Google+

oleh: haniaz Agar2 Buih Berkuah

Agar2buihbkuah

Blajar dari mak, agar2 yang x muak dimakan.


Created on : 05-09-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi haniaz




Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 2 stgh cawan air
  • Agar-agar anggaran sesuai dengan air di atas
  • Sebiji telur saiz L (diasingkan putih dan kuning)
  • 1 cawan susu pekat manis
  • Setengah cawan susu cair atau susu segar
  • Sehelai daun pandan
  • Pewarna yang digemari (saya suka merah)

Cara-cara

  1. masak agar-agar bersama air
  2. Sementara itu putar putih telur hingga berbuih
  3. bila agar2 tadi dah hancur, tapiskan kedalam putih telur yg telah kembang tadi. Putar lagi sehingga cantik naik buihnya
  4. Masukkan dalam acuan. Sejukkan
  5. Untuk kuah pula; kuning telur tadi diputar sedikit.
  6. Masukkan kuning telur tersebut bersama susu pekat manis, susu segar, pewarna dan daun pandan kedalam periuk. Masak dan kacau selalu sehingga pekat.
  7. Agar-agar yang dah keras tadi dipotong, kemudian curahkan kuah keatasnya.Sangat enak dimakan sejuk-sejuk
  8. agar-agar tu berbuih dibahagian atas dan tawar je, sbb tu kita makan dgn kuah yang lemak manis. rasanya x muak mcm agar2 bersusu yg sedia manis. cubalah untuk buka puasa!

Tag

dessert








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (5)

05-09-2008, aa_iezah komen :

mana cara2nyer?


05-09-2008, haniaz komen :

aa_iezah, baru siap. saya tgh dok taip cara-cara awk dah bagi komen dah. Selamat mencuba!


05-09-2008, aa_iezah komen :

soryler haniaz, skrg ni kena komen dulu br kuar resp, insyaallah nmpk 2 tingin gak nak mencube sejuk jer tekak nmpk!


09-09-2008, hura hura komen :

saya pun selalu buat agar2 buih ni..resepi dari arwah tok.memang sedap.cuma saya tak pakai pewarna ..tp rasa tetap sama kan.. nak tambah sikit..agar2 tu biar dah agak sejuk(suam2) baru dicampur ngn puith telur tu..baru cantik hasilnya


09-09-2008, haniaz komen :

tks huru hara. saya ni jenis nak cepat...xde tgu2 lagik dah...tp hasilnya tetap memuaskan


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu