Google+

oleh: zawiah Mee goreng

Mee_goreng

cecara ni yang selalu saya guna


Created on : 28-11-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zawiah




Bahan-bahan ( i bungkus mee kuning -4 org makan )

  • mee kuning satu bungkus
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 ulas bawang merah
  • cili boh @ cili mesin sendiri
  • garam x payah taruk sbb kekadang mee ni dah masin
  • gula,kicap hitam,
  • tauge - utk satu bungkus mee saya biasa gunakan 50sen tauge
  • fishball,udang,daging yang sudah siap direbus sampai empuk dan diambil airnya
  • sedikit cili sos

Cara-cara

  1. Seperti biasa ..panaskan minyak dan tumiskan bebahannya..
  2. Tumis bawang putih dan bawang merah,sehingga nampak agak garing
  3. Masukkan daging,fishball,udang..cili sos,dan cili boh..boleh ditambah kan dengan air daging tadi
  4. Tambahkan gula dan perasa..kalo rase nak masin boleh taruk kicap cair ..sedikit saja,sbb mee sememangnya sudah masin
  5. Last..taruk tauge..kacau kacau dan balik balikkan mee..
  6. Ok...dah sedia untuk dimakan..

Laporan Masakan Bergambar (5)

Mee_goreng
31-03-2007
simple je tapi tak pakai taugeh sebab anak2 tak suka... errmmm my kids suka sungguh! Thanks...
Laporan oleh: umi_e

`taruk tauge....taruk kucai pon sedapp....sebelum goreng mee tu,baik basuh dulu mee atau lalukan air

B
23-06-2009
nie mee goreng ala saya..hehe
Laporan oleh: farihafaizal
P1020142
11-01-2010
kabare.wat tok nom ptg.mmg muahhh.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Image0188
08-03-2011
Mee goreng nie bahan2 lebih kurang sama cuma tak de taugeh, jadi saya gantikan dengan sawi dan letak ayam dan tahu yang dihancurkan perencah tambahan..apa pun tq
Laporan oleh: surinah
Dsc04396
24-04-2013
masak utk dinner semalam...sedapp...tenkiu :)
Laporan oleh: k.zila66


Komen (20)

28-11-2006, zawiah komen :

nanti ada gambar ..saya uploadkan kat sini deh..


29-11-2006, elisa ann lindsey komen :

Kenapa kadang-kadang saya goreng mee kan mee saya melekat kat kuali susah nak cuci kuali lepas pakai. Paling kerap kalau saya goreng mee halus, berketul-ketul.


01-04-2007, umi_e komen :

elisa... kadang2 memang camtu... kena selalu balikkan mee tapi jangan kacau sebab nanti mee hancur... cuba kecilkan api masa menggoreng tu...


28-04-2007, zawiah komen :

kacau dan balik balikka mee,goreng sekejap pas tu siap untuk dimakan.... nak tambah fishcake pun boleh,tp anak anak kat umah tak minat ngan fishcake......


24-11-2007, Alita komen :

kak zawiah,klo pakai spegeti mee bleh x?


03-06-2008, pn_am komen :

nak lg sedap bod sos tiram sket mase menumis cili


13-09-2008, che puteh maryam komen :

Ada orang suka basuh mee kuning sebelum goreng tapi mengikut pengalaman dan pesanan mak saya, jika kita basuh mee kuning, bila goreng meen nanti, ia akan jadi lembik dan tak berkilat. Tapi pada akhirnya, ikut suka masing-masing.


14-09-2008, zhiela_85 komen :

ptg ni nak buat..sbb ada mee lebih buat mi kari smlm..


20-09-2008, yuslinda08 komen :

kwe lamo doh x make mee goreng nih...


02-03-2010, one_ipoh komen :

Kbanyakan restoren mamak mesti bubuh cuka br sedap.. org melayu x pandai goreng mi. mamaaak,mi goreng wone sapdeer,,


02-03-2010, one_ipoh komen :

Limau nipis jgn lupe..


25-03-2011, Noor cun komen :

Mee goreng yg paling simple....bahan2 pun senang...janji SODAP...


20-04-2011, zaa suke komen :

baru nk menceburkan diri dlm bidang masakan nie..salu sgt dgr mak beleter..ari nie nk try msak mee goreng buat family tercinta..tp x gune mee kuning bab sya x suke jadi sya tukar gune mee spegeti..hehe


26-04-2011, zana suzana komen :

mee goreng simple sedap,lazat.kalau basah2 sikit lg sedap.


07-06-2011, sayang kucing komen :

sedapppppppppppppppppppp


16-06-2011, 511550 komen :

bhn2 mudah n murah...sedap...


10-07-2011, nadhia komen :

mee kuning atau mee hoon yg slalu melekat kt kuali tu, sbb, api kuat.. masak mee/hoon api mmg kene slow klu xnk dia melekat kt kuali.. tips dr mommy sy..


07-09-2011, ann.bitcrystal@gmail.com komen :

memang mudah sesangat.. hehehehhe...


03-10-2011, alongpalong komen :

kekadang...mee bau kapur...cam nak bagi hilang...


10-10-2011, eizatiey komen :

mmg mudh,,tp mcm ne nk hilangkn bau kapur pd mee ek,,cz ble kte ciap msk n mkn trsa phit la,,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd