Google+

oleh: cute10 Kerabu daging(Thai Style)

Dsc01802

Dapat resepi ni dr kawan & memang sedap klu org Thai sendiri yg buat...hmmm saya budak baru belajar...


Created on : 28-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cute10




Bahan-bahan ( utk 4 org mkn )

  • 350 gram daging/fillet steak
  • 2 sudu besar fish sauce
  • 4 sudu besar jus limau/lime juice
  • 1 sudu kecil gula
  • 1/4 sudu kecil roasted serbuk cili
  • 3-4 bawang/shallots,dihiris halus
  • 3-4 daun salad,utk hiasan
  • 20 gram daun coriander dihiris,utk hiasan
  • 15 gram daun pudina di hiris,utk hiasan

Cara-cara

  1. Panaskan Pan/grill dlm panas sederhana.Klu guna grill,lapiskan tray dgn foil.
  2. Letakkan daging tadi di atas grill & taburkan dgn garam & pepper di kedua belah daging tadi.
  3. Masak dalam 5-7 minit dan terbalikan daging tadi selalu/kerap agar daging tadi tidak hangus.
  4. Gunakan pisau yg tajam bagi menghiris daging tadi(ikut suka setebak mana)
  5. Campurkan fish sauce,lime juice,gula & serbuk cili tadi ke dlm satu bekas.
  6. Hiriskan bawang tadi nipis-nipis dan campurkan sekali dgn daging yg telah di potong tadi.
  7. Rasa & tambah lagi bahan jika perlu,cukup rasa gaulkan smua bahan tadi sekali.(klu nak sedap campukan skali kacang tumbuk)
  8. Hiaskan piring dgn daun salad,kemudian sendukkan bahan tadi dan hiaskan dgn coriander & juga daun mint/pudina tadi...siapp..
  9. Boleh dimakan...saya guna apa yg ade di dapur...daun salad & pudina tak letak coz tak ada dlm simpanan.
  10. Sesiapa yg suka pedas boleh campurkan cili api hiris halus-halus.....









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (8)

29-08-2008, bakso_cedap komen :

pernah tgk chef wan buat resepi cam ni .. nampak sedap la


29-08-2008, zaijulha komen :

sedapnya...terliur tgk..ni ratah sedap ni..


29-08-2008, zaijulha komen :

dulu2 ada gak mkn beef teriyaki,bila nak beli teriyaki sos tu,horror la pulak sebab dia ada wine,hilang mood nak mkn dan buat,ade x sape2 tahu wat beef teriyaki yg x pakai wine../sos yg dijual dia x ada wine.


29-08-2008, cute10 komen :

Salam bakso & zuijulha...cuba la,saya 1st time cuba...nak buat kali ke2..memang sedap..ratah cam tu jer pun dah sedap. Slamat berpuasa smua pembaca dan tak lupa juga Slamat menyambut Hari KERMERDEKAAN....


25-07-2011, sujamang komen :

enak,,,,,,,,,,,,,dijamin halal


07-08-2011, minanas komen :

roasted serbuk cili tu..mcm mana yer..blh guna serbuk cili biasa tak?.tq.


13-08-2011, faqihah komen :

sy suka letak tomato yg diptg dadu or mangga muda yg dcincang..best...


30-11-2013, Snur komen :

Buat smlm kerabu ni...ltk apa yg ada...kacang panjang yg di cut kcl2,tomato..sdp.TQ ats rsipi nya.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd