Google+

oleh: nOOrsha Sotong Masak Kicap

Sotong_kicap_copy

Simple...peberet husband.


Created on : 20-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nOOrsha




Bahan-bahan ( 2 - 3 orang )

  • 3 ekor sotong (saiz besar)
  • 1 inci halia - dititik
  • 3 biji bawang putih - dititik
  • 1 batang serai - dititik
  • 5 - 7 biji cili api - dititik
  • 1 biji bawang besar - hiris bulat
  • 1 cawan kicap manis
  • garam & cuka secukup rasa (cuka boleh ganti dgn air asam jawa @ asam keping)

Cara-cara

  1. Sotong dibersihkan & dipotong ikut citarasa.
  2. Tumis halia, bawang putih, cili api & serai hingga wangi.
  3. Masukkan kicap manis ke dalam tumisan tadi. Tunggu sebentar hingga mendidih.
  4. Masukkan bawang yang dihiris dan sotong. Kacau selalu.
  5. Biarkan hingga bawang layu & sotong masak. Sambil tu perasakan dengan garam & sedikit cuka.
  6. **jangan biar sotong masak terlalu lama coz boleh menghilangkan rasa manis & liat bila dikunyah.

Tag

sotong









Laporan Masakan Bergambar (7)

2001
20-01-2009
first time msk sndiri. slalunye mak yg msk. sedap!
Laporan oleh: sunshine91

pasni lehlaa sunshine masak slalu utk mak ye... :)

Sotongk
14-02-2009
emmmm...sotong ni kalau masak ape pun sedap...saya letak lada hitam tumbuk sikit....best!!
Laporan oleh: quinnie

betul tu quinnie..... nakĀ² kalo dapat sotong yg fresh kan...maniss jer rasa die... hmm, tambah black paper tu mesti berasap time makan...hihii...tq coz mencuba....

Dsc03025
06-04-2009
sedap sgt!!(^,^)
Laporan oleh: hamizah91

tq kerana mencuba hamizah...sotong masak kicap ni simple je tp yg simple tu laaa yg buat kiter tak ingat bape pinggan nasik sekali hadap tul tak....

Sotong_kicap
28-05-2011
salam nOOr..masakn mudh yg penting sodapppp.... :,)
Laporan oleh: kak fida
1st_day_skool_2012_030
17-01-2012
Assalam Sha, anak2 cukup suka dengan sotong kicap begini, macih ya sha
Laporan oleh: rosaliza
Dsc05987
29-03-2012
mmm..sedapp!..klu bak kicap2 nih ni anak2 tak tolak...smua suka..mak nya pon senang hihihi..tq sha
Laporan oleh: k.zila66
2014-04-14_20
16-04-2014
lamaaa xmkn, skali wat mkn bertambah2 wpn simple je. campak2 dh boleh mkn. tq rcp sdp ni
Laporan oleh: moonbug

Komen (9)

21-10-2008, zsa_zsa komen :

wow simple and nice, !! anak2 memang suka masak kicap ni. kalau digantikan dengan ayam goreng boleh ke??


21-10-2008, nOOrsha komen :

zsa_zsa, boley je kalu nak gune ayam...


22-10-2008, Indai Aim komen :

memang sedap....! Selalu masak cam ni, tapi tak letak cili sebab anak tak tahan pedas. Kalau makan dgn nasi wangi panas...wuuuuuuuu sodap!!


07-03-2009, zila66 komen :

salam noorsha...buat tadi anak2 suka sgtt... tq ya..


06-03-2011, huzir komen :

tqvmh..sy dh msk dah sedap alhamdulilah kenyang mkn tgh hari nie....tapi saya pakai sotong dlm tin


28-04-2011, aliceddie komen :

memang enak


05-06-2011, liza_syam komen :

baru je buat..x smpat mkn da lcin hubby ska sgt.. thanks ya 4 the rceipe.....


23-09-2011, ManjaSYG komen :

dh cuba msk utk lunch hr ni. simple je tk guna byk bhn


15-11-2011, lina7256 komen :

baru cuba resepi ni, saya tambah 1 sudu sos tiram dan cuka digantikan dengan buah tomato..sangat sedap dan simple...thanks sangat.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd