Google+

oleh: missayu Kerutuk ayam

Img_0030


Created on : 09-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi missayu




Bahan-bahan ( 8-10 orang makan.. )

  • 1 ekor ayam 1
  • 1 biji santan kelapa (pekat)
  • ***bahan utk kisar***
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 10-15 biji bawang merah, 3 ulas bawang putih
  • 1 peket rempah gulai ayam
  • 2sudu besar kerisik
  • ***bahan utk menumis***
  • bunga cengkih
  • bunga rawang
  • kulit kayu manis bunga
  • 4 sudu besar cili boh(nak pedas tambah lg)

Cara-cara

  1. 1. kisar bahan yang utk dikisar. kemudian peratkan dengan ayam. 2. tumis bahan yang utk ditumis shingga garing.. 3. masukan ayam dan biarkan sehingga ayam itu separuh masak. 4. kemudian masukan santan, kacau sebati dan biarkan menidih sehingga pekat.. 5. sedia untuk di hidang...selamat mencuba..








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

09-11-2008, nor_67 komen :

nampak cam tertinggal cili kering/cili boh jer kat bahan2 tu.. sbb kuah dia nampak merah tu kan.. k.nor biasa buat letak cili kering yg dimesin..


09-11-2008, Lady80 komen :

Rempah Gulai Ayam? Produk apa? Maggi? Adabi? Knorr?


09-11-2008, zsa_zsa komen :

ye jugak,, macam tertinggal cli kering. bab rempah pun musykil jugak. tlg jawab ye mis ayu.. nampak sedap ni. ... letak kentang logik ke?


10-11-2008, missayu komen :

aah..lupa la..maaf..thanks bg komen..kalau nak bangkitkan kesedapan g boleh la letak bawang besar dan cili merah..


10-11-2008, missayu komen :

kalau kat trganu kita ada rempah yg buat sndiri..kte pgil rempah mask n rempah mentah..tp yg jual kat kedai boleh letak rempah gulai ayam..apa2 jenama pun boleh..tp biasa guna jenis adabi..


10-11-2008, missayu komen :

zsa..leh jgk letak ubi kentang,,lg sedap...


01-08-2011, rieyna84 komen :

sy terus guna rempah kerutuk adabi..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu