Your MyResipi.com has been updated. To get started with new version of MyResipi.com, Reset Your Account Password using Forget Password
If you face any problem, please contact us at support@myresipi.com

Resepi Bubur lambuk

 Submitted By On 07 September, 2008
Category: 
Cuisine: 
Preparation time: 
Servings: 
0 Persons
Description

tengok kat tv..pakcik yg masak ni..pakcik yg masak bubur lambuk kat kg baru..

Ingredients
  • 1 cawan beras (kalau rasa sikit boleh letak 2 cawan)
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 2 sudu besar minyak masak (saya guna minyak masak biasa tapi pakcik tu guna minyak kelapa kalau tak silap)
  • 1 kulit kayu manis, 1 bunga lawang, 2 bunga cengkih, 2 buah pelaga
  • daging (ikut suka la..kalau suka byk daging isi byk..kalau tak letak sikit just tuk perencah)
  • segenggam udang kering
  • 2 helai daun pandan
  • 1 sudu kecil halba
  • 1 sudu kecil jintan kasar
  • 1 biji bawang besar - hiris
  • 3 biji bawang putih - hiris
  • 2 inci hali - di blend dengan 2 cawan air dan ditapis
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam ( saya guna lada hitam biji dan tumbuk)
  • 2 cawan santan pekat (kalau nak kurang pun boleh)
  • 6 biji bawang merah - buat bawang goreng
  • daun sup dan daun bawang
  • garam secukup rasa
  • air secukupnya
Instructions
  1. panaskan minyak sapi dan minyak masak..setelah panas tumis bawang besar dan bawang putih...tumis hingga naik bau..tak yah goreng sampai kuning

  2. lepas bawang dah naik bau...masukkan daun pandan, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, jintan kasar, bunga cengkih dan halba hingga naik bau.

  3. kemudian masukkan daging.. masak hingga daging keluar air...dah keluar air daging..masukkan air halia...biar didih.

  4. lepas tu masukkan air biasa...agak2 le banyaknya tuk masak nasik tu nanti..biar didih

  5. dah didih air..letak serbuk lada hitam yg dibancuh dengan sedikit air.

  6. masuk kan beras..masak hingga beras jadi hancur..kalau tak cukup air boleh tambah lagi..

  7. selepas beras dah hancur..letak kan garam dan udang kering.

  8. kemudian boleh la letak pati santan..ikut suka la..kalau tak nak lemak sgt boleh kurang kan santannya. masak hingga bubur pekat.

  9. bila dah pekat boleh la letak bawang goreng, daun sup dan daun bawang.

  10. nota: saya kalau masak bubur ni suka campur sayur2 sendiri...contoh: cili hijau yg di belah dua, buah tomato yg dibelah 4, carrot dan kacang tanah.

Tags 
Who has tried this? See their cooking reportSee All
Related RecipesSee All
Recipes You May LikeSee All