Google+

oleh: intanredha Sambal Goreng Jawa

Pa230800

Resepi mak kawan kita dan diubah suai sedikit.


Created on : 31-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi intanredha




Bahan-bahan ( 4 orang makan )

  • 2 bungkus tempe (dipotong nipis dan digoreng tawar - asingkan
  • 3 biji kentang (dihiris dan digoreng)
  • Foo Chuk atau tahu kering dan Soo Hun yang direndam hingga kembang - dicuci dan dipotong sederhana kecil
  • Perut lembu dihiris nipis dan direbus (kalau ganti dengan hati dan hempedal ayam pun boleh)
  • Udang basah (20 ekor) kalau nak banyak lagi pun tak pe.lagi sedap.
  • 3 biji cili merah dihiris
  • 5 biji cili kering merah dihiris
  • 5 biji cili padi dihiris (kalau nak pedas boleh tambah lagi kuantitinya)
  • 10 ulas bawang merah kecil (dihiris)s
  • 3 biji bawang putih dihiris
  • Setengah inci halia (dimayang)
  • Sedikit air asam jawa (sebab orang jawa)
  • 2 senduk kicap manis
  • Sedikit belacan yang dihancurkan dengan setengah cawan air
  • Garam

Cara-cara

  1. Pa230796
    Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi dan layu.
  2. Masukkan cili dan goreng hingga cili layu
  3. Masukkan kicap dan air asam serta air belacan
  4. Biarkan mendidih. Kemudian, rasa kalau kurang manis, tambah gula sikit, kalau kurang garam tambah garam sikit, kalau kurang kicap tambah kicap sikit (ikut tekak)
  5. Masukkan udang dan perut yang direbus tadi
  6. Masukkan fucuk dan soo hun
  7. Masukkan tempe dan kentang yang digoreng tadi. Gaul rata. Goreng sebentar lagi.Kemudian, rasa, kalau ok, angkatlah.

Tag

sambal








Laporan Masakan Bergambar (3)

Sambaljawa
07-08-2010
intan tq atas resepi nih....memang sedap sgt2....makcik kata A+....hehehhe...memang suka makan nih....buat sekuali....makan ratah ngan nasi putih panas...adeehhh!!...saya tambah santan ngan kicap....best!! tq
Laporan oleh: quinnie
88_063
19-02-2011
tq 4 d recipe.. tak semua bahan ade.. tp yg penting2 tu ade la.. hehe.. sedap!
Laporan oleh: dee iman
20120318_194448
20-03-2012
mmg menu kegemaran walaupun saya bukan orang jawa... kepingin sangat.. buat skit dan xbubuh tempe (kurang suka..) tq share resepi
Laporan oleh: ishahibr

Komen (2)

03-11-2008, Khayatee komen :

sambal jawa ni kalau makan dengan nasi ambang besttttt..............


07-11-2008, intanredha komen :

Betul yatee, saya bukan orang jawa tapi duduk di Johor keliling rumah semua orang jawa. Kalau dua hari sebelum raya, mereka akan hantar sambal goreng ni. Saya akan gatah dengan kakak. Kalau ada kenduri mesti ada dalam nasi ambeng. Tapi sekarang dah kurang orang buat kenduri nasi ambeng.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu