Google+

oleh: kak fida ♥Kentang Sambal™

Kentang_sambal

Makanan ringan yg mengenyangkan, sedap di makan begitu saje...


Created on : 10-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1 kilo kentang - dikupas kulit
  • 300 g udang hidup - dikupas kulit
  • 2 senduk lauk cili kisar (lebihkan jika suka pedas)
  • 1 biji bawang besar *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 2 sb udang kering *
  • 2 sb ikan bilis *
  • 2 sb tomato paste
  • 2 biji telur - dikocok dan goreng pecah2
  • daun sop dan daun bawang - dihiris
  • secukup bawang goreng
  • secukup minyak utk menumis
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Kentang di potong dadu kasar dan rebus empuk.Toskan.
  2. Kisar halus bahan2 bertanda * dan campurkan dgn cili kisar.
  3. Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan2 kisar hingga garing, masukkan tomato paste, garam dan gula,gaul dan masukkan udang dan masak hingga kering.
  4. Kecilkan api dan masukkan kentang rebus,sedikit daun sop,daun bwg, bawang goreng dan telur goreng dan gaul hingga rata dan sebati.Ketika menghidang taburkan sedikit lagi daun sop,daun bwg dan bwg goreng.








Laporan Masakan Bergambar (14)

Myr
02-12-2008
selera btul en.hb makan sambal nih..sedap katanya... thnx kak fida!
Laporan oleh: hana6877

ish3...sbnrnye en.hb hana tu beruntung sbb hana rajin mmsk.... :D trima kasih krane mencube ye... :)

Kentang_sambal
03-12-2008
lauk utk lunch ari ni.. tak guna udang, tp guna isi ayam jer... thanks k.fida
Laporan oleh: nor_67

mmng lagi sdp pd yg suke ayam...trima kasih nor krane mencube... :)

Kentang_sambal
16-01-2009
salam kak fida, memang sedap la.. lain kali nak try cam kak nor plk guna ayam.. tq kak fida..cayang dia!!
Laporan oleh: as75

waaah...cedap jer cayang yer..tk cedap tk cayang laaa...heheee....tq as krane mencube...len kali wat lagi yer... :D...lupe nk ckp...besarrrr nye udang... :O

Snv31798
06-04-2009
Ni buat bawak gi opis hari nih.. letak udang. Enak bangat.. hingga menjilat jari. :) Tq kak fida ku...
Laporan oleh: aludra

nga dok bayangkan aludra mnjilat jari kesedapan...heheheee....tq aludra krane mencube... :)

Photo777
30-04-2009
B'selera sggh mkn nasik ngn kntg smbal akk nih.. Xdak udg saye gnti ngn ikn bilis goreng jer. Kaler pucat skit sbb bubuh skit je lada kering sikecik nk mkn gak..he..he..Thnks k.fida.
Laporan oleh: nora_kai

tq nora kai krane mncube...tkpe..pelbagaiknlh kntang tu aslkn brselere...heee... :)

Dsc02937
25-09-2009
da lama buat tp br nk posting kat sini.sedap laa sambal kentang nie.ratah pn sodap hihihi
Laporan oleh: eiyna

mmng sdp klau diratah...juadh paling mudh dn mengenyangkn waktu brsahor...yg akak slalu buat sbb famili suke... :)

Sambal_kentang
28-03-2010
salam,xde udg krg.n ank2 suh tmbh lda.bio ada umph...
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm Mariani..mmng sronok msk klau anak2 suke mkn...mekaseh krane mncube... :)

Kentang
27-08-2010
dah cube.. sedap.. sesuai utk sahur... (akhirnya... dpt pun snap n upload gambar..)
Laporan oleh: pisces^amie

btol tu amie,mmng sesuai wat brsahur dn mengenyangkn..mekasih amie krane dh mncube... :)

20062011054
20-06-2011
tada..msk tuk lunch ari ni... sambal xpedas..sbb 2 xmerah..hehe... anyway sedap n mudah.. thanx tuan pnya resipi...^^
Laporan oleh: dhila_ahmad

Alhamdulillah.. mesti mengeyngkn yer...mekaseh dhila ahmad krane dh mncube... :)

Dsc06514
22-06-2011
nk antor report gak..dh lama buat tp segan sbb x lawa...nih kes kentang terlbih empuk:)..tapiii rasa dia ummpphhh....dap2:)
Laporan oleh: k.zila66

alaaa tk kesah ler klau tk lawo jnji sodap,mcm lauk sotong itam pon tk lawo klau amek gmbo tapi klau mkn smpai jilt jari...heheee...mekaseh yer zila krane rajen mncube... :)

10082011_kentang_sambal
11-10-2011
Salam.. resepi yg best, blh ratah2 mcm tu pn sedap ;) 10Q kak fida..
Laporan oleh: eza_zura

w'salam eza_zura...alhamdulillah..mmng sdp diratah,mengenyangkn lagi...mekaseh yer krane mncube... :)

Dsc09702
06-04-2012
salam fida,sedap betul la..lauk kentang ni,budak2 tk suka zila yg mkn tu,separuh ratah tenkiu2 :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc09699
10-04-2012
buat lgi, coz i likeeeeee tenkiu dear :)
Laporan oleh: k.zila66
Dsc00228
21-04-2012
salam k.fida, ni kes tinggal sorang di rmh, sme ade hal di skola, pe lg..golek gelentang atas tilam la jwpnyer.bls dndam 5hr pnat & x ckp tido. bangun2 trus msk kntang ni. buat sepinggan jer..(hihi). tp bx ltk telo n daun bwg cz xde. ala..tu pon dh sdp sangat, Alhamdulillah kenyang.. jazakillahukhair k.fida utk rspinyer..
Laporan oleh: kakbesah

Komen (24)

11-09-2008, leyazakwan komen :

Nampak best la! senang je nak buat. Boleh masak utk sahur dan bhn2 pun mcm ada je kat umah tapi daun sup dan bawang tu mcm tak de tapi boleh ganti dgn daun kucai tak?


11-09-2008, nora ahmad komen :

askm, fida klu tak nak guna udg krg tu blh ta just guna udang hidup & tomato paste ganti ke tomato sos ok tak tq


11-09-2008, qhyrein komen :

kak fida .. ni makanan saya sejak kecik lagi .. dulu arwah nenek yang masakkan, tapi skang mama yang masakkan .. selalu makan time berbuka ... kitorang tak pakai tomate paste, ikan bilis & udang basah tapi kitorang pakai tomato sauce, kcap manis, oyster sauce, udang kering ngan daging .. lebih kurang jek ... ntah² kak fida pun sama cam kitorang, keturunan bawean


11-09-2008, kak fida komen :

Mmng betul leya,mskn yg best dan senang, tu lah akak buat sahur tadi pagi,sedap mkn panas2...klau ikut resipi guna bhn2 seperti yg ade lah tapi kekadang akak guna sambal tumis udang aje,gaulkan aje dgn kentang rebus...pon sedap...tq leya...slmt mencube...


11-09-2008, kak fida komen :

wa'alaikumsalam nora,bhn2 yg nora sebut tu boleh digantikan, ikut selera rasa lah ye...sprti yg akak jwb pd komen leyazakwan jugak...lupe lah leya...daun kucai boleh gnti daun sop/bwg...tq nora dan leya...


11-09-2008, kak fida komen :

salam buat qhyrein,smlm pon ade satu komen bertanye kan akak, same ade akak ni orang jawa ke...sbb msk menggunakan rempah ratus(dlm resipi sayur lodeh)...tapi akak dh jwb pon...akak ni org melayu...mak dan ayah orang johor...yg berketurunn bawean tu sbelah suami akak...qhyrein kturunn bawean? tapi name glamour sey...hehehe...jgn mara haaa....tq...qhyrein krane bertanye.....


21-01-2009, zila66 komen :

salam buat fida..ari tu wat man punya kali ni cuba fida pulak hehe.. sedappp...mkn mcm tu je x sempat mkn nasi kenyanggg...alhamdulilah..tq fida...


21-01-2009, kak fida komen :

salam jugak buat zila...mmng mengenyangkan klau mkn gitu aje...sbb kentang ni pon berkanji jugak...akak paling rajin buat kentang ni waktu bersahur...ps tu lebihkan telurnye,mkn panas2...hmmm...tu jm mate pon terang jer..famili akak mmng suke kentang smbl nii...trima kasih zila krane mencube... :)


22-01-2009, zila66 komen :

salam fida...wat lagiii..sedap punya pasal hihiii smlm mkn seorang2 ari ni wat utk tetamu mkn ramai2 pulak!....mmg btul lbih kan telor..mkn panas2 dgn nasi panas waduhh...org lalu x npk hehehe...tq byk2 fida..


23-01-2009, kak fida komen :

salam zila ,mcm mane nk nmpk org lalu...abis,zila mkn pejam mate ^-^...heheee....tq zila krane mencube lagi.... :D


06-03-2009, zila66 komen :

salam fida....wat lagiii...suka buattt...sbb suka mkn hihiii...tq sgt2 ya fida....


06-03-2009, kak fida komen :

salam zila...sihat2 hndknye....kntang smbl ni klau mkn gitu aje mmng mengenyangkan....tq zila krane mencube lagik....heheee.... :)...psstt...zila,minggu lps tk ke psr melake ke? akak tunggu zila kol akak tapi asyik dgr suare mk cik yg jual kuih tu aje...heheee...maklumlah akak dh pakai baju merah hitam ala2 spiderman...heheheee....tapi zila tk muncul...huhuuu... :o


07-05-2009, zila66 komen :

sudah menjadi kegemaran..dh byk kali yg ni tk tau yg keberapa.....heheee....tq fida mmg best sgt2...


08-05-2009, kak fida komen :

tq zila krane dh byk kali buat dn menjadi mknn kegemaran...heheee...patutlah akak gi pasar melaka susah nk dapat kentang..rupe2nye zila yg borong...ekkekekkee...:D


05-11-2009, k.zila66 komen :

buat lgi...mmg sedap...


26-03-2010, k.zila66 komen :

salam fida..buat lg...xjemu mkn sedaaaapp...!! nak!!..udah abislh hehe...meksih ya..lebiuuu..


26-03-2010, kak fida komen :

w'salam zila...mekasihlh sbb tk jemu2 ngan rcp niii...mekasih jugak pelawa akak wlpon dh abisss...akak pon nga kenyang ni makan bingkaaaa....mkn kariiipaaappp...nak??...tk leh!!! pi wat sedirik....ekheheheee...lebiuuu tooo... :-o


16-08-2010, ladyaceed komen :

Salam kak fida, tadi balik keja tak sempat g bazar, kat dapur ada kentang je. so try buat ikut resepi akak.. abis dah..tak leh nak mentong-mentong... he he he anway. tq kak.. sume resepi akak saya save tau...


17-08-2010, kak fida komen :

w'salam ladyaceed...rcp ni mmng mudh utk org2 yg bekeje...lenkali wat lebih2 jadi boleh wat mentong2 dn sahur skali..heee...mekasih krane dh mncube yer... :)


24-07-2011, makcik87 komen :

mintak kongsi resepi ye..-))


24-07-2011, kak fida komen :

makcik87...silakan...rcp mudh je ni...tapi sesuai dimkn bile2 mase jugak dlm buln pose waktu buke dn sahur....slmt menyambut bulan Ramadhan... :)


03-08-2011, Mama zaquan shazle komen :

mcm best je..nak try lah.. =)


03-08-2011, kak fida komen :

Mama zaquan...slmt mencube yer...mekaseh... :)


12-01-2012, putrieQah komen :

Salam kak fida..saya nk try buat, sebab mcm senang n sedap.. ^_^. sy nk tnye 1 kilo kentang tu, agak2 brape biji?..tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu