak, mcm mane ye kite nk kasi karipap ni x cepat lemau... sbb sy penah wat dolu2, letak dlm bekas kedap udara tp br sminggu wat dah lemau...ade ape2 petue x?


14-11-2008, kak fida komen :

salam ct,resipi yg di carik dh ade,boleh lah buat ye...slmt mencube...tq....


14-11-2008, kak fida komen :

salam jugak buat IbuMai,klau nk gantikan minyak msk boleh,tk de masaalah...semasa akak belajar resipi ni,guru yg mengajar kata,jus limau tu yg mmbuat doh jadi garing,klau simpan dlm bekas tk akan lemau...akak pernah buat,tapi tk buat bnyk2 jadi tk smpt simpan lama dan tk smpt karipap nk lemau...bukan ape,tk sanggup nk buat bnyk2 sbb tk sabar nk habiskan, makan masa....IbuMai klau nk cube,buatlah 1/2 adunan dulu ye dan lihat hasilnye sama ade mudah lemau atau tidak ye....slmt mencube...tq....


14-11-2008, nur insyirah komen :

boleh tanya jus limau kasturi tu untuk apa ya?


14-11-2008, kak fida komen :

nur insyirah,seperti yg akak terangkan di atas pd komen IbuMai...jus tu utk menggaringkan doh seperti kata guru yg mengajar akak...akak belum pernah tk meletak jus ketika mmbuat karipap ni,ikut seperti resipi yg diajar...klau tk bubuh jus akak tk tau ape hasilnye....nur insyirah cubelah,nnti bolehlah beri komen lagi ye....tq...


06-07-2009, bettylaa komen :

Hi Kak Fida.. Akhirnya.. sy jumpe jugak resepi idaman.. klu suimpan utk raye boleh ke kak.. maksud saya, klu ade tmpahan, then kite buat sebulan sebelum raye, ade masalah tak? maksudnya berkulat ke, tengik ke.. tak sabar nak cube nih..


06-07-2009, kak fida komen :

hai bettylaa... akak pernh buat karipap mini ni tapi tk pernh simpn smpai sebuln...klau nk tau brkulat atau tk,sebelum puase nih bettylaa cube lh dulu dn simpn sedikit utk selama sebuln dn liht hasilnye dn rasenye bagaimane ....akak klau buat cemil2an begini mmng tk smpt simpn pon,mesti abis dimkn...heheee...slmt mencube yer...masih bnyk mase utk cube try test dulu sebelom rahe nih....tq... :)


06-07-2009, mama kastam tioman komen :

bettylaa..jangan le wat macam tu..sebulan tu, dah lain macam rasanya..sian kat pelanggan kamu tu..


07-07-2009, bettylaa komen :

heheh..mama kastam... nak buat stok aje.. maybe akan buat early puasa.. tgk market dulu.. macam mane dgn terap bulat kecik tu? nak dapatkan kat mane? memang kurang pengetahuan bab ni.. tlg ye kak fida...


07-07-2009, mama kastam tioman komen :

acuan dia ada di jual kat kedai yg menjual brg2 tuk wat kuih..kekadang kat pasar malam pun ada kalau ada org jual brg2 plastik..kalau tak pun cari le penutup apa2 yang agak2 sama saiznya..kena kreatif le sikit..selamat meneropong market.. : )


07-07-2009, kak fida komen :

bettylaa...brbisnes ker?..heheee...tk kesah lah tuuu...akak pulak klau wat karipap nih 2 minggu sebelom raye baru mule...klau wat bramai2 cpt dpt bnyk,cpt siap...utk karipap mini akak tk gune acuan...kelim seperti epok2 biase...slmt mencube yer... :)


07-07-2009, kak fida komen :

mama...tq lh krane dh tolong jwb yer....akak tk pernh pulak jumpe acuan karipap mini...yg paling kecil acuan pon sebesar tpk tangan baby....heeee... :)


07-07-2009, cikliz komen :

aduh mak..jenuhlah kalau nak klim n buat sorg2 nie... nak klim berapa byk tu??.....kak fida nie sabar tul la ;)


07-07-2009, kak fida komen :

cikliz...sbr sparoh dr iman daaa...ekkekekee...akak klau buat pon utk adik bradik jer...tk ambil tmphn...tk snggup jugak..phm2 lh klau bulan pose,sibok memnjang..silap2 aribuln tido ngan karipap mini pulak...eheheee.... :)


07-07-2009, mama kastam tioman komen :

acuan dia besar sikit lah dari karipap kak fida ni..mak mama selalu buat setiap kali raya..mama pun tolong jugak..tolong amik yang dah siap di pek wak balik ke tioman..he..he..kalu macam ni..ramai orang bolih tolong ek?


21-07-2009, bohemian komen :

Salam, kak fida bleh tlg xplain tak apa sbbnya mini karipap sy goreng kulitnya mengelembung.. Tak licin mcm kak fida buat.. Doh tu sy dah uli sampai x melekat kat tangan & bleh klaim.. Tolong ye kak, jasamu dikenang..


21-07-2009, kak fida komen :

w'salam bohemian...trima kasih krane tlh mencube...klau bhn2 dn care2 sume same,susah akak nk xplain kt mase silapnye...cume klau isi inti tu biar penuh dn jadi padat bile tlh dikelim...ps tu semase menggoreng minyak bnyk biar sederhane pns jer...jadi bile karipap digoreng mudh utk membalek2kannye dn akan same rata garingnye...hrp bohemian tk serik utk mencube lagi yer...tq... :)


22-07-2009, bohemian komen :

tq kak fida.. hujung minggu ni sy cuba lagi.. guna minyak sapi lak.. hari tu guna myk msk jekk.. nanti sy bgtau camana hasilnya..


10-09-2009, suryaniabdaziz komen :

su dah cuma mlm tadi...tapi su tak letak jus limau..tu yg tak gajing..dah habis pun .pastue kulit ye tebal sikit dapat dalam 70 biji aje...mlm nie nak cuba lg ,letak jus limau pulak...harap menjadi boleh bagi emak kat kg


11-09-2009, kak fida komen :

tq suryaniabdaziz krane dh mencube...rasenye kalau doh dicanai nipis2 mesti boleh garing...ppon tq skali lagi dn slmt mencube lagi yer... :)


13-09-2009, zzraida komen :

sy nak try la balik raye ni..smlm dah buat, ikut2 suka, tp kulitnyer lemaulah..nanti nak try yng k fida plak..tq..


01-02-2010, Zieys Abady komen :

Akum kak fida.Mggu lps sy dh try buat ni.Exprimen ptma sy buat ptg.2 jam bru siap.Esk pg nya sy buat g.11/2 jam dh siap.Sy bulat2kn mcm guli je.Pastu canai...Dptlah 87 bji.Sedap.P mslhnya mglembung apabila dgoreng.Slh teknik ke?Btw tq very much ye.


01-02-2010, Zieys Abady komen :

Akum kak fida.Mggu lps sy dh try buat ni.Exprimen ptma sy buat ptg.2 jam bru siap.Esk pg nya sy buat g.11/2 jam dh siap.Sy bulat2kn mcm guli je.Pastu canai...Dptlah 87 bji.Sedap.P mslhnya mglembung apabila dgoreng.Slh teknik ke?Btw tq very much ye.


01-02-2010, Zieys Abady komen :

Akum kak fida.Mggu lps sy dh try buat ni.Exprimen ptma sy buat ptg.2 jam bru siap.Esk pg nya sy buat g.11/2 jam dh siap.Sy bulat2kn mcm guli je.Pastu canai...Dptlah 87 bji.Sedap.P mslhnya mglembung apabila dgoreng.Slh teknik ke?Btw tq very much ye.


01-02-2010, Zieys Abady komen :

Akum kak fida.Mggu lps sy dh try buat ni.Exprimen ptma sy buat ptg.2 jam bru siap.Esk pg nya sy buat g.11/2 jam dh siap.Sy bulat2kn mcm guli je.Pastu canai...Dptlah 87 bji.Sedap.P mslhnya mglembung apabila dgoreng.Slh teknik ke?Btw tq very much ye.


01-02-2010, Zieys Abady komen :

Akum kak fida.Mggu lps sy dh try buat ni.Exprimen ptma sy buat ptg.2 jam bru siap.Esk pg nya sy buat g.11/2 jam dh siap.Sy bulat2kn mcm guli je.Pastu canai...Dptlah 87 bji.Sedap.P mslhnya mglembung apabila dgoreng.Slh teknik ke?Btw tq very much ye.


18-01-2011, matahari572280 komen :

salam kak..minyak sapi tu ape istimewanya kt dlm resepi karipap ni.. udang kering yang mana di guna kn.....klu taruk jus limau tak masam ke kulit karipap tu...


18-01-2011, kak fida komen :

w'slm Zieys Abady..ma'af trlps pndng komen anda..lps stahun baru nk jwb...heee..mekaseh krane brsunggguh2 mncube...karipap mini ni kena isi inti padat2 dan goreng dgn api sederhana panas...insyaaAllh tk gelembong bila digoreng..mekaseh skali lagi yer... :)


18-01-2011, kak fida komen :

w'salam matahari572280...klau ikut rcp org dulu2 asal2 buat doh karipap/epok2 mmng guna minyak sapi... tk ade ape yg isyimewa cume minyak sapi ade rase trsendiri lebih2 lagi klau guna yg brkualiti...guna udang kering yg biase kite buat rencah dlm masakkn, bukan udang geragau...kate guru yg mengajar akak,jus limau menggaringkn lagi kulit karipap setelah digoreng,jus drp 1 biji limau aje tk akan mmasamkn kulit karipap...tq krane bertanye... :)


08-02-2011, New Bie komen :

Salam Kak, comel2 karipap tu..skali ngap je kn..hehe...sy nk try ler buat tp kn xpandai kelim karipap laa....ajo ler... bdk br nk blajo..huhu..pastu bape anggaran kos penyediaan utk resipi akak tu....1 adunan biase dpt bpe bijik he?hehe ~hrp sudi menjwb~


09-02-2011, kak fida komen :

w'salam New Bie...mmng karipap mini ni jenis yg comel2..klau tk tau kelim dh tentu tk jadi....klau tekan gune garfu pon tk sesuai sbb mudah merekah semula bila digoreng ...ma'aflah susah nk mengajar dn nk menerangkan care2 mengelim klau setakat dlm petak komen nih..heee...oleh krne akak buat karipap minisetawon tk skali jadi akak tk pernh kira berapa kos belanje bhn2 dn utk satu adunan boleh dpt 100 kpg lebih klau karipap betol2 yg mini... :)


28-03-2011, zarithazia ghazali komen :

salam kak. thanks ye sbb share resepi nie. mmg dah lama sgt cari. penah mintak kat mak sedara tapi smpai la nie pun x dpat. hehehe. akhnya resepi idaman depan mata. harus di cuba nie. :D


07-04-2011, umiqalesya komen :

nak cuba petang ni


07-04-2011, Mrs Z komen :

Nanpak comel & sedap..tp blum rajin nk membuatnya..he2


07-04-2011, kak fida komen :

w'salam zarithazia ghazali...mungkin mk sedare lupe nk photocopy tuuu....tkpe rcp dh de ni leh ler cube yer...pstu pelawe ler mk sedare mkn...heheee... :)


07-04-2011, kak fida komen :

umiqalesya...cube jgn tk cube...heee..mekaseh... :)


07-04-2011, kak fida komen :

Mrs Z.. tkpe...tunggu ler waktu rajen nnti yer...klau time tk rajen ni wat ape pon nnti tk mnjadi pulak,baik2 nk wat comel2...nnti jadi gedabul pulak...heheee... :D


07-04-2011, nuni komen :

baru kelmarin buat karipap pusing.pastu teringat pulak ada serunding daging dlm fridge.kalo buat karipap ni pon ok jugak.dh lama cari resepi kulit karipap yg garing mcm biskut dan tahan lama.boleh dicuba ni.tgguuuuuu....


08-04-2011, kak fida komen :

Cikgu...slmt mencube yer...haaa...karipap ni comel2,jgn bosan pulak ngadapnye soghang2...nnti silap2 Cikgu tido pulak dgn karipap tuuu...ekheheee... :D


03-05-2011, nuni komen :

tapi kan kak fida, time nk mengelim tu punye la seksa ibu jari ni nk siapkan semua. time makan, laju aje...


03-05-2011, kak fida komen :

mmng btol tu CGnuni...tu yg akak tk sanggup nk amek order time buln pose..klau ade yg brtanye,akak lebih rela bagi rcp jer...nk mkn kene wat sndirik...heheeee... :D...mekaseh skali lagi cikgu krane dh mncube... :)


23-05-2011, walafiat komen :

trima ksh bnyk2 k fida.saya dah buat bisnes dngn resipi yng diberi


26-05-2011, kak fida komen :

walafiat..mekaseh kembali..alhamdulillah...mudh2n maju dlm bisnessnye..amiiinnn... :)


25-08-2011, mya_izzmar komen :

kak fida...2 sb tu 2sudu bsar ke??? hihihi...xtau 2 yg tnya ni....:)


27-08-2011, kak fida komen :

mya_izzmar...betol tu sb singkatan utk sudu besar... :)


04-10-2011, sepet1113 komen :

waa cute2 nye karipap mini akak ni... ni kna try buat ni... fav tunang sy karipap mini ni... da bnyk kali dia mntk suh buat..ni dah ade resepi dpn mata,boleh la buat...hehe..thanks kak share resepi ni...:)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu