Google+

oleh: emmalin Petai Jeruk

Cimg4152

Popular di kg negri sembilan. Selera org lama.. Tapi awas! Baunya kuat, tapi sedap bila di buat ulam atau digulai semula. Sesuai untuk recycle petai-petai lama daripada hitam atau terbuang sahaja.


Created on : 07-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi emmalin




Bahan-bahan ( 2-3 papan petai )

  • Petai lama atau baru. Yang dah layu hitam2 pun boleh pakai lagi.
  • Garam
  • Botol kosong

Cara-cara

  1. Didihkan air dalam periuk, rebus petai dengan kulit-kulit sekali sampai layu.
  2. Buang air rebus. Picit petai keluar dari kulit. Petai direbus tadi licin dan senang keluar.
  3. Guna air masak kacau 2-3 sudu besar garam atau ikut bnyk petai. Masukkan petai dalam botol, tuang air garam sampai tenggelam dan tutup kemas. Siap dipakai dlm seminggu dua atau ikut rasa.
  4. Petai jeruk ni bau air jeruknya ya robii memang pekung sebelum guna bilas dulu. Digulai semula dengan ikan lemak cili padi memang terangkat!

Tag

sayur petai

Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc02109
21-09-2012
time kasih emmalin...berkongsi rspi..dh pandai wat petai jeruk dah,xada lagi petai yg terbuang...
Laporan oleh: k.zila66


Komen (8)

07-09-2008, quinnie komen :

emmalin...nak tanya kalau nak buat air garam tu..guna air panas ke air sejuk biasa? kalau tak letak dalam fridge jeruk ni tak pe ke biar lelama kat luar?


07-09-2008, emmalin komen :

Quinnie air yg dah dimasak. Panas or biasa terpulang.. ikut step biasa buat jeruk. Kalo air panas tu tggu sejuk baru tutup. Letak luar ok, dalam peti ais pun ok lebih tahan lama 2-3 bulan. Kalo kat rumah ni sebulan dah selamat habiss..hihi


07-09-2008, Jue Hussin komen :

Assalamualaikum... emmalin, akak pun ada buat ari tu, dok tido je jeruk petai tu dlm fridge. Sokmo tak ingat nak amik masa makan... Hehehe... quinnie, rasanya kalau lelama sgt simpan kat luar, tak berapa elok kut... takut dia jdi lembik & spoil... Tatau gak la akak, sbb org dolu2, mana ada fridge kan... Hehehe... emmalin, ok ke taruk kat luar lama2?


21-12-2008, pak_oncu komen :

potai joruk,,,,,,,,, sodap tu!!!


09-04-2009, azatiesayang komen :

askm emmalin...sedap tu mkn ngan nasi panas2,ikan masin....tk toleh kiri kanan dah!Aritu ada buat petai jeruk ni tp.....la ni blm mkn2 lg.agak2 dh setgh thn kot,bkn apa husband tk suka petai,tp sy yg sorok2 beli.Kdg2 teringin gak,tggu husbd g outstation la blh dpt mkn.Dulu ms blm kahwin boleh la mkn ari2 petai tp dh kawin ni,payah.Dpt lak jodoh ngan bangsa lain...aduhai!!!!


25-02-2011, melur_12 komen :

klu nk wat jeruk cili api @ lada, sama ke caranye?


17-04-2011, d'la komen :

tq emmalin for resepi..... mak sy datang rumah bawak petai yang dah di kopek banyak gitu 1 kg ada agaknya tu yg cari resepi nak wat jeruk ni


28-03-2012, Norriyah komen :

rindu kat kpg.. kat kpg mcm2 ada.. dok tempat org smua kna bli..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd