Google+

oleh: quinnie Bubur lambuk

Bubur

tengok kat tv..pakcik yg masak ni..pakcik yg masak bubur lambuk kat kg baru..


Created on : 07-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi quinnie




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 1 cawan beras (kalau rasa sikit boleh letak 2 cawan)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 2 sudu besar minyak masak (saya guna minyak masak biasa tapi pakcik tu guna minyak kelapa kalau tak silap)
  • 1 kulit kayu manis, 1 bunga lawang, 2 bunga cengkih, 2 buah pelaga
  • daging (ikut suka la..kalau suka byk daging isi byk..kalau tak letak sikit just tuk perencah)
  • segenggam udang kering
  • 2 helai daun pandan
  • 1 sudu kecil halba
  • 1 sudu kecil jintan kasar
  • 1 biji bawang besar - hiris
  • 3 biji bawang putih - hiris
  • 2 inci hali - di blend dengan 2 cawan air dan ditapis
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam ( saya guna lada hitam biji dan tumbuk)
  • 2 cawan santan pekat (kalau nak kurang pun boleh)
  • 6 biji bawang merah - buat bawang goreng
  • daun sup dan daun bawang
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya

Cara-cara

  1. panaskan minyak sapi dan minyak masak..setelah panas tumis bawang besar dan bawang putih...tumis hingga naik bau..tak yah goreng sampai kuning
  2. lepas bawang dah naik bau...masukkan daun pandan, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, jintan kasar, bunga cengkih dan halba hingga naik bau.
  3. kemudian masukkan daging.. masak hingga daging keluar air...dah keluar air daging..masukkan air halia...biar didih.
  4. lepas tu masukkan air biasa...agak2 le banyaknya tuk masak nasik tu nanti..biar didih
  5. dah didih air..letak serbuk lada hitam yg dibancuh dengan sedikit air.
  6. masuk kan beras..masak hingga beras jadi hancur..kalau tak cukup air boleh tambah lagi..
  7. selepas beras dah hancur..letak kan garam dan udang kering.
  8. kemudian boleh la letak pati santan..ikut suka la..kalau tak nak lemak sgt boleh kurang kan santannya. masak hingga bubur pekat.
  9. bila dah pekat boleh la letak bawang goreng, daun sup dan daun bawang.
  10. nota: saya kalau masak bubur ni suka campur sayur2 sendiri...contoh: cili hijau yg di belah dua, buah tomato yg dibelah 4, carrot dan kacang tanah.

Tag

bubur








Laporan Masakan Bergambar (8)

Bubur_lambuk
21-12-2008
salam q..buat utk anak yg x sihat..yg sihat pun tumpang sekaki..telah di lipatgandakan resipinya.. tq 4 da resipi..
Laporan oleh: as75

salam jugak tuk kak as...rajin betul kak as ni...moga anak akak cepat sihat...:)

12012009493
12-01-2009
buat utk sarapn pg td. resepi yg ringkas & enak skali. thanks
Laporan oleh: baya74

sama2...sedapnya...lama dah tak makan..

Buburlambukk
16-01-2009
tk penah mkn bubur lambuk kg baru... tapi yg nih mmg sodap! tQ quinnie....
Laporan oleh: hana6877

sama2 kak hana...saya pun buat jugak bubur ni hari ni...kekkeke..sama la pulak!!!..jemput2 makan ye...:)

23032009_003
30-03-2009
Buat tadi.anak2 dan suami suka sgt.kejap aja licin pdhal buat sukatan satu mug tu.thanks for the recipe!
Laporan oleh: acopanim2

awak boleh delete sendiri....pegi kat laporan masakan awak tu...kat my resep....dekat atas box dia ada tanda x merah...click kat situ...nanti dia delete...

30032009_003
30-03-2009
tadi salah upload gambar.ni gmbar bubur lambuk.harap amin dpt delete gambar roasted chicken tu.anak2 dan suami suka sgt.
Laporan oleh: acopanim2

uhhh...byk dapat tu...bagus la kalau diaorg suka...boleh buat selalu...:)

Sdc12078
21-07-2009
wah kenduri bubur lambuk mama ari nih..versi phg n trganu tak jauh beza..ikan masin, ikan bakar, daun2..pucuk paku merah, daun kesum, daun selasih, daun kaduk, daun kesum
Laporan oleh: mama kastam tioman

mama...pucuk paku merah...baru pertama kali dengar ni...selalu tengok pucuk paku yg hijau tu jek....bestnya...lama dah tak makan bubur lambuk...

P1020089
27-12-2009
wat utk 10 muharam....sdp la..tq sifu,leb u.
Laporan oleh: Mariani(KT)

leb u 2...:)

Snapshot_20120527_3
27-05-2012
Hari ni msk bbur lambuk style Q lak,...msk dabel kn dr rcp ni...sdp, terasa rempahnya n wangi jer..TQ ye Q...
Laporan oleh: ietabeepee

terima kasih ieta sudi cuba resepi ni..:) kalau bulan puasa memang syok je makan..hehhehe


Komen (19)

07-09-2008, ajib712 komen :

i love my mum's bubur lambuk..the best in the whole world!


07-09-2008, ambuyat komen :

kalau nak makan bubur lambuk ni elok makan panas panas barulah ada ummphhhh


07-09-2008, aa_iezah komen :

Qnie, 1 cwn jer beras, ckup ke utk mkn sekeluarga.?


07-09-2008, quinnie komen :

aa_iezah...ahli keluarga saya kalau yg remaja2 tu tak berapa gemar makan bubur2 ni...yg tua2 kat rumah ni je yg suka..kalau keluarga awak besar boleh guna sukatan beras tu satu mug...sebab nanti bila beras tu hancur boleh dapat 1/2 periuk besar...kalau keluarga awak besar boleh la ikut sukatan ni...


07-09-2008, aa_iezah komen :

sama lah kita Qnie, adik2 pn x berapa gemar nk makan bubur ni tp alhmdulillah anak2 memang suka especially yg pompuan sorang 2, iezah sndr pn kureng jg tp memandangkan bubur ni kalu kt sini dipanggil kanji cuma ada bulan pose jer jd memang x lepaskan peluang. selalu bpa wak blik dr masjid jer lpas ni bleh la try wat sndr....


07-09-2008, quinnie komen :

itu la..iezah...kalau buat satu mug tu memang dpt byk..tapi kalau nak makan takat 2-3 org tu memang sesuai le satu cawan tu je..sebab boleh dapat dalam seperiuk kecik..bukannya apa takut nanti membazir pulak....saya pun dah lama tak makan bubur lambuk kg baru...dulu mkn waktu belajar dan duduk betul2 hostel kat area situ..bila teringin mkn bubur lambuk sekarang ni kena la buat sendiri...selamat mencuba ye...dan selamat menyambut ramadhan al mubarak..


08-09-2008, rosnani komen :

bubur lambuk versi terengganu banyak letak daun (daun kaduk, pucuk manis, daun midin, daun kemangi, daun kesum, dan beberapa jenis daun lagi.) dan isi ikan,there no ayam or daging at all...masa makan tu, letak budu satu sudu...licin!


09-09-2008, quinnie komen :

gitu ye rosnani...saya tak penah makan bubur lambuk stail t'ganu..mesti best...selalu gak makan bubur lambuk taruk ulam2 ni...tapi ikut stail negeri perak...kita buat pecal kerisik...best..lama dah tak makan..bulan puasa ni belum buat lagi....


21-07-2009, mama kastam tioman komen :

oooppp...silap lah pulok..pucuk paku merah...


16-10-2010, Ani Sanusi komen :

nak tanya sikit boleh..klu nak buat bubur lambuk ni mesti pkai santan ke..klu tak pakai boleh ke?


02-02-2011, quinnie komen :

entah le tak sure lak...boleh kot ganti ngan susu cair....cuba la..:)


07-08-2011, Stoberi komen :

salam.. sy nak minta izin amek respi bubur ni yer, nak try wat la... :)


12-08-2011, June Jay komen :

Alhamdulillah.. buka puasa di Melbn dpt mkn bubur lambuk! Special request dr suami..sedap dia kata..bg kwn pun kata sedap..Cuma lupa letak santan sbb kelam kabut dh dkt sgt dgn waktu berbuka..hehe..Thank you ek for the recipe =))


12-08-2011, June Jay komen :

Eh lupa nak bg tahu..sy ganti daging dgn ayam.. heee...


17-08-2011, Mummy Comel komen :

perghh..cam sedap jerk...memang sedap pun kan...heheh...pernah tak jumpa bubur lambuk spicy huh..dia letak lada kering ler...


30-08-2011, quinnie komen :

terima kasih june sebab mencuba...:) stoberi..sila la ambik..memang tuk dikongsi resepinya....:)


18-10-2011, Lacy Izham komen :

nak cube..nak cube..grenti best..senang lagi tu...nak tanye...halba tu cam mane yek? saya tak pernak masak guna halba laa....(bru berjinak2 ke dapur ni..hihihii)


19-10-2011, quinnie komen :

lacy izham..halba tu yg selalu org masuk dlm kari ikan...dia halus2 warna kuning...kalau beli kat kedai india mesti ada...


21-11-2012, jun79 komen :

salam, dh buat td, rasanya sedapsgt...cuma halba tu rs pahit bile tergigit...huhu ..caner ye? halba tu perlu kisar dulu ke??


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu