Google+

oleh: intanredha Mee Hailam Menyengat

Pa270886

Sekali buat nak buat lagi.


Created on : 30-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi intanredha




Bahan-bahan ( 2 orang makan )

  • Sedikit daging lembu dihiris nipis. (Ikut suka berapa banyak. Kalau suka banyak, letaklah banyak, kalau tak, letaklah sikit. Kalau nak masukkan ayam boleh gak.
  • 10 ekor udang (sederhana besar - dibuang kepala dan separuh kulit di badannya)
  • Bawang merah besar ( 1 labu - yang sederhana je dicincang)
  • Bawang kecil 2 ulas. (dicincang halus)
  • 1 sudu makan lada hitam (kalau nak pedas tambahlah lagi - ditumbuk, tapi janganlah sampai hancur sangat)
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 2 sudu makan kicap manis
  • 2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air untuk memekatkan kuah)
  • bunga kobis
  • sawi
  • lobak (dihiris ikut bentuk sesuka hati orang yang masak)
  • 2 mangkuk air (air ni boleh tambah ikut banyak kuah yang kamu suka. tapi kalau kuah banyak kena tambah tepung jagung sikit lagi ( ikut kesesuaian kepekatan kuah)
  • Sedikit garam (jangan banyak sebab dah ada sos tiram dan kicap
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Tumis bawang merah dan bawang putih dengan sedikit minyak hingga wangi.
  2. Masukkan daging dan masukkan air dan biar daging empuk. Kalau air kurang, tambahkan air lagi .(daging kalau rebus asing boleh juga tapi nanti kurang manis)
  3. Masukkan lada hitam, sos tiram, dan kicap. Biar mendidih sekejap
  4. Masukkan udang
  5. Masukkan sayur dan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Bila sudah agak pekat, tutup apinya.
  6. Lepas tu curahkan kuah ni kat mi tadi. Bolehlah bedal.

Tag

mee









Laporan Masakan Bergambar (8)

Mee_hailam
05-03-2009
salam intanredha, menu lunch kami hari ini.. sedap sgt2..terima kasih kerana sudi berkongsi rcp.....:)
Laporan oleh: as75
___017
06-08-2009
timakasih empunya resepi..sedap mee hailam ni.
Laporan oleh: are3646
Img_0255
13-08-2009
semalam buat utk mkn mlm, pun sodapp... menu simple leh buat utk tetamu raya, cepat disediakan... TQ
Laporan oleh: asnhr1074
1206_mee_hailam
11-09-2012
first time masak terlebih black pepper. panas mulut mkn. tp sedap n licin jgk. hehe
Laporan oleh: moonbug
120910_mee_hailam
11-09-2012
second time masak br menyengat :) guna ayam je, n tambah cili giling masa tumis. black pepper 1 st je. sedapppp. thx resipi nya :)
Laporan oleh: moonbug
Image
28-10-2012
Yumm!! Mmg menyengat hehe
Laporan oleh: mardiha
130129_mee_hailam
29-01-2013
wat lg dinner arini. tq :)
Laporan oleh: moonbug
Dsc05251
20-07-2013
salam intanredha, menu berbuka nie... sedap! mekasih ya share..
Laporan oleh: k.zila66

Komen (6)

25-11-2008, kukua05 komen :

nampak sedap ni..


27-11-2008, intanredha komen :

Salam, cubalah, tentu bertambah. Resepi ni mak kita ajar. Dia bukak restoran.


23-06-2009, kiera02 komen :

leh try pas ni


13-08-2009, asnhr1074 komen :

hi intan, byk2 bahan...bhn mee xder ker? heheh...


02-08-2011, mum ida komen :

no komen...................semuanya sedap belaka


17-08-2014, nurul auni nasir komen :

Nak cuba buat la jap lg utk bf harini.brg2 xbyk n simple.msti sedap.terima kasih ye kongsi resepi kat sini.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd