Google+

oleh: HaSue Cucur Buah Terap/Pisang,Cempedak Goreng..

Terap

Kalau x jumpa buah terap msk,leh gantikn ngan buah PISANG,CEMPEDAK dsbgnya mengikut selera. Buah Terap adalah buah bmusim dan mrupakan buah tmpatan negeri srwk(dah tanya bbrapa rakan dr smenanjung,diorg x kenal buah ni) ;)


Created on : 11-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi HaSue




Bahan-bahan ( Satu family leh makan )

  • 2 Cawan tepung gandum
  • 2 sudu mkn marjerin
  • 1 sudu mkn gula
  • 1 sudu kecil garam
  • Sedikit pewarna kuning
  • 2 cawan air
  • Buah Terap yg msk ranum..(atau pisang/cempedak dll)

Cara-cara

  1. Satukan tepung gandum,marjerin,gula,garam di dalam bekas.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dkacau rata mggunakan whisk dan warnakn kuning.
  3. Leraikan isi buah terap/cempedak dan masukkan ke dalam adunan tepung..(kalau pisang hendaklah dbelah 2 atau 3(lg nipis lg sdp))
  4. Panaskan minyak di dlm kuali,sudukan buah yg sudah tersalut tepung sepenuhnya dan goreng dgn minyak yg panas sehingga sedikit keperangan.
  5. Tips: Ketika menggoreng,JANGAN gunakn api yg terlalu perlahan kerana ia akan membuatkan kuih menyerap minyak dan pastikan minyak betul2 sdh panas sebelum menggoreng. SELAMAT MENCUBA! ;)
  6. Terap
    Inilah rupa buah terap yg msk ranum.Rasa buah ni manis dan isinya lembut.Selain dmkn begitu saja,ia boleh dbuat kuih muih jugak

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (12)

Cempedak_goreng
20-11-2008
Versi cempedak goreng..wat utk minum ptg ketika hujan renyai2.. :)
Laporan oleh: HaSue
Cucur_cempedak
21-07-2009
wat minom ptg,gune cempedak jer...pt akak buah terap tk der...buah terop bnyk lah...heheee....sedap lh cucur ni Sue..jmpot minom ptgggg... heee... :)
Laporan oleh: kak fida

sedap ye kak..sue pun sukee tgk cempedak akak tuh..cantik jer.pinggan pun cantekk gak tu kak..siap ngan air kopi tuh..fuhh!besh2..hehe..kalo buah terop x kenal ler..hihi..jgn wat ngan daun terup sudah..hee..tq byk k fida try resepi nih...kite minom duluuu..ehee

Imag0001
22-07-2009
salam sue, akak bt guna cempedak je, anak2 blk sekolah mkn, jap je licin, siap suruh bt lg. sedap la tu..... tq sue bg resepi ni
Laporan oleh: rosaliza

w'kumsalam kak ros..hehe.kena buat lagik tuh kak,diorg tau mamanya rajin.mamanya tak mkn skali ke?hihi..tq kak,rajin mencube resepi ni eh :)

Pisang_grg
27-07-2009
Buat dengan pisang lak..adunan nih kalo sape buat jd rangup lembut,maknanya mnjadik ler tuh.. :)
Laporan oleh: HaSue
Imag0004
01-08-2009
salam sue, dh musim cmpdk goreng cempedak ms myr mogok hehehe, simple je resepi, boleh bt selalu
Laporan oleh: rosaliza

wkumsalam kak..alahai,baru ler nampak laporan kat sini..hehe..buleh buat selalu tuh kak..yg penting menjadi kan rangup jer.. mekasih kak rajin anta report :)

Nasliza_-_cempedak
01-08-2009
yea... musim cempedak, kat mana-mana ada jual cempedak goreng, masak sendiri bleh dpt mkn byk...
Laporan oleh: nasliza5

betul2x..mekasih join skali geng cempedak..hehe

Imag0001
07-09-2009
salam sue... bt lg n lg... tq sue
Laporan oleh: rosaliza

wahh..best2..cempedak banyak lg ke kak?sue nyer ader yg frozen jer tuh.hehe.mekasih kak,anta repot..suka2.. :)

Dsc00531
18-12-2009
ok gak resepi ni.. gorengan ranggup tapi tergoreng agak gelap sikit sebab tukang goreng suka cempedak garing.hehehe..bukan hangit tau..hehehe
Laporan oleh: angah_nany
Img_1215
12-07-2011

Laporan oleh: noormala75
Dsc04128
20-05-2013
dakam sue. ni wat num ptg, masih panas lagi...jemput mkn minum makyong..tahniah ya sue suka akak dgr, jaga diri dn kesihatan,moga dipermudahkn segalanya amiin3.. :)
Laporan oleh: k.zila66
Wp_20140104_001
28-01-2014
salam Ha Sue, rspini memang sesuai utk kami yg gigi dh srba longgar, sdp, smpe mlm pon still lembut, akk kurangkn majerin utk kesihatan..(konon..hee) jazakillah utk rspinye Sue..
Laporan oleh: kakbesah
Dsc07213
10-09-2014
tk tahu yg kebrapa kali guna rspi ni...cuma tk sempat posing jer ! hehee tq sue.
Laporan oleh: k.zila66


Komen (23)

11-11-2008, 14sept komen :

buah terap wat cucur sedap!! tambah lg kalo wat cucur baunya mengancam. kalo kat sabah pggl buah tarap.


11-11-2008, sihzmah komen :

oit.....sedap tok eh....lamak sik makan cucur buah terap....


11-11-2008, adamsamir komen :

mmg sy x penah tengok buah terap nie...cam sedap jer...


11-11-2008, HaSue komen :

14sept:sabahan ke?sama la org brunei pggl buah tarap gak kn?hehe.. sihzmah:nang nyaman..peberet tok eh.polah byk2 k,kelak kirim ctok..hehe :p


11-11-2008, HaSue komen :

adamsamir:mmg sedap n manis rasanyer.nak tau buah yg dah msk ke x cuma tekan skit ngan jari,kalo mendap sket dtekan maknanya dah msk la tu..kalo yg br msk mmg sdp dmkn begitu aje,yg dah ranum sdp dibuat cucur.terlebih ranum leh jemur wat 'lekeng'(tul ke eja ni ek).thn simpn lama..jd snek.hehe..buah ni biasanye dpetik bila dah cukup tua.sbb kalo dah msk kat pohon,jatuhnya akn hancur so buahnya x elok dah..kulitnya pun mdh rosak.kalo amik masa lum msk pun kena hulur pakai tali spy kulitnya nmpk elok.(pjg lak citenyer ye)hehee..


11-11-2008, 14sept komen :

HaSue: a`ah.. sabahan :)


12-11-2008, NoneUsagi komen :

uiii...jangan d sabut buah tarap ani...mun udah musim nya...bau masak buah tarap ni mengancam oooo...a,ah kmi org brunei panggil tarap...nyaman eh..ani d rantau ni payah tah kan dapat...eeeeh jan sabut eh...kampunan karang...berapa tahun da nda makan tarap ni...mun teda lauk mo makan nasi...tarap ni d jadi kan lauk pon sedap jg..tu pon kalau org pandai makan la...org2 tua sllu makan cam tu...hehehehe


12-11-2008, NoneUsagi komen :

oh...ada jua tarap d buat liking ka???(kalau d tmpt kmi pangil licing)...kmi x penah pla wat tarap ni liking..sllu wat cempedak ja...mmg sedap... oh ya...org semenanjung mmg tak tau buah ni...ada ayah kawan saya cuba tanam,ambil baka tarap dari sabah..jadi ja pokok nya tapi bila dah sampai masa nak berbuah terbantut, tak bole nak besar...xtau la napa ek??


12-11-2008, HaSue komen :

NoneUsagi:kita org brunei kh?dmana kita karang ani tu kn?d japan?pyh pulang kan dpt buah tarap dsana atu pakah ah..kalo mmg musimnya sng kat dpt n murah2 pulang dsini.kalo d tamu tuk,semerbak baunya saja. betol ka 'tajwid'ku bakurapak brunei ani?hehee..kalo slh jgn mrh ah. wahh2,siap bwk baka dr sabah?mesti kena tggu btahun2 jugak tu nk berbuah.ke dia terbwk baka jantan x?hihik :P


12-11-2008, zaina komen :

kat semenanjung memang tiada buah ni,tapi sekarang dah jadi favourite my hubby.hasue bg la resepi jeruk bambangan dan cara2 nak makan buah kepayong(kat sabah panggil kepayong)


12-11-2008, nokia8432 komen :

wa...ramai org sabah pla ba d MYR ni....syok ih mendangar kurapak brunei...awu tarap mmg sdap kalau d buat cucur...tp mkn gitu2 aja pun sadap ba...


12-11-2008, NoneUsagi komen :

HaSue:awu org berunai tah ni...tapi bangsa nya nganya..negara nya inda lah...nda la bukan d japan ni...d timur tangah...gurun sahara padang pasir...hahaha...(d mesir)nda pernah plang membali,ada d belakang rumah nganya..a,ah dari sabah tu bawa baka tarap tu...awu kali ah salah baka,tebawa baka jantan eke.. Nokia8432:urang mana kita wang???ehehe Zaina:kalau tak silap la kan org utara cakap (kedah)..buah tarap tu makanan monyet, tak tau la sejauh mana kesahihan nya...


14-11-2008, HaSue komen :

NoneUsagi:kita bangsa berunai tp bkn asal berunai kah?habis,asal org mana kian?kita belajar ka atau sdh bmastautin d mesir atu ah?batah banar inda dpt mkn cucur tarap tu.tp ,adunan ani dpt pulang pakai nyucur buah kurma.byk kan buah kurma dsana?hehe


17-11-2008, NoneUsagi komen :

iya...bangsa nganya berunai..org bongawan...ala2 bandar sri begawan pla...:D..a'ah belajar d sini...awu mun nda makan cucur tarap nyucur kurma tah nganya (balah:kurma basah yg sesuai buat cucur)nyaman...


20-11-2008, NoneUsagi komen :

uish sedap tau cempedak tu...musim buah ka skrg d mesia????


20-11-2008, HaSue komen :

NoneUsagi,dtmpt lain nda tahu pulang musim buah ka bkn.tp d tmpt kita d srwk ni byk pulang buah karang ani tu...kmbayau,tarap,durian,rmbutan,bambangan..ramai jua org berunai mngayau mbali buah dhujung mggu..hehe :P


20-03-2010, kiwi89 komen :

tgk gambar buah terap tu tringt mse time kecik2 main kat dlm hutan ngan kazen2. smpt lg mkn buah dlm tu.. tp terap ni mmg sedapppp sgt. ade gak tye hubby, tapi dia xtau pon psl buah ni. kt s'jung mmg xpnh jumpa..


20-03-2010, HaSue komen :

kiwi89 >> kazen2 tu duk kat sarawak ke? ada juga yg x suka rasa buah terap ni kot..tp yg paling sedap yg baru masak..isinya masih pejal2 gitu..kan.. :)


23-10-2010, shima_2210 komen :

i org semenanjung tp tau ler buah tarap, bambangan nie pasal my MIL org sabah. sedap buah tarap nie klu dh masak mmg best. nenek mentua i buat sup ayam ngan buah tarap tp bambangan i tak berapa minat. tak kena ngan tekak i. kat umah nie wajib ada at least 1 botol cili sabah


01-03-2011, mario komen :

wah...sedapnya...kat limbang,sarawak pun pangil buah tarap.yang muda leh buat sayur tu.yang masak leh buat liking ma cucur.lau membuat cucur tu tarap campur isi durian lagi sedap.kami selalu buat cam tu.....cubalah insyaallah pasti sedap.buah tarap ni buah bermusim......


04-06-2011, nur baba komen :

mmm..bleh wat cucur lak buah tarap ni.xpnah cbe g sb fmly mentua slalu wat syur@mkan cmtu je.bleh..cba ni..xlma g musim tarap cni..he..he.


04-08-2011, mazpu3 komen :

nk wat lah stg,utk brbka..jiran bg smpai 2bji..blh la grg lbh n bg kt jran2..bl mkn x puas..msk sndri bru mkn x hbs,hehe..tq..;)


20-05-2013, k.zila66 komen :

sori sue,tersalah taip... salam sue...nie gara2 malas nk pkai cermin mata huhuu...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd