Google+

oleh: asmiaishah Popia Otak-Otak

Johore_069

kwn asben beli kat bazaar ramadhan, asben suka, so try buat sendirik.. best bg peminat otak-otak


Created on : 19-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi asmiaishah




Bahan-bahan ( 3 4 org )

  • 1 kg isi ikan tenggiri (dibersihkan dan ambil isinya)
  • 3 sb santan pekat
  • 2 biji telur ayam (dipukul sedikit)
  • 80gm tepung ubi
  • +- 4 sb myk masak
  • garam, gula@perasa secukupnyer
  • BAHAN-BAHAN SAMBAL
  • 5 sb cili kisar (kurgkan kalw x suka pedas)
  • 2 labu bawang besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1/2 sb belacan
  • 4 biji buah keras
  • 1' halia
  • 1' kunyit hidup
  • 1" lengkuas
  • 4 batang serai
  • 2 sb rempah kari ikan
  • *blend semua bahan-bahan sambal di atas
  • 1 sb air asam jawa (optional)
  • utk kulitnya : beberapa keping kulit popia

Cara-cara

  1. panaskan minyak, tumis bahan-bahan yg dikisar tadi. gorengkan sampai sedikit garing. biarkan sejuk
  2. goreng hingga sambal sedikit garing dan menjadi pekat. tutup api dan biarkan sejuk.
  3. setelah sejuk, ambil isi ikan, telur, santan dan tepung, gaulkan sedikit demi sedikit dalam sambal tadi sehingga sebati dan mesra. (gaul secara bperingkat, dmulai dgn ikan, then telur, santan, n akhir sekali tepung. jgn masuk semua sekaligus)
  4. kemudian amik kulit popiah, letakkan sedikit otak-otak, bungkus seperti nak buat popia biasa. dan gorengkan.
  5. *******lebihan otak2 yg dgunakan boleh lah d simpan dlm tupperware bbentuk 4 segi n dibekukan..

Tag

kuih muih








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (21)

19-09-2008, hana6877 komen :

bestnyer kuar dh resepi pojaan hatiku! ehehehe.... klu gune ikan lain bleh tk yer asmiaishah?


19-09-2008, asmiaishah komen :

tak cuba lagi guna ikan lain ler kak hana. asmi guna recipe kak nani (mrsdayat, mekasih pd beliau) cuma edit2 sikit.. dia pon guna ikan tenggiri gak.. cuba lah kak..mgkn boleh..tp ikan tggiri nie kn manis... wallah.. lg 1, kuih nie sedap mkn masa lepas goreng.. bila kulit popia dah lemau x kick dah lsgt


19-09-2008, che'iza komen :

Sedapnyer ecah..... peberet ni.....


19-09-2008, Nenie komen :

-


19-09-2008, Nenie komen :

yalah..macam boleh cuba ni..kulit popia pun ada lagi kat rumah tu


19-09-2008, hana6877 komen :

mmg tau dh kesedapannyer iteww! tp tuh la mslh ikan la plak tenggiri susah la asmi nk jumpa...nnti kak try ikan lain la kot2 la menjd...ehehehe...tQ asmi n nani!


19-09-2008, Natto 1 komen :

Ecah!! mcm mana rupa ikan tenggiri eak ekekeke... kita ni buta ikan muahaha... kak hana, g ler bantai pakai maguro ke salmon ke aji ke akakakaka... sini pun belum tentu ada!!


19-09-2008, hana6877 komen :

.


19-09-2008, hana6877 komen :

ika! ada oghang bgtau akak tenggiri ada....nnti nk p tgk camno ghuper tenggiri jepon nih...klu tkde mmg akak bantai ler ngan maguro ke salmon ker.... wakakakakaa..... toce2 dik ika! :D


19-09-2008, quinnie komen :

ika ikan tenggiri tu jenis ikan besar..dia panjang...kulit tak dek sisik..kulit dia macam ikan kayu le..dia nyer kepala tu panjang ada macam muncung sikit mulut dia..heheheheh...tak tau la boleh paham ke idak ika ni...saya baru je beli ikan ni... memang best popia letak inti ni..penah makan...ada sedara beli kat jb dulu...bestt...la ni dah boleh buat sendiri la nampaknya...


19-09-2008, asmiaishah komen :

semestinya buat senirik lagi besh sebab bleh letak otak-otak melambak-lambak.. hehehe


20-09-2008, Natto 1 komen :

.?


20-09-2008, Natto 1 komen :

uuwwwaaaaa...... cam ne rupenyerrr ikan misteri niiii.... nak tahu jugak!!! Q kalau rajin letak gmbr lah kat porem ikan tenggiri kontroversi tu, lamanyer tak mkn otak2....


20-09-2008, dania76 komen :

saya pun tk tau mcmna rupa ikan tenggiri.. huhuhuhu....


20-09-2008, hana6877 komen :

asmi.....hang mmg kene berusaha keras tuk masukkan ikan tenggiri kat porem! kecian dik ika yg tk kenal tenggiri tuh! ekekekeke..... dania leh la tumpang skali yer... tp tkt juga klu tenggiri bangkok tuh lain ghupernyer! kihkihkih.. ika! carik sendri la..... :P


20-09-2008, nor_67 komen :

wahai adik2 sekelian.. tak kenal ghupa ikan tenggiri ya.. nah.. bukak link ni.. kalau nak kenal dgn ikan tenggiri.. http://i57.photobucket.com/albums/g221/BahanMasakan/Tenggiri.jpg


20-09-2008, hana6877 komen :

k.nor mmg baik ati! hah ika! apa lagik! p tgk...jom semua org tgk! ehehehehehe...


12-03-2011, aishahumaira83 komen :

sy nak cuba jg la..tp xnak ltak dlm popia..nk bkar otak2 dgan daun klapa..tenks asmia!!


13-05-2011, bestctcatering komen :

saya akan cuba membuatnya, untuk hidangan anak-anak... dah buat baru komen


04-10-2011, afs_82428 komen :

sy nk tnya ckit..sb 2 kalu convert 2 gram brp ye 1sb 2?ke sb 2 shortform utk apa?sudu besar ke?


06-06-2012, manzie86 komen :

ikan tenggiri 2 kene rebus dl ke or mentah2 ambil isi dia..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu