Google+

oleh: kak fida ♥Biskut Gajus™

Biskut_gajus

Biskut raya,mudah untuk membuatnya.


Created on : 21-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 150 kpg atau lebih mengikut acuan. )

  • 225 g mentega - lembut
  • 140 g gula icing - ayak
  • 1 biji kuning telur
  • 140 g gajus - panggang dan kisar halus
  • 380 g tepung gandum - ayak
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk emplex atau lacinta (jika tk ada tk apa)
  • 1 sk serbuk vanilli/esen vanilla
  • secukup kuning telur - utk sapu
  • secukup kacang gajus panggang - belah dua, utk hiasan

Cara-cara

  1. Mentega dan gula dikacau hingga sebati dan masukkan kuning telur dan kacau lagi hingga rata.Masukkan pula vanilli,emplex,baking powder,gajus kisar dan kacau sebati lagi.
  2. Biskut_gajus_cara_1
    Masukkan tepung dan uli hingga menjadi doh yg lembut dan boleh dibentukkan.Ambil sedikit doh dan bentukkan seperti buah gajus,hias dgn 1 biji kacang gajus sebagai tangkainya.Susun atas dulang pembakar dan sapu kuning telur di atasnya.
  3. Biskut_gajus_cara2
    Doh juga boleh dicanai dan diterap ikut acuan yg digemari,sapu kuning telur dan hias dgn kcg gajus.
  4. Bakar pada suhu 150C selama 15 min atau hingga kekuningan.
  5. Sejukkan biskut di atas redai dan simpan dlm bekas kedap udara.

Tag

cookies








Laporan Masakan Bergambar (1)

Biskut_gajus_terap
22-09-2008
nii biskut gajus yg akak terap...
Laporan oleh: kak fida

Komen (25)

21-09-2008, ahhami komen :

Kak Fida... Nampak sedapnye Biskut Gajus ni..


21-09-2008, kak fida komen :

salam ahhami,memng sedap biskut ini,garing dan lemak krane ade kcgnye...ahhami cube lah buat utk raye ini....berbaloi tau...1 adunan dapat banyak...tq...


21-09-2008, HaSue komen :

emplex atau lacinta tu ape ek kak fida?


21-09-2008, zaina komen :

salam,akak sya dah siap buat biskut bru akak keluarkan biskut yg sedap.seminggu sya cuti utk buat biskut ja nanti sya cuba lps raya.tahun ni tahun kedua beraya di perantauan jadi awal2 lg la buat persiapan.


21-09-2008, kak fida komen :

salam HaSue,emplex atau lacinta ialah bahan utk mmbuat biskut2 lebih garing,klau tk bubuh pon tk ape,biskut tetap menjadi...kkadang akak pon tk bubuh...nk beli sebotol,pakai cume ssudu,buat stahun skali....hehe...bahan2 dlm resipi asal tk boleh akak ubah,mesti beri yg betul...jadi siapa yg nk ubah ketika mmbuatnye...terpulang...seperti akak kate,tk bubuh emplex pon tk ape,biskut tetap menjadi asalkan jangan tk bubuh tepung pulak....hehe...slmt mencube...tq...


21-09-2008, kak fida komen :

salam buat zaina,agaknye dh banyak biskut raye yg zaina buat,setelah cuti sminggu...resipi2 yg akak keluarkan pon setelah akak selesai mmbuatnye dn ambil gmbrnye...klau tk ade gmbr nnti resipi kite orang tk layan lah...zaina...resipi2 dlm MYR ni kan bnyk yg sedap2...klik lah under kategori COOKIES...haa...nnti mcm2 resipi yg sedap2 kluar...tq...slmt beraya di perantauan ye zaina...


22-09-2008, zaina komen :

sya buat biskut yg sya belajar msa di perlis dulu,ada gak sya buat ikut resepi dr MYR.


22-09-2008, zhiela_85 komen :

ha....ni dier biskut gjus...dulu salu bli kt tman sekeje je..tp skrg ni sifu dah bg share resepi dier...huhuhu...sdap nih...nyumnyumnyum...


22-09-2008, kak fida komen :

haa zhiela...ini sifu tk bertauliah lah...tapi mcm mane akak belajar dan dapatkan resipi,mcm tu lah akak taipkan....tk ade rahsia2....slmt mencube...tq....


23-09-2008, nitzahar komen :

salam akak ,ermm! nampak sedapnye..nak try buat le..tapi takut juga tak jadi sbb sy tak pernah buat biskut sebelum ni..


23-09-2008, kak fida komen :

salam nitzahar,klau ade minat nk buat ape saje,jgn takut2... nitzahar cube lah 1/2 adunan dulu,bahan2 pon mudah didapati..insya'Allah menjadi ye.... slmt mencube...


07-10-2008, Mah komen :

Salam Kak Fida.....happy sangat resepi yg kak fida beri ni menjadi mah buat. . . .sedaaap. . . tahun ni raya mah dpt beri pada anak2 sedara bawa balik sebotol2.....smlm sempat buat lagy utk adik ipar bawak balik Brunei. . . he he he. . . .tanx kak


07-10-2008, kak fida komen :

Salam jugak buat Mah dan slmt hari raye....trima kasih lah Mah krane sudi mencube dan menjadi pulak dan klau Mah hepi akak pon hepi jugak...mudah2an murah rezeki Mah ye...dpt buat biskut gajus lebih2 dan bebagi dgn famili sebotol2 dan dh smpai Brunei pon...harap2 tk mabok lah gajus tu ye...hehehe...tq Mah,senang2 buat lah lagi ye...


06-11-2008, asmayah komen :

kak saya tak paham lah 1 sk baking powder tu, apa maksudnya? Sudu teh ke, sudu makan ke, atau apa, tolong jelaskan?


07-11-2008, kak fida komen :

salam asmayah,sk=sudu kecil,sama dgn sudu teh...tapi sukatannye rata aje ye...tq...


23-10-2010, aziahayob komen :

askm..boleh tak ganti kan emplex dgn shortening ataupaun crisco??


23-10-2010, aziahayob komen :

askm..boleh tak ganti kan emplex dgn shortening ataupaun crisco??


23-10-2010, aziahayob komen :

askm..boleh tak ganti kan emplex dgn shortening ataupaun crisco??


23-10-2010, aziahayob komen :

askm..boleh tak ganti kan emplex dgn shortening ataupaun crisco??


23-10-2010, kak fida komen :

w'slm aziahayob...klau tkde emplex tk perlu bubuh dn tk perlu gnti dgn ape2..


14-05-2011, abeza624 komen :

salam....kak...macam mana nak panggang gajus tu????......kak apa makna mentega tu lembut.....resepi ni kacau guna tangan je ke kak....????kalau saya nak guna majerin tu kena kacau dengan tangan jugak ke??????......tqqqq ye kak tengah kumpul resepini....


15-05-2011, kak fida komen :

w'salam abeza624...panaskan oven pd suhu 150C, 10-15 min. lebih awal,ratakan gajus di dalam dulang pmbakar dan bakar sehingga keperangan sambil dibalik2kan gajus supaya same rata garingnye...lakukn yg same klau memngang kcg2 yg lain sperti badam,kcg tanah dll...mentega lembut tu mentega yg dh dibiarkn pd suhu bilik,dh hilang sejuk dr petiais...adunn hanye digaul dgn tngn,tapi klau menggunekan mixer pukul dgn low speed saje hingga sebati...lakukan yg same jika menggunakn majerin...slmt mencube ...mekaseh... :)


22-05-2011, abeza624 komen :

tqqqq...kak....


15-07-2011, zuryana daly komen :

assalam kak fida.. sy ni selalu konfius... majerin dgn mentega tu lain ker??? bkn benda yg sama...he3 saya bdk baru belajar...


15-07-2011, kak fida komen :

w'salam zuryana daly...majerin dn mentega mmng berbeza drp segi rase...serba sikit akak tau majerin diperbuat drp minyak sayur atau minyak kelapa sawit dn mentega drp krim/susu yg dihasilkn oleh ternkn seperti lembu... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu