Google+

oleh: HaSue Kek Lapis Bumi

Kek_lapis_bumi

Kek raya wajib ada tiap tahun..senang pulak nak mbuatnya


Created on : 09-10-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi HaSue




Bahan-bahan ( 1 loyang 8"x8" )

  • 450g Mentega (sy guna golden churn)
  • 1 Gelas gula halus
  • 2 Gelas tepung gandum
  • 10 Biji telur
  • 1 Tin sederhana seri kaya
  • 1 Tin kecil susu pekat manis
  • 3/4 Cawan serbuk nescafe
  • 1 Sudu makan esen vanilla
  • Sedikit Pewarna Hijau dan Kuning

Cara-cara

  1. Pukul mentega dan gula halus sehingga kembang(putih).
  2. Masukkan telur satu-persatu..(sambil adunan masih dipukul dgn kelajuan sederhana)
  3. Masukkan esen vanila,seri kaya dan susu pekat manis dan diadun sekata..
  4. Setelah itu,masukkan pulak tepung gandum.. (pastikan tepung dah diaayak ye,kang x pasal2 ada bendasing jadik hiasan plak..hehe)
  5. Haa..bila adunan dah sebati,bahagikanlah kpd 3 bahagian.. (i)warnakan hijau (ii)warnakan kuning (iii)masukkan serbuk nescafe dan gaul rata,pastikan serbuknya betul2 sebati dlm adunan
  6. (Pastikan pengukus dah mendidih sebelum mula mengukus ye puan2) Ambil 1 cawan adunan hijau,kukus di dalam loyang yg sudah dioles mentega atau dilapik kertas minyak..kukus kejap je,jgn lama sgt sbb nanti lapisan mdh trtanggal. Tp pastikan la adunan dah tak cair dah ye..asal nampak msk ok la tu.
  7. Lepas tu ambil pulak 1 cawan gak adunan nescafe,kukus lagi. Diikuti adunan kuning. Then ulang lagi warna hijau,nescafe dan kuning sampai habis..
  8. Masak selama 1jam-1stgh jam selepas lapisan terakhir dikukus.
  9. Tips 1: Tutup loyang kek mgunakan aluminium foil semasa sdg mengukus utk mengelakkan air pengukus menitik di ats kek. Tips 2: Bubuh sedikit air suam utk mbancuh nescafe spy lbh sng diadun sebati Tips 3: Jgn mls nak melapis,sbb anda pasti berpuas hati bila bjaya membuatnya. :)
  10. SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI!! ;)

Tag

kek

Related Recipes









Laporan Masakan Bergambar (10)

Lpisbumi
11-10-2008
salamz sue,
Laporan oleh: lav_one2008

santeknya kek u lav_one2008..menyerlah gitu.tq sbb merajinkan diri mencube! :)

Img_9067
07-11-2008
wat setengah adunan jerk..so dpt lapisan skit jerk la.. tapi silap tang mana ntah air kukusan jatuh kat atas kek tuh..so jd tk cantik.. padahal dh tutup gune alum foil.. huhuuu... ppon trima kasih la ye! sedap...
Laporan oleh: hana6877

same2 n tQ sudi mcube ye.agaknye alum foil tu blubang x?kdg2 lubang setitik leh efek gak,tgk melalui cahaye leh tembus tu..tp kalo guna yg baru,mesti bkn mslh blubang.ehe..anyway,comel lak kek lapis u nih..nak rase bleh?hehe ;P

Kek_lapis
29-12-2008
mmg sedap kek lapis nii...tak rugi mencuba.. :)
Laporan oleh: peekaboo

..dan juga mudah kan..mmg berbaloi mencuba sendiri..yg lapisan nescafe tu menawan sgguh.Trimakasih peeka :)

Kek_lapis_bumi1
02-07-2009
Buat separuh adunan ats pmintaan anakanda.. Untuk bhn2 n cara2 melapis separuh adunan,boleh rujuk >http://sue-hasue.blogspot.com/2009/07/salam.html
Laporan oleh: HaSue
Imag0005
12-09-2009
salam sue...taraaa inilh kek lapis bumi akak, kesilapan teknik mlapis masa cair lg , nmpk 5 lapis je...sedapppp sangat. boleh bt lg. terima kasih byk2 sue....
Laporan oleh: rosaliza

w'kumsalam kak..wawwiii..hihi..best2..lapisan kuning x nmpk 1 ek kak?guna loyang bulat ek?tp dah ok laa tu utk cubaan pertama..kalo sedap mmg harus buat lg..hihi..x sbr nak tgk nih..mekasih kak n tahniah krn berani mencuba.. :)

Imag0049
08-10-2009
salam sue... apa kbr, akak buat lg kek ni, sedap sangat, semua suka, kali ni akak buat satu adunan, kali ni cntk sikit pd yg ari tu ,tq sue muahhh
Laporan oleh: rosaliza

wkumslm kak..su sihat alhmdulillah..tengok kek akak nih betambah sihat laa jadinya.hehe..semangat nak buat gak..nih bukan cantik sikit nih kak..nih dah cantik banyak niimacam dah selalu buat jek..lapisan pun sekata dan seimbang..seronoknya sue tengok,ada pkembangan!tahniah yer kak..siap dpt pujian kawan2 lagi..best2..muahhh2

Kek_lapis_bumi1
11-10-2009
Nih gara2 terjeles tgk kek kak rosaliza laa nih..dah lama anak minta buatkan sebab x puas makan masa raya lepas.. :)
Laporan oleh: HaSue
Kek_lapis_bumi_slices_on_top
25-10-2009
salam sue,alhamdulillah mnjadi gak akhirnya kek lapisni w'pun huru-hara time melapis tuh, seb baik leh coverline.mmg sedap kek ni toce toce
Laporan oleh: Lina_pg

wkumsalam kak..mmg dah cantik pun kek akak tu..timekasih sudi mencube kek nih wpun huru hara..hehe..lembut mate memandang.. :)

Kek_lapis
01-12-2009
tq banyak sue mmg sodap.buat masa raya haji ari tu ...caya la
Laporan oleh: reen80

sama2 reen..nampak cantik lapisan tu..kalo sedap leh buat lg ye..tq juga krn mencuba n kongsi hasilnya :)

Lapis_bumi_compress
19-01-2011
1st buat kek lapis. x sangka plak jd. sedap lak tue. tq sbb kongsi resipi
Laporan oleh: n_gell

wah seronoknya dpt tgk kek lapis pertama n_gell yg pertama ni.tahniah yer.. tq juga sbb kongsi laporannya.. :)


Komen (28)

09-10-2008, liasari komen :

???xde bahan???


09-10-2008, hana6877 komen :

nk tnya... 1 tin sederhana seri kaya tuh bpe gram yer? pastu serbuk nescafe 3/4 cwn tuh tk pahit ke? sbb penah tgk sblm nih gune 2 or 3 sudu jerk... mcm nk mencube je... :)


09-10-2008, HaSue komen :

liasari,masa awk view resipi td tu agaknya mase kite tgh terkedek2 menaip bhn2 lg kot.. ;) hana6877,td kite smpt cek gi dapo jap. seri kaya tin sedrhana jenama yeo's tu 300g rupenyer..ehe. Haa,serbuk nescafe tu pulak terpulang kalo nak letak byk mane. Tapi stkt ni kite buat ltk byk tu x pahit pulak. kalo takut pahit gak,try la stgh cawan ke.. kalo nak letak 2 or 3 sudu jer mmg xde rase n warna kot.. boleh adjust lah ms mngadun tu.. slmt mcube yer! :)


09-10-2008, shafea komen :

salam HaSue., kalau tpg gdm di ganti kan dgn tpg bersebuk penaik boleh tak? dan telur tu dikurang kan sikit dlm 5 biji dan kek ni x manis ke sbb ada kaya dan susu pekat manis tu?


09-10-2008, HaSue komen :

Wksalam shafea..dah mkn lum?oh,kalau x silap maksud awk ni tepung naik sendiri tu ye?kalo x silap lg skali,tepung tu lbh sesuai utk kek bkr..x brp sesuai utk kek kukus terutama kek lapis ni.lgpun,tepung gndum lbh mudah didapati brbanding tpg lain kan shafea? tentu x jd masalah.. :) kalo nak kurangkn telur ke 5 biji pulak, kenalah kurangkn bhn lain kpd sparuh jugak..dan guna loyang@bekas yg lbh kecil. serikaya n susu tu terpulang kalo takut manis pandai2lah kurangkan sukatannya,tp sukatan ni dah ok rasanya sbb gula pun 1 gelas je kan..tq sbb btanye :)


09-10-2008, HaSue komen :

Err..psstt shafea,nak tmbh sket lg.kalo nak kurangkn telur kpd 5 biji tp bhn lain x dkurangkn...rasenya kek x brp jadik kot,keras agaknye..ehe


09-10-2008, jann komen :

ukuran gelas bersamaan berapa gram,ye la gelas awak pjg ke pdk sy tak tau,susu pekat 1 tin yg brapa gram punya?


09-10-2008, HaSue komen :

Hai jann.. pekaba? erm,gelas tu ikut saiz standard..yg muat 200ml air tu. dlm gram susah nak ckp sbb tepung n gula lain ukurannya kn.susu pekat plak kan ade 3 saiz je kat pasaran...tin paling besa(yg gemuk tu),then sederhana(yg tinggi) dan tin kecil(yg pendek).kite guna yg kecik tu laa...brp gram ek.kbetulan takde stok plak kat dapo nih..tin yg tinggi ade laa..ehe


10-10-2008, sakura2503 komen :

mana cara2 buatnye? x de pun


11-10-2008, lav_one2008 komen :

salamz sue, dah try rcp ni...mmg sodappp, keknyer lembut plak tue... canthek lg.. memula mmg cam malas tol nak wat lapis demi lapis, tp alang2 dah sinsing lengan..biar buat sampei jadik...walaupun kiter wat layer2 tuh tak laa sesempurna mana... ehehee...tp kira puas ati gak la, kira menjadik! thanks :)


11-10-2008, nurzie komen :

mmmm..... rasa cam nak buat tapi takut manis la.... lagu satu telur tu 10 biji banyak la... x hanyir ke nanti.. orang kat umah zie x suka makan kalo ada bau telur kuat sangat


11-10-2008, along83 komen :

pakai tepung hongkong blh x?? slalu sy tgk resepi kek lapis nie, pakai tpg hongkong.. mcm sedap je kek tu, nak cuba lah...hehehe


11-10-2008, HaSue komen :

wkmslm lav_one2008...camat ari rayerr..ehe.ape plak x sempurnanya...dah elok sgt rupenyer tuh,bleh la wat utk raya haji kang.hehe


11-10-2008, HaSue komen :

hai nurzie..wat ape tu?herm,kalo u pnh rase kek lapis dr swk sbelum ni,lbh krg tu gak ler manisnya..sbb standard kek2 lapis ni mmg guna bhn2 yg lbh kurang jer. kek yg ni boleh dikatekan basic gak la nak buat kek lapis.ehee.. haa,pasal telur tu pulak,jgn khuatir..esen vanilla tu bfungsi menghilangkn bau hanyir telur. :)


11-10-2008, HaSue komen :

e'ehh..along83.dah lama sampai?hehe..kalo nak guna tpg hongkong pun boleh kot.tp kena tuka nama lapis bumi hongkong la pulak.ekeke...gurau je.kite x pnh try guna tepung lain sblum ni la along83.guna kat resepi kek lain ade la..g mmg guna tpg hongkong.hehe.ha,awk try laa..kang bg kite tgk hasilnye,leh kite plak cube kan? Tq ;)


11-10-2008, HaSue komen :

..yg mmg guna tpg hongkong.tertinggal 'y' plak...dah tercicir dlm biskut Y ibuRayy4n td kot..hehe


12-10-2008, akmar karim komen :

kek ni boleh dibakar tak?? kalau dibakar nanti akan hilang tak rasa moist kek nie???


13-10-2008, shafea komen :

salam . HaSue,, tima kasih byk2 sudi jwb ,, insyaAllah saya akan cuba buat,, memang nampak sedap dan cantik


13-10-2008, HaSue komen :

hai akmar,kalo nak bakar pun boleh rasanya..tp mcm kita sedia maklum,kalo nak banding kek kukus ngan bkr,kek kukus lg moist lah kn. tp memandgkn kek ni ada serikaya,should b ok kot...u trylah k! :)


13-10-2008, HaSue komen :

salam gak shafea..same2 byk.. jgn lupe tempek gamba bila dah try nanti ek..slmt mrajinkan diri! :)


14-10-2008, nurzie komen :

dah wat semalam... tapi x sempat ambil gamba... sedap.... tapi ada bau telur nasib terletak lebih nescafee so kurang lah bau hanyir telur sape ada petua kurangkan hanyir telur???


14-10-2008, apron_biru komen :

simple jer bhn2 nyer nih,mcm nak try jer..my hubby suka kek lapis.ade perisa nescafe lg la dia suka agaknya sbb suka minum nescafe...he..he. tq share recepi .


16-10-2008, lav_one2008 komen :

nak share skit dgn nurzie....biasanya kalo masa kita masukkan telur tu 1 by 1, make sure tiap kali masukkn1 biji tu kita 'putar' (pukul) dier secukupnyer...hingga betul2 jd kembang...atau ,rasanya kalo kita pukul telor tu berasingan dulu smpai confirm ilang hanyirnyer...sampai nmpak putih jer dan sgt cair...pon ok gak, pastu baru satukn dgn adunan butter & gula tu... mgkin kgkawan lain ada cara lain lak? :)


17-10-2008, hana6877 komen :

cube buang tali pusat telur yg kaler putih tuh..insyaAllah tk hanyir...:) lagipon sbb kek nih byk gune telur kan.. so better buang.. cume take time sekejap jerk la :)


17-10-2008, maryam81 komen :

Nurqie..slain dari kukus.. kek ni pun boleh dibakar... cuba lah bakar..mana tau boleh hilang bau hanyir telur tu...so far..kita buat kek Lapis tak ada bau hanyir pulak ; )


26-12-2008, amyrah76 komen :

nak tanya gelas tu gelas besar mana yek


27-12-2008, HaSue komen :

salam amyrah76,gelas tu ikut sukatan air 200ml.tp sy guna gelas sukatan 220 ml bg semua sukatan 'gelas' tu,boleh jugak.contohnya nak guna gelas yg percuma beli kordial tu ke..asalkan guna gelas yg sama utk semua sukatan..hrp leh mbntu.tq


01-05-2011, anna152 komen :

hi hasue..sy dah cuba buat kek ni..mmg senang nak melapis n rasanye mmg sodap gitu...thanks for da recipie


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu