Google+

oleh: IbuMai Puding Kentang

No picture

untuk penggemar puding...amik dari web masakan


Created on : 29-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi IbuMai




Bahan-bahan ( loyang 9 x 9 )

  • 1 peket agar2
  • 4-5 biji kentang sederhana besar
  • 2 biji telur
  • 1 tin susu cair
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 sudu teh garam
  • 1 1/2 cawan gula...kalau mau manis tambah lg, klu xmau manis kurangkan gula
  • 5 cawan air

Cara-cara

  1. Kupas kentang, kemudian potong 4, pas2 rebus. Bila dah empuk, tutup api, tos dan ketepikan.
  2. Masak agar2 dgn 5 cwn air hingga hancur. Masukkan gula, kacau hingga hancur.
  3. Sementara itu, masukkan kentang, telur, santan pekat, susu cair, esen vanila n garam ke dalam blender. Blend hingga hancur.
  4. Masukkan kentang yg diblend tadi ke dalam agar2 tadi sambil dikacau di atas api yg kecil.
  5. Kacau la dalam 2 - 3 minit. pas tu tutup api, tuang puding ke dalam loyang n sejukkan. Kemudian masukkan ke dalam peti sejuk.
  6. Boleh taruk pewarna klu x nk yg plain je...saya slalu taruk mcm2 warna....caranya sy senggengkn (tinggikan sebelah) loyang. pas2 amik 2-3 senduk puding, tuang dlm loyang. pas2 amik lg 2-3 senduk puding taruk warna merah, tuang puding ke dasar loyang yg senget tu...teruskan dgn warna lain lak..wat sampai abis...pas2 ratakan loyang tu, pas2 lorek la supaya nmpk bercorak.
  7. Selamat mencuba...:)

Tag

dessert

Laporan Masakan Bergambar (3)

Puding_kentang_ibumai
13-11-2008
IbuMai,puding ni sedap,lembut dan lemak manis,bbdk mmng suka puding tk kira ape je puding...akak suka buat krane ade yg suka memakannye...trima kasih atas resipi IbuMai...
Laporan oleh: kak fida

time kaseh kak sbb mencuba...cantiknye puding die....nak sket..hehe..:D

Puding_kentang_17
19-09-2012
Menjadi dengan cantiknya... Tq share. Makan pun sedap...
Laporan oleh: lyne
Puding_kentang_polkadot
22-08-2013
alhamdulillah... buat lagi
Laporan oleh: lyne


Komen (1)

20-11-2011, farhana nasuha komen :

nk try ler..mcm best jer..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd