Google+

oleh: bee_rbs Putri Mandi

Putri_mandi

Fav arwah nenek ni..tiap kali balik cuti mesti kena buat..


Created on : 26-08-2008

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi bee_rbs




Bahan-bahan ( cukup untuk 1 family (4 - 6 org) )

  • 2 cawan tepung pulut
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 2 cawan air + garam
  • 1 biji kelapa parut - jadikan 3 cawan santan
  • 1 cawan gula merah
  • 1 cawan gula pasir (boleh kurangkan)
  • garam - secukup rasa
  • 2 helai daun pandan

Cara-cara

  1. Campurkan tepung pulut dan tepung beras - masukkan air garam sikit-sikit. gaul sehingga sebati dan tidak melekat kat tangan (mcm buat buah melaka)
  2. Didihkan air setengah periuk.
  3. Putri
    bulatkan tepung kecil2 seperti biji guli, penyekkan tengah-tengah dan masukkan ke dalam air yg mendidih. Buat sehingga habis.. bila masak tepung akan timbul. Sauk dgn penapis dan masukkan ke dalam bekas yg berisi air supaya tak melekat.
  4. Untuk kuahnya: satukan santan, gula merah, gula pasir, daun pandan ke dalam periuk. Kacau sehingga mendidih. Masukkan garam secukup rasa.
  5. Tapis putri2 tadi dan masukkan ke dalam kuah. Dah siap..
  6. Nota: boleh juga ditambah sagu mata ikan dan pisang kalau suka..!!









Laporan Masakan Bergambar (4)

Dsc04238
31-08-2008
buat tnpa tpg beras sbb khabisn, tks bee nanti bln pose kyati wat lagi , ni pun wat skit jer sbb anak2 x mkn ;-)..
Laporan oleh: yatiezaini

rajin2 yatie..kaler2 lg..tima kasih sudi mencube..!!

Dsc01896
04-09-2008
Saya tak letak gula merah coz hubby suka putih jer..memang sedap,bawa berbuka posa kat gumah kawan...thanks
Laporan oleh: cute10

ok je x letak gula merah..tq.

Puteri_mandi_nangka
20-10-2008
bee,hari ni akak buat putri mandi ngan nangka...sedaap sangaat...tq bee..
Laporan oleh: kak fida

nampak cam best je..nak ckit..!!! tq coz' sudi cube resipi ni..

Bubur_inti_kacange002
26-06-2012
salam bee.. trma ksh sdapp la.. xsmpt nk picit2 ank2 kcil dh rjin nk mnolong.. trma ksh bee
Laporan oleh: Norriyah

Komen (15)

26-08-2008, mamarina59 komen :

sedapnya...


26-08-2008, bee_rbs komen :

mamarina..kuih tradisional ni, mudah kan...


26-08-2008, noraida komen :

salam bee knapa.aida cuba klik tak dpt


27-08-2008, bee_rbs komen :

aida, apa yg x dpt klik tu..??


31-08-2008, cute10 komen :

salam bee_rbs,saya nak tanya klu tak guna tepung pulut boeh tak cuma guna tepung beras+tpg ubi...leh tak rase nyer...tak cuba lagi takut tak jadi...


31-08-2008, nananis komen :

klu buat kaler2 mcm yatiezaini tuh mcmana yer? sory tk tau..br blaja..


31-08-2008, yatiezaini komen :

nananis.. mcm saya buat tuh 2 kaler ...jd adunan kena bahagi 2 , 1 mmg dah ori kaler (putih), yg 1 lagi saya ltk pewarna hijau (diuli sebati lah ye) , camtu jugak klu nak wat 3 kaler .. harap dpt mebantu .. selamat bpuasa


31-08-2008, nananis komen :

tq yatiezaini...boleh wat berbuka nih.


01-09-2008, quinnie komen :

tima kasih la bee sebab kasi resepi ni sebab saya memang request resepi ni kat forum..ada jugak akhirnya pandai..tima kasih la..nanti nak cuba...


02-09-2008, bee_rbs komen :

quinnie..oo..ni la resipi bubur anak lebah yg quinnie tanya tu yek..ingatkan bubur cha cha..


02-09-2008, bee_rbs komen :

cute10, selalunya pakai tepung pulut campur tepung beras supaya x lembik sangat..kalau tak masa makantu terus je masuk tekak..x biasa pula x letak tepung pulut..nanti jadi bubur cha cha la pulak..


03-09-2008, cute10 komen :

timakaseh bee_rbs,saya dah dpt tepung pulut tu kirim kat kawan,Insyallah klu jadi saya load gamba yea..timakaseh kongsi resepi..


26-10-2010, rosmazamri komen :

kat sini kami panggil wadai kipeng...nak wat la petang ni...


26-10-2010, rosmazamri komen :

kat sini kami panggil wadai kipeng...nak wat la petang ni...


09-05-2011, Hafizah84 komen :

pnah mkn kwn buat... nak cuba buat sendiri nti..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd