Google+

oleh: kak fida ♥Kari Daging Kerisik™

Curry_daging

Resipi harian keluarga,sedap dimakan dgn apa saja jenis nasi dan roti.


Created on : 17-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 1 famili )

  • 1 kilo daging -dipotong nipis dan rebus empuk.
  • 2 sb cili kisar
  • 1 biji bawang besar*
  • 4 ulas bawang putih*
  • 1/2 jari halia*
  • 4-5 sb rempah kari daging-dicampur sedikit air dan jadikan pes
  • 1 batang serai - dititik
  • 2 lembar daun kari
  • sedikit kayu manis,cengkih,pelaga (penumis)
  • 3 biji kentang - dibelah 4
  • 3 biji tomato - dibelah 4
  • 2 batang lada hijau - dibelah 2
  • 1/2 cawan kerisik
  • 1 keping asam gelugur
  • garam secukup rasa
  • minyak masak - untuk menumis
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • air secukupnya utk kuah

Cara-cara

  1. Kisar bahan2 bertanda * dan campurkan bersama cili kisar.
  2. Panaskan minyak dlm periuk dan tumis bwg besar dan bwg putih yg dihiris juga daun kari hingga layu dan masukkan campuran bahan kisar,penumis dan serai dan terus tumis hingga hampir kering lalu masukkan pes rempah kari dan tumis hingga wangi dan terbit minyak.
  3. Masukkan daging rebus bersama air rebusannya sekali dan juga kentang.Bubuh garam,asam gelugur,kerisik,kacau rata dan masak hingga mendidih.Tambah air jika perlu dan masak lagi biar mendidih dan kentang empuk.
  4. Kecilkan api dan masukkan cili hijau dan tomato.Renihkan lagi 10-15 min.Siap untuk dihidangkan.

Tag

daging

Laporan Masakan Bergambar (13)

P1240277
27-01-2009
try buat,ok r..first time wat kari xguna santan,but hubby lbh suka yg bersantan..best gak,tq 4the recipe..
Laporan oleh: ara_dosh07

boleh tmbh sntan jer dgn menggunekan resipi yg same... tq ara krane mencube... :)

Kari_daging
28-04-2009
ha...kak fida...ini versi bersantan tapi tak cukup bahan rencah rampai....tp masih yummy!!!!tq dah selalu buat wangi kerisik kan???
Laporan oleh: watierman

tq watierman krane dh mencube...mmng ade kelainan antara bubuh sntn dgn kerisik...klau dh cube mesti tau....heeee... :)

Snv32281
07-06-2009
Salam k.fida, ni try buat kari daging kerisik.. sedap kak, sedap makan dengan roti canai. TQ k.fida.
Laporan oleh: aludra

w'salam aludra...mmng sdp mkn ngan roti..tk kire time lah jwb nye...heheee..tq krane sudi cube... :)

Kari_daging_kerisik
28-08-2009
best la kari daging ni k.fida, kena plak cicah dgn roti jala.. yummy
Laporan oleh: nor_67

trima kasih nor sudi mncube...rajin bno mnjala...semoga nor sihat sentiase...amiiin... :D

05042011_002_
05-04-2011
dah buat tadi..makan tghari...
Laporan oleh: syasya79

Alhamdulillah...dh pon mkn tghari yer...heee...mekaseh syasya krane mncube... :)

Dsc03865
28-09-2011
kak fida..sedapp sangat kari daging ni...maceh yerk kak atas resepinya...memang terbaikkkk
Laporan oleh: mass80

alhamdulillah...mekaseh mas krane sudi mncube... :)

Curry_ayam
18-04-2012
kari kerisek yang mnggunekn ayam... )
Laporan oleh: kak fida
Iphone_028
25-04-2012
salam kakfida...sedap betul la kari ni mkn dgan roti jala..trima kasih respi nye... :)
Laporan oleh: kh267tm

w'salam kaklong..alhamdulillah...amboi tngok lauk sepiyok tu mcm nk bwk pinggan kosong gi umah kaklong.....heeee...mekaseh kaklong krane rajen mncube... :)

Dsc00167
10-05-2012
salam fida,rcp ni lbih kurang sama ngn mak zila, kite share sama2 ya! sedap..klu ada lbih zila akan mee rebus dgn kuah nih,kira2...2 dlm 1 lh he2..maceh2...
Laporan oleh: k.zila66

w'salam zila..kadang2 rcp yg same akak wat lauk dalca,pon sdp..rcp mudh mmng boleh dipelbagaikn yer...tringt mule2 dulu g melake dok order mkn mee rebus,skali yg dtg rase mee kari daaa...heheeee... :D

Dsc02630
14-11-2012
dh cakap dah...yg sedap pasti ada siaran ulangan hihihi...timekacihhh... salam Maal hijrah buat fida sekeluarga :)
Laporan oleh: k.zila66

salam Maal Hihrah jugak wat zila sekluarge...mekaseh krane sering mncube.. :)

Image
23-12-2012
Saya tak rebus daging tapi daging diperap dengan rempah kari dan tumbukan halia, bawang putih dan bawang merah..Alhamdulillah sedap!
Laporan oleh: omzahratain

mmm..cara2nye je dh terase sdpp..alhamdulillah...mekaseh omzahratain krane sudi mncube... :)

20130628_071023
29-06-2013
Assalam kak fida. Sy tambah jintan manis & putih. Sedap......
Laporan oleh: maladong

wa'alaikumussalam maladong..rcp mudah lebih enak ditmbh dgn bhn2 yg sesuai...mekaseh yer krane sudi mncube... :)

2014-03-18_22
19-03-2014
salam kf, jemput mkn dinner dgn moon :) yg ni kari ayam kerisik. serai je xde. first time moon msk kari dgn kerisik, alhamdulillah lenguh mnggoreng kerisik berbaloi2. sdap sgt sgt kari ni. hb dh siap cop nk tapau bwk ke ofis esok. nnt moon try dgn daging plak ye. mesti lg sdap kan. tqvm kf rcp best ni!
Laporan oleh: moonbug

salam moon...jemput mkn,bismillah..mekaseh alhamdulillah..dah terase2 terlior ni,klau ada smbl blcan lagi tk noleh2 mkn...hehee...mekaseh yer moon krane sudi mncube..slmt mncube lagi yer... :)



Komen (25)

17-10-2008, zmzana komen :

Seleranya tgok lauk tu Fida, lama tak masak cam gitu, rasa teringin pulak. Esok nak buat lah. Saya pernah guna resepi yg sama utk masak itik & kambing, lazat juga! Lagipun wangi dari kerisik dapat cover bau yg kurang enak.


17-10-2008, zmzana komen :

Fida, Kalau di Melaka, cara masak cam gini di panggil masak lada...tapi guna ikan (duri/keli/pari), tak guna kentang, gantikan pula daun kari dgn bunga kantan/daun kesum & tambah lada hitam....makan tak ingat dunia!


17-10-2008, kak fida komen :

salam buat zmzana,kari daging ni lauk harian biase je cume menggunekan kerisik sbgai gnti santan..sesuai klau memasak jumlah yg bnyk utk ttamu yg ramai,lauk tk mudh basi...makin dipanaskan makin sedap....tq zmzana dan slmt mencube... :)


17-10-2008, kak fida komen :

zmzana...akak klau nk mkn mskn melaka kena pegi rumah kakak di Kg Kandang, Melaka..hehe.....mmg biase jugak mkn lauk msk lada ni...klau mkn mmng ...mmm...gantung tuala kt bahu lah jwbnye...hehehe... :o


17-10-2008, hana6877 komen :

kak fida...klu kita letak santan agak2 macamane ye rasanyer? ok tak? ehehehe sory byk songeh! :D


18-10-2008, kak fida komen :

salam hana....klau letak santan rasenye ok..lemk bersntn lah ye...hehe... sebenarnye akak biasenye masak kari daging menggunekan santan...tapi smlm tu dah masak kari daging menggunekan kerisik,mkn plak dgn roti jala yatie..tu yg eksyen sikit antar kt MYR...hehehe...slmt mncube hana...tq... :-)


18-10-2008, shafea komen :

salam kak fida, byk betul resepi akk ye... resepi ni cam bisalah bahan nya cuma santan tu je di ganti dgn kerisik,, ni tentu sedap sbb bau kerisik tu kan,, kalau sy gntikan dgn ayam pencen boleh gak kan , lebih kurang rasa ala2 rendang kalau di taruk daun kunyit,, insyaAllah saya akan cuba resepi akk ni... tq


18-10-2008, kak fida komen :

salam jugak buat syafea...btol tu ...resipi ni cam biase aje (sprti yg akak jwb komen di atas) tapi mungkin ade yg tk trlintas nk msk menggunekan kerisik menggantikan sntn,tk mudah basi klau kite msk bnyk.....ini pon resipi drpd arwah mak akak....ooooh...klau nk gune ayam pencen mmng boleh lah..tapi nk kena rebus lame sikit kasi empuk dan klau bubuh daun kunyit mmng rase seperti rendang tapi lauk rendang tk berkuah bnyk...mmmm.....tq syafea dan slmt mmsk ayam pencen...hehehe....


18-10-2008, sunkist komen :

hai kak fida.. resepi ni bukan cam biasa bagi org yg tak pernah masak mcm kita.. :) thanks sbb letak resepi ni.. kita akan cuba buat nanti


18-10-2008, kak fida komen :

ye lah sunkist....tk pe lah ...kite saling cube mncube resipi2 yg ade ye...resipi sunkist pon bnyk jugak kt MYR ni.....tq sunkist dan slmt mencube.. :)


20-10-2008, iezamel78 komen :

emmm...nampak senang.... boleh le cuba nanti....(ieza nie baru nak belaja memasak he..he..he..)


20-10-2008, kak fida komen :

salam buat ieza...slmt mencube ieza...tk pe..skrg blaja2 msk dulu...mudh2an satu hari nnti jadi pakar msk pulak...amiiin...


21-10-2008, zsa_zsa komen :

dah try memang sedaapppp sangat! tq kakfida, memang tercari2 kari kerisik ni. aroma nye sungguh mempersonakan hehehe. saya buat pekat, nanti kalau sempat, (tak habis lagi) saya hantar gambar. hanya takde minyak berlinang lam mangkuk. terkurang minyak sikit. kakfida, ni kari daging kedah ke? kakfida asal mana?


22-10-2008, kak fida komen :

salam buat zsa_zsa,trima kasih krane sudi mncube...kuah2 kari mmng sedap di msk pekat,klau mkn baru ade kick tapi ikut selera masing2,ade yg suka kuah cair pon tk ape...akak klau msk mmng lebihkan minyak sbb ketika menumis rempah2 mudah garing...tapi akak slalu buang minyak yg berlinang tu sebelum nk mkn...ni resipi arwah mak akak asal org johor tapi akak dok s'pore,dilahirkan disini...tq zsa_zsa...


22-10-2008, zsa_zsa komen :

ye ke.. sama2 la kita di lahirkan di s'pore tapi zsa_zsa tinggal di KL. Tq kakfida.!


22-10-2008, kak fida komen :

zsa_zsa bertugas ke kt K.L....so'alan yg tk de kene-mengene dgn resipi...hihihi...


24-10-2008, kak fida komen :

Salam admin,dalam My Resipi akak tak dapat 'Tulis resipi baru' macam mana ye?


20-02-2009, sua_sue komen :

baru je try arini...sedap la k fida..tp daging x brape lembut..mungkin sebab drebus dulu kot..sue dah pakai dgg fresh dah..ke silap teknik merebus...tp biasa buat kari x rebus lembut pula...pls advise k fida...


20-02-2009, kak fida komen :

salam sua_sue..trima kasih krane dh mencube...akak klau msk daging slalu gune daging yg berurat2...rasenye daging tu lagi lmbt hndk empuk...tapi bile direbus pas tu msk jadi bertmbh lembut...hairan jugk nape daging fresh yg sue gune boleh keras wlaupon direbus dulu,...hrp sue tk serik utk mencube lagi dn boleh lah gune care sue...tk yh rebus dgg tapi trus masukkan k dlm lauk stelah rmph2 ditumis (step 2)...cume satu petua aje yg akak amalkan...klau merebus daging jgn dicampur garam...daging akan lmbt empuk...tq sue... :)


20-02-2009, sua_sue komen :

salam k fida.... daging yg sue pakai dgg batang pinang...mmg xde urat cket pon...emmpp...sue x letak garam masa rebus...mungkin sue rebus dgg tu sekejap sgt kot...sbb masa proses rebusan tu..sue tekan dgg tu dia jd keras..so ..su tkt kalau dibiarkan lg lama ianya akan jd lg keras...lepas tu kan....bila sue panaskan petang td dgn api yg ala manjer je....lama cket...ianya semakin lembut x payah pakai santan pon dah rasa cukup lengkap...... tqvm k fida...resepi ni mmg sgt sedap...anak2 suka sgt....habis kuah dia wat cicah roti... :) dorang suh wat lg untuk esok...nanti nak cuba pakai dgg kijang plak...tgk camne plak rasanya...kpd sesiapa yg nak cuba kari...inilah yg terbest yer.....cara pon senang...


20-02-2009, sua_sue komen :

CUBA...JGN X CUBAAAA.....


20-02-2009, kak fida komen :

ha...haaa...sue...siap promete lagik...besok nk mmburu kijang pulak yer...hihiii.... :)...hati2...tq sue... :)


20-02-2009, sua_sue komen :

xdela k fida...stok dgg kijang ada ni...aritu dpt 2 kilo..da buat makan 1 kg..balen tu yg nak wat kari esok...dah kate sedap kari k liza..nak la wat lg...:D


20-02-2009, sua_sue komen :

eh..k liza plak...merapu dah ni...k fida...ampon...selamat hari sabtu....:P


23-08-2011, ista komen :

nampak simple....boleh try ni..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd