Google+

oleh: Tapai Ketam lemak cili padi

Ketam_cili_padi

Resepi asal dari ibu, keturunan Peranakan Nyonya Baba. Masakan ni sangat ringkas dan cepat.


Created on : 04-11-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Tapai




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 4 ekor ketam
  • 1/2 labu bawang besar dibelah 3
  • 1 batang serai dititik
  • 10 - 15 biji cili padi ditumbuk halus(boleh tambah kalau suka lebih pedas)
  • 1 keping asam gelugor
  • 2 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 paket santan segera
  • garam dan ajinomoto secukup rasa
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. Masukkan kedalam periuk - ketam, cili padi, asam keping, serai, kunyit, bawang besar dan sedikit garam. Masukkan air, cukup untuk pastikan ketam tenggelam. Nyalakan api, biarkan mendidih, kacau sekali sekala hingga semua ketam bertukar warna menjadi merah. Masukkan sebuk santan, kacau hinga larut. Kacau berterusan selama 5 - 10 minit. Tambah garam dan ajinomoto secukup rasa. Sedia utk di hidang.








Laporan Masakan Bergambar (3)

Ketam_lmk_cili_padi
11-07-2009
sedap,pedesss...buat mkn tghari...tq tapai... :)
Laporan oleh: kak fida

lama dah tak online... sama2 kak fida :)

Ketam_cili_api
03-10-2009
lebih kurang je resipi ni ngan resipi saye...memang sedap ketam wat masak lemak pedas2 manje ni kan...nak2 dpt yg baru naik dari laut...manez je...:)
Laporan oleh: nOOrsha

kalau buat kuah pekat2 lagi sedapp :)

Dsc03855
31-12-2013
menu lunch, sama jgk rspi mak..tmbh daun kunyit perghh!! sedap.. tq tapai.
Laporan oleh: k.zila66

Komen (12)

04-11-2008, sunkist komen :

hi tapai.. lapar la tgk ketam ni.. rasa mengidam plak.. hehe..


04-11-2008, Tapai komen :

Baru je masak tadi... hehe dua kali ambil gambar tu sebab yg mula mula kelabu..camera kena wap.. panas panas dari periuk. Cubalah senang aje..


04-11-2008, junn komen :

mak kita masak gulai ketam pun stail mcm nih cuma tambah daun kunyit kasik dia wangi sket.


05-11-2008, momyabby komen :

selain ketam..gune udangsedap x?


05-11-2008, manja7272 komen :

tetiba teringat gulai ketam letak nenas....sedapnyeee....!!!! Nk buat lah nnti.


05-11-2008, Tapai komen :

Momyabby nak guna udang pun boleh.. kalau guna udang biasanya kena tambah belimbing buluh atau tambah tomato biji baru sedap..


06-11-2008, scopio84 komen :

ermm.. simplenyer... yelah selain ketam guna ape lagi yek.. ayam boleh ker???


06-11-2008, Tapai komen :

Kalau guna ayam atau daging sama juga cuma perlu tambahkan kentang.... baru sedap.


24-11-2010, tsunedsya komen :

kalau tak nak pakai santan segera,nak pakai santan pekat cam ne kuantitinya


18-01-2011, noorze komen :

nak test ketam lemak cili padi ni, mesti sdp ni...... thankz Tapai utk resepi ini....


21-04-2011, arissaleeya komen :

klu asam keping xde, cmne? mls nk g bli..


19-07-2011, 456789 komen :

boleh la exuse...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu