Google+

oleh: kak fida ♥Kacang Kuda Berempah™

Kacang_kuda_berempah_1

Sedap dimakan bersama roti tetapi sedap lagi dimakan begitu saja.Kacang kuda berempah ini biasanya dijual oleh orang India.


Created on : 27-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 2 mangkuk lauk )

  • 200 g kacang kuda - direndam semalaman.
  • 3 sb rempah kari daging*
  • 1 sk serbuk kunyit*
  • 1 biji bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 biji bawang besar - dihiris halus **
  • 3 tangkai cili kering - digunting serong ** (boleh juga guna cili hijau/merah dipotong serong)
  • 3 pelepah daun kari **
  • 1 sk biji sawi ** (bahan ini saya tk bubuh)
  • garam,gula,perasa secukup rasa
  • sedikit minyak masak untuk menumis.

Cara-cara

  1. Kacang kuda direbus hingga empuk bersama sedikit garam dan 1 helai daun pandan.Toskan.
  2. Kisar halus bahan2 bertanda * dengan sedikit air.
  3. Panaskan sedikit minyak di dlm kuali dan tumis bahan bertanda ** hingga bawang kekuningan dan masukkan bahan kisar dan masak hingga naik minyak.
  4. Masukkan kacang kuda rebus ke dlm kuali dan gaul rata.Tambah sedikit air supaya tidak terlalu kering dan bubuh garam secukup rasa juga gula atau perasa jika suka.Gaul rata2 hingga sebati.Matikan api dan siap utk disajikan.

Related Recipes










Laporan Masakan Bergambar (5)

Kacang
04-12-2008
emmm....sedap...rasa rempah gitu...
Laporan oleh: D'ya

kcg kuda brmpah ni sedap rase rempah ye D'ya...tapi tk rase kuda ye...hehe...gurau je tu...tq D'ya krane mencube.... :D

Dsc09410
16-01-2012
yummy!!!....sodap..mkn gitu2 jer :) tq..tq..
Laporan oleh: k.zila66

ni kire2 mknn cemilan org india yg melayu buat...hahaaa...mekaseh yer zila krane mncube.... :)

Dsc09511
22-03-2012
buat lgi..kali nih ada dehaka cikitttt...jgn mare ya!!!..saja tak bubuh rempah hehee...nak rasa kelainan cikit!!..dua2 sedap..tapii..yg pkai rempah laaaagi cedappp!!..tq..tq.tq..berapa byk tq daa.. ^_^
Laporan oleh: k.zila66

derhake bnykkk pon tkpe asalkn maseh sdp dimkn...heheee...tq..tq..tq..tq..tq...lagi bnyk tq...tq lagi zila krane rajen mncube... :)

Dsc09888
16-04-2012
mmg sesuatu yg baru untuk sy..terima kasih..sedap untuk buat snek, mkn ngan adik2..:)
Laporan oleh: aisyahsid82
C360_2014-02-23-18-22-19-138
23-02-2014
hasilnya...yummy..!!!heehee
Laporan oleh: widya

Alhamdulillah..terima kasih widya kerana sudi mencuba... :)


Komen (8)

28-10-2008, eugeniadarwis komen :

kak Fida, kalau malas nak rendam, rebus pakai pressure cooker je boleh tak?


28-10-2008, kak fida komen :

euginiadarwis,boleh gune pressure cooker,asalkan kacang tu benar2 direbus empuk...slmt mencube...tq...


19-01-2009, jann komen :

smlm jann dah buat 1kg kacang penuh le 1 kuali.kacang rendam 1 mlm pastu masuk dlm pressure cooker .pg ni bawak gi ofis,hubby pun bawak gi ofis.sodap.tq 4 d resipi


19-01-2009, kak fida komen :

same2 jann...dan trima kasih krane dh mencube...bnyk tu 1 kilo... puas mkn....heee..:)


06-01-2011, sitiz komen :

macam sedap...nak test wat la....:)


07-01-2011, kak fida komen :

sitiz..slmt mencube yer...tq.. :)


07-08-2011, humaizah komen :

dolu2 kat kantin sek rendah slalu beli...penah wat sndri tp x same cam kantin...try lah resepi ni...cam best...tq 4 rcpi


07-08-2011, kak fida komen :

humaizah..slmt mencube yer...semuge menepati citerase.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu